NOORD-HOLLAND – De provincie Noord-Holland past de komende jaren vooral wegen en fietspaden aan waar de verkeersveiligheid niet voldoende is of waar de verkeersoverlast op de omgeving te groot is. Ook is het belangrijk dat woningen, werk en voorzieningen bereikbaar blijven, zeker met het oog op de groei van het aantal woningen in Noord-Holland. Daarom investeert de provincie in 13 extra weg- en fietstrajecten waar aanpassingen of nieuwe infrastructuur nodig. Dit is te lezen in de Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur.
In onze regio gaat de provincie aan de slag op de N240 tussen Medemblik en Wieringerwerf. Volgens de provincie wordt er te hard gereden op een relatief smalle weg. Dit zorgt voor een verkeersveiligheidsrisico. Het is een van de drie projecten onder het kopje Smalle wegen. De andere zijn de Hoofdweg Haarlemmermeer en de N247-4 Edam-Oosthuizen. Op deze deels smalle weg ziet de provincie een verhoogd verkeersveiligheidsrisico vanwege de bruggen. Rondom de bruggen is het oversteken niet altijd veilig door het slechte zicht.
Monitor
De provincie heeft in een monitor haar 130 weg- en fietstrajecten op basis van data onder de loep genomen en gekeken waar grote problemen zijn op het gebied van verkeersveiligheid auto, verkeersveiligheid fiets, gezonde leefomgeving, doorstroming auto, doorstroming openbaar vervoer en ontsnippering van de natuur.
Keuzes
Gedeputeerde Jeroen Olthof: ‘Ook als provincie kunnen we ons geld maar één keer uitgeven. We moeten dus keuzes maken. We hebben daarom als college gekeken naar welk soort knelpunten voor ons het zwaarst wegen bij de keuze om ergens wel of niet aan de slag te gaan. Doorstroming van autoverkeer is niet langer het belangrijkste. Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren. Dat betekent niet dat we niet meer investeren op plekken waar veel fileproblemen zijn. Met de komst van veel nieuwe woningen zijn er wegen waar we aan de slag moeten. Zo voorkomen we dat alles verder vast loopt en voorzieningen niet goed bereikbaar worden.’
26 trajecten
In totaal kwamen er 26 wegen en fietspaden uit de monitor waar de provincie ziet dat er iets moet gebeuren, omdat er één of meerdere problemen zijn. Gedeputeerde Jeroen Olthof: ‘Op 13 van deze trajecten zijn we al aan de slag of gaan we dat binnenkort. De overige 13 trajecten bestaan uit wegen en fietspaden waar we relatief eenvoudig enorme sprongen kunnen maken om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren. Aan de andere kant zitten er ook trajecten bij waar de problemen complexer zijn en er meer onderzoek nodig is om tot goede oplossingen te komen. Het gaat dan vooral om trajecten die te maken hebben met de gezonde leefomgeving of woningbouw.’
eindelijk :)
Ach man…de weg is niet gevaarlijk maar die sukkels die erop rijden