• Hoorn.wf
  • Medemblik.wf
  • Enkhuizen.wf
  • Drechterland.wf
  • StedeBroec.wf
  • Opmeer.wf
  • Koggenland.wf
vrijdag, 20 juni 2025
  • Login
OnsWestfriesland
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
OnsWestfriesland
Home Enkhuizen

Gemeente Enkhuizen onderzocht dienstverlening; dit zijn de cijfers en verbeterpunten

by Redactie
15 januari 2024
in Enkhuizen, Nieuws, Westfriesland Regio
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Waardering van onze dienstverlening
Deel op FacebookDelenDelenDelenDelen

ENKHUIZEN – De gemeente is voortdurend bezig met het verbeteren van de dienstverlening voor de inwoners. Daarom zijn er dit jaar 2 onderzoeken geweest over hoe gebruikers de dienstverlening hebben ervaren. Inwoners en ondernemers konden tijdens de zomermaanden een enquête over de gemeentelijke dienstverlening invullen.

Deze vragen waren voornamelijk gericht op het contactmoment en het gekregen antwoord op de vraag van de inwoner. Daarnaast zijn bezoekers van het gemeentehuis en van de gemeentelijke website van juni tot half oktober gevraagd wat ze vonden van de manier waarop ze geholpen zijn. De resultaten uit deze twee onderzoeken zijn bekend en openbaar.

(tekst gaat door onder deze advertenties)

Contactmoment

Mensen die bij de balie, via de telefoon of via de website contact hebben gehad met de gemeente konden ook hun mening geven over hoe zij zijn geholpen. In de periode van juni tot half oktober vulden 132 bezoekers aan de balie de vragenlijst in. Zij gaven de medewerkers een 8,7. Een mooi cijfer vindt de gemeente. “Er waren zelfs 46 bezoekers die een 10 gaven.”

Het meest gewaardeerd wordt de vriendelijkheid van de medewerker achter de balie. Ook de wachttijden, kennis en vaardigheden worden goed gewaardeerd. De telefonische dienstverlening kreeg een 8,3. De online bezoekers gaven over de periode januari tot half oktober de dienstverlening een 7,2.

Resultaten enquête

In de enquête onder inwoners en ondernemers is vooral gevraagd naar het contactmoment en hoe deze ervaring was. De gemeente Enkhuizen heeft als rapportcijfer een 5,7 voor de dienstverlening ontvangen. In totaal is de vragenlijst 47 keer door inwoners ingevuld. Van deze personen heeft 31% dit jaar contact gehad met de gemeente. De top 3 van redenen voor dit contact is:

(tekst gaat door onder deze advertenties)
  1. Een melding openbare ruimte
  2. Een aanvraag voor een paspoort of reisdocument
  3. Iets anders

Contact opnemen met de gemeente wordt voornamelijk via de website of telefonisch gedaan. Ervaringen met het contactmoment waren:

  • Positief:          13%
  • Neutraal:         25%
  • Negatief:         28%
  • Geen reactie:  34%

Negatieve ervaring

Ondervraagden die een negatieve ervaring hadden gaven aan dat ze onvoldoende op de hoogte zijn gehouden en dat er niets tot weinig met de melding werd gedaan. Ook ervaarden ze de dat de bereikbaarheid lastig is. Van de ondervraagden die contact hebben opgenomen, heeft 21% antwoord gekregen op hun vraag, 36% helaas niet. 9% geeft aan dat de vraag nog in behandeling is (34% van de ondervraagden hebben geen reactie gegeven op deze vraag).

Afspraak maken

Inwoners vinden het over het algemeen geen probleem om een afspraak te maken voor een bezoek aan het gemeentehuis, 19% van de ondervraagden komt het liefst zonder afspraak persoonlijk langs, voor 55% van de ondervraagden maakt het niet uit.

(tekst gaat door onder deze advertenties)
ADVERTISEMENT

Verbeteringen

Met de feedback die de gemeente heeft ontvangen proberen ze waar mogelijk snel verbeteringen door te voeren. “Zo is bijvoorbeeld de naam van de afspraak voor het aanvragen van een ID-kaart of paspoort voor een minderjarige aangepast. Door deze kleine aanpassing is het voor bezoekers duidelijker hoe ze zich moeten voorbereiden op de afspraak en wat ze mee  moeten nemen.” Andere tips die gegeven zijn, gaan over het verbeteren van het persoonlijke contact, ruimere openingstijden en betere bereikbaarheid.

Hoe nu verder?

De uitkomsten van de enquêtes zijn belangrijke input voor de verbetering van de dienstverlening. “Naar verwachting is er aan het einde van dit jaar een ontwikkelplan gereed waarin we beschrijven wat we gaan doen om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren. De verbeteringen spitsen zich toe op digitale dienstverlening, dienstverlening op maat en inclusieve en toegankelijke dienstverlening. Daarbij willen we ook onderzoeken hoe we de dienstverlening samen met u kunnen verbeteren. Dienstverlening is niet alleen van de gemeente, maar van ons allemaal! In 2024-2025 gaan we dit plan uitvoeren en hopen we meer duidelijkheid te kunnen geven,” aldus het bericht van de gemeente Enkhuizen.

(tekst gaat door onder deze advertenties)

Bron tekst en foto: Gemeente Enkhuizen

Tags: Gemeente Enkhuizen
Share216Tweet135SendShare38Send
Advertenties van onze sponsoren
• Ook hier adverteren? Vanaf €25,- p/maand
• BHV materialen nodig? BHVtotaal uw partner in veiligheid!
• De HorlogeSmit voor horlogereparaties en onderhoud 0611040316
• Renovatie badkamer, keuken, toilet? Vertelman Tegelwerken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven voor Nieuws Updates:

Skoftig; Nieuws uit jouw regio in je mailbox Abonneren

Populair afgelopen 24 uur

  • Alles over Ironman 70.3 Westfriesland 2025; Programma, parcours, foto’s en livestreams

    Alles over Ironman 70.3 Westfriesland 2025; Programma, parcours, foto’s en livestreams

    5333 shares
    Share 2133 Tweet 1333
  • Hoorn start onteigeningsprocedure AH in stationsgebied, maar blijft ook in gesprek

    5136 shares
    Share 2054 Tweet 1284
  • Kids of Iron op zaterdag 21 juni afgelast vanwege verwachte hitte

    623 shares
    Share 249 Tweet 156
  • Woningbouwplan Molenhof met 44 woningen in Oosterblokker stap dichterbij

    346 shares
    Share 138 Tweet 87
  • Verkeersmaatregelen rondom IRONMAN 70.3 Westfriesland 22 juni 2025

    1378 shares
    Share 551 Tweet 345

Lokaal nieuws en bekendmakingen

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Facebook Twitter Instagram Telegram LinkedIn

Nieuws, informatie en bekendmakingen per gemeente

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Volg OnsWestfriesland en mis geen nieuws
  • Bluesky:  ons.wf/bluesky
  • Instagram:  ons.wf/Instagram
  • Twitter: ons.wf/twitter
  • facebook: ons.wf/facebook
  • Youtube: ons.wf/youtube
  • Telegram: ons.wf/telegram
  • Threads: ons.wf/threads
  • Mastodon: ons.wf/mastodon
  • Whatsapp Channel: WestfrieslandNieuws
  • whatsapp: 06-49 522 000 (nieuws, tips en foto's)
Samen groeien wij door naar de nummer 1 nieuwswebsite gericht op Westfriesland.

Laatst toegevoegd

Verkeersmaatregelen in Hoorn en programma IRONMAN Westfriesland

Waarom steeds meer jonge starters kiezen voor huren in Groningen

Participatie woningbouw Wervershoof van start; De Tegel en De Zeehoek goed voor 270 woningen

Woningbouwplan Molenhof met 44 woningen in Oosterblokker stap dichterbij

Waarnemend burgemeester van Opmeer gestart; Wie is Herman Wiersema?

Kids of Iron op zaterdag 21 juni afgelast vanwege verwachte hitte

Zomeravondconcert Zuidertoren 24 juni

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
No Result
View All Result

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer