OPMEER – De gemeente Opmeer wil de aanvraag voor een evenementenvergunning eenvoudiger maken. Daarnaast krijgt de burgemeester meer bevoegdheden om ordeverstoringen te voorkomen.
Deze en andere veranderingen zijn opgenomen in de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die het college van burgemeester en wethouders heeft goedgekeurd en die nu ter vaststelling wordt aangeboden aan de gemeenteraad.
Gesprekken met inwoners
In de afgelopen maanden hebben inwoners meegedacht welke regels bijdragen aan de leefbaarheid en veiligheid van Opmeer. Het ging dan om regels voor de horeca, evenementen, honden, groen en het verkeer. Burgemeester Gerard van den Hengel: “De inbreng van onze inwoners en ondernemers is belangrijk. Met name op het gebied van horeca en evenementen was er veel belangstelling om mee te denken en bleek deregulering van evenementen gewenst. Deze inbreng zorgt voor een beter evenwicht tussen regelgeving en de wensen van de gemeenschap. Alleen samen kunnen we werken aan een betere en duurzame leefomgeving.”
Gemeenteraad besluit
Het college heeft nu het voorstel voor de aangepaste APV ingediend bij de gemeenteraad. Op 21 november 2024 wordt de APV besproken in de beeldvormende raadscommissie. Op 28 november 2024 volgt de oordeelsvormende commissie. Naar verwachting zal op 12 december 2024 een definitief besluit volgen. De gemeente hoopt hiermee een positieve stap te zetten naar een nog prettigere, veiligere en leefbare omgeving voor iedereen die in Opmeer woont en werkt.
Bron tekst en foto: Gemeente Opmeer