Naar aanleiding van verschillende ontwikkelingen in de afgelopen jaren is op 14 maart 2023 een nieuw terrassenbeleid vastgesteld voor Hoorn. Onder andere het permanent plaatsen van de corona-terrassen werd in dit nieuwe beleid mogelijk gemaakt. Na het vaststellen van dit nieuwe terrassenbeleid werden vanuit de horecaondernemers van Hoorn signalen ontvangen om op een aantal punten dit terrassenbeleid te herzien. Naar aanleiding van deze signalen zijn er verschillende gesprekken gevoerd om de mogelijkheden tot het (deels) herzien van het vastgestelde terrassenbeleid te onderzoeken. Op een aantal punten is besloten het beleid te herzien. Met het Terrassenbeleid Hoorn 2025 wordt een basiskwaliteit voor de terrassen in Hoorn gewaarborgd, en worden voldoende mogelijkheden geboden voor horecaondernemers om een aantrekkelijk en sfeervol terras te plaatsen.
In dit beleid worden verschillende soorten terrassen onderscheiden. Hieronder volgt een uitleg van de begripsbepalingen.
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
Winterterras: een drie-jarige pilot, gestart in 2022, waarbij het mogelijk is om het terras af te schermen met een bouwwerk. Voor het plaatsen van een dergelijke bouwwerk dient een omgevingsvergunning verleend te worden. Het plaatsen van een dergelijk bouwwerk wordt verder buiten beschouwing gelaten in dit beleid.
Het stellen van algemene beperkingen en beperkingen aan de locatie en afmetingen van het terras zijn noodzakelijk vanuit de (verkeers)veiligheid en het gebruik van de openbare ruimte voor andere doeleinden, zoals de markt of de kermis. Hieronder volgt een toelichting op de verschillende soorten terrassen in Hoorn.
Een (beperkt) gevelterras grenst direct aan de voor- en/of zijgevel van de bijbehorende horecagelegenheid en heeft maximaal de breedte van de gevel.
In enkele straten in de binnenstad van Hoorn is er niet voldoende ruimte voor het plaatsen van een volwaardig terras, naast een vrije loopzone van 1.50m. Om toch zichtbaar te zijn en/of zitgelegenheid te bieden is het mogelijk om een beperkt gevelterras te realiseren in een zone aan de gevel van minimaal 0.50m breed en maximaal 1.20m. Deze zone is bedoeld om de zichtbaarheid van de horecagelegenheid te vergroten; ‘hier zit horeca’ en ‘wij zijn open’. Het is in deze smalle zone niet mogelijk een terras te plaatsen in de vorm van tafels en stoelen. Wel kan er een enkele rij stoelen staan of een gevelbank worden geplaatst. In Hoorn zijn enkele straten waar in verband met de vrije loopzones beperkte gevelterrassen zijn vergund of waar dit tot de mogelijkheden behoort. Denk hierbij aan de Veemarkt (oostkant), Nieuwsteeg, Lange Kerkstraat en het Kleine Oost. In deze straten is een uitstalling of een beperkt gevelterras mogelijk.
Een overterras is een terras wat niet direct grenst aan de gevel van een horecabedrijf. Als er meerdere bedrijven in aanmerking komen voor een overterras en hier ook daadwerkelijk gebruik van willen maken dan zal het beschikbare gebied evenredig worden verdeeld.
Terras voor een naast gelegen pand
Bij een terras voor een naast gelegen pand dient er sprake te zijn van een schriftelijke toestemming van de eigenaar en/of gebruiker van het naast gelegen pand. Deze toestemming is een indieningsvereiste voor de vergunningaanvraag. Een vergunning voor een terras voor een naast gelegen pand vervalt (deels) van rechtswege bij wisseling in de bedrijfsvoering, eigendom en/of gebruik van het naast gelegen pand.
Een terras dat het hele jaar geplaatst mag worden conform de afmetingen uit de exploitatievergunning van het horecabedrijf.
Op de pleinen Kerkplein en Roode Steen is het mogelijk om extra zomerterrassen te plaatsen. Deze terrassen mogen worden geplaatst in de periode 1 april tot 1 oktober. In de overige maanden (oktober t/m maart) moeten deze pleinen beschikbaar zijn als openbaar gebied om te genieten van de historische binnenstad van Hoorn. Daarnaast volstaan de reguliere (gevel)terrassen op deze pleinen gelet op de weersomstandigheden in deze maanden, en het aantal bezoekers dat hierdoor een bezoek brengt aan de horeca.
Terras bij sportvelden en- terreinen
Een terras bij een horecabedrijf op een sportveld- of terrein is toegestaan direct aansluitend op de gevel.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 1.
- 2.
tijdens de kermisperiode (inclusief opbouw- en afbouwperiode) in de binnenstad van Hoorn is uw exploitatievergunning met betrekking tot uw terras tijdelijk niet geldig op het aangewezen kermisterrein. U mag dan geen terras plaatsen. U kunt een aparte vergunning voor een kermisterras aanvragen. Niet in alle gevallen zal dit worden verleend, dit is afhankelijk van de beschikbare ruimte;
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
Kleurstelling en materiaal meubilair
In het vorige terrassenbeleid van Hoorn is gekozen voor een kleur- en materiaalomschrijving voor het terrasmeubilair: gedekte kleuren en materialen als hout, rotan, staal en materialen vergelijkbaar met rotan. Deze omschrijving heeft als doel een basiskwaliteit op het terras te waarborgen. Een kwaliteit passend bij de uitstraling van de historische binnenstad. Het ‘visitekaartje’ van Hoorn. Op het gebied van meubilair zijn er echter continu ontwikkelingen en ondernemers willen graag hun horeca-concept met een specifieke sfeer of eigen identiteit, zowel binnen als buiten, doorvoeren. Dit is aanleiding om meer ruimte te geven aan ondernemers en er vanuit te gaan dat er een basiskwaliteit wordt gerealiseerd in de historische setting van de binnenstad. ‘Plastic’ meubelen en/of plantenbakken zijn niet van enige kwaliteit en fluorescerende of knallende kleuren vallen niet onder gedekte kleuren. Deze zijn dus nog steeds niet toegestaan op een terras.
In het vorige terrassenbeleid van Hoorn is gekozen voor een beperking van het terrasmeubilair en aanvullende elementen met het idee ‘terug naar de basis’. Dit om een rommelig straatbeeld tegen te gaan. Naast het tegengaan van een rommelig straatbeeld kunnen statafels ook een ‘verkeerd’ signaal afgeven. Dat wil zeggen de eenvoudige ‘klaptafels’, waar geen hoge stoelen of krukken bij staan. Deze nodigen uit tot het snelle drinken en dat is vanuit ons alcoholbeleid en de bescherming van de openbare orde niet het gewenste beeld. Hoge tafels waar hoge stoelen of krukken bij staan en waar daadwerkelijk aan gezeten wordt geven een andere uitstraling. Om het plaatsen van statafels in enige vorm mogelijk te maken worden deze hoge tafels met hoge stoelen of krukken toegestaan. In bijlage A van dit beleid zijn voorbeelden van toegestane statafels opgenomen.
In voorgaande jaren zijn op verschillende terrassen in Hoorn banken met een hogere rugleuning geplaatst. Om echter de ruimtelijke kwaliteit te behouden (denk hierbij aan zichtlijnen, overzichtelijkheid en een rustig straatbeeld) wordt een maximale hoogte voor terrasmeubilair vastgesteld (1.10m). Een buffetkast op het terras hoeft niet aan deze maximale hoogte te voldoen.
Meubilair op de pleinen Roode Steen en Kerkplein
Ook op de pleinen willen we meubilair van kwaliteit en in gedekte kleuren die passend zijn. Omdat het hier gaat om terrassen van verschillende ondernemingen op één plein is ook eenduidigheid een vereiste. Ondernemers die een zomerterras willen op een van de pleinen dienen gezamenlijk met de andere ondernemers op het plein een plan te overleggen waarin rekening is gehouden met het bovenstaande. Het gezamenlijk plan is een indieningsvereiste bij het aanvragen van een zomerterras.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 7.
- 8.
- 9.
- 10.
- 11.
- 12.
- 13.
Met betrekking tot parasols dient een onderscheid te worden aangebracht. In sommige gevallen zijn parasols met de grond verankerd. Hierdoor vallen zij onder de vergunningsplicht op basis van de Omgevingswet (OW). Beleid ten aanzien van deze verankerde parasols is daarom opgenomen in de Welstandsnota van de gemeente Hoorn en voorschriften worden verbonden aan de vereiste omgevingsvergunning. Met betrekking tot losse parasols (niet verankerd in de grond) geldt het onderstaande.
In het vorige terrassenbeleid van Hoorn is ervoor gekozen om alleen traditionele parasols toe te staan. Hiermee werd het open en ruimtelijke karakter op de terrassen gewaarborgd. In het vorige terrassenbeleid is wel een grotere maat parasol toegestaan dan voorheen (van 3.50m naar maximaal 5.00m). Gelet op de ervaringen met deze grotere maatvoering worden nu ook parasols van maximaal 5.00m op de over- en zomerterrassen toegestaan. Het is echter niet de bedoeling dat meerdere parasols naast elkaar worden geplaatst om een overkapping te creëren. Het is niet toegestaan afzonderlijke parasols met lappen stof of op een andere manier aan elkaar vast te maken. Na sluitingstijd van de onderneming dienen parasols verwijderd te zijn of in de verankering of parasolvoet vast te staan en voorzien te zijn van een ketting.
Met betrekking tot reclame op de parasol wordt de voorkeur gegeven aan minder opvallend en met gedekte kleuren. Parasols met reclame van een brouwerij zijn toegestaan, echter wordt de horecaondernemer verzocht zich in te spannen deze reclame minder opvallend en in gedekte kleuren te houden.
Parasols op de pleinen Roode Steen en Kerkplein
Net zoals bij het overige terrasmeubilair willen we op de pleinen parasols van enige kwaliteit en in gedekte kleuren die passend zijn. Ook hier is eenduidigheid onderling een vereiste omdat het gaat om terrassen van verschillende ondernemingen op één plein. De ondernemers die terrassen hebben op het plein dienen gezamenlijk een plan te overleggen waarin rekening is gehouden met het bovenstaande. Een gezamenlijk plan is een indieningsvereiste bij het aanvragen van een zomerterras.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 14.
- 15.
- 16.
de parasols zijn vervaardigd van tentdoek of vergelijkbaar materiaal, die bestaan uit moeilijk brandbaar materiaal, dat tenminste voldoet aan de gestelde eisen van brandklasse II, bepaald volgens NEN 6065 bedoelde bijdrage tot brandvoortplanting. Het materiaal mag bij brand geen druppelvorming opleveren;
- 17.
- 18.
- 19.
onder een parasol mag nooit open vuur aanwezig zijn. Met open vuur wordt hier onder andere bedoeld: vuurkorven, barbecues en andere ‘open’ warmtebronnen die een hoge temperatuur afleveren. Voor warmtebronnen gelden de brandveiligheidsvoorschriften zoals opgenomen in bijlage B van het terrassenbeleid van Hoorn. Deze voorschriften worden tevens als bijlage bij de exploitatievergunning gevoegd;
- 20.
- 21.
Gelet op de openbare orde en veiligheid rondom terrassen dienen terrasschermen met de grond verankerd te zijn, of aan elkaar verbonden te zijn. Hierdoor vallen zij onder de vergunningplicht op basis van de Omgevingswet. Beleid ten aanzien van de terrasschermen wordt daarom opgenomen in de Welstandsnota van de gemeente Hoorn en voorschriften worden verbonden aan de vereiste omgevingsvergunning.
Het Kerkplein maakt deel uit van een zogeheten shared space: een gedeelde verkeersruimte waar fietsen en voetgangers niet gescheiden worden van gemotoriseerd verkeer. Ook is er op het plein een verandering van functie gedurende de zomer- en winterperiode. In de zomerperiode worden er terrassen op een aantal parkeerplaatsen geplaatst.
Uit gesprekken met verschillende horecaondernemers op het Kerkplein is gebleken dat er gelet op deze shared space behoefte is om het onderscheid tussen terrassen en de rijbaan op het Kerkplein beter aan te geven. Daarnaast is gebleken dat er behoefte is aan enige afscherming van het rijdend verkeer en/of de wind. Gelet hierop is er een noodzaak om maatwerk te leveren met betrekking tot het plaatsen van terrasschermen op het Kerkplein. In de exploitatievergunning van de betreffende horecaondernemingen op het Kerkplein zullen dan ook maatwerkvoorschriften worden opgenomen betreffende het plaatsen van terrasschermen.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 22.
- 23.
- 24.
- 25.
- 26.
- 27.
- 28.
Voorschriften vanuit het beheer
De openbare ruimte wordt voor meerdere doeleinden gebruikt. Om deze doeleinden zo zorgvuldig mogelijk op elkaar af te stemmen zijn er voorschriften nodig met betrekking tot het beheer. Het is niet toegestaan om zonder toestemming objecten in de bestrating te plaatsen. Echter een goede verankering van zowel parasols als terrasschermen is belangrijk waardoor vaak een voet in de bestrating moet worden aangebracht. Onder de bestrating zijn vaak kabels en leidingen aanwezig. Om te voorkomen dat deze geraakt worden bij het plaatsen van een parasolvoet of een verankering van een terrasscherm wordt de ondernemer gevraagd een tekening in te dienen en een ‘klic’ melding te doen. Deze klic melding / graafmelding (controle of er kabels en leidingen liggen) kan de aanvrager doen via het Kadaster (www.kadaster.nl). Op deze website staat een aanvraagformulier. Na het plaatsen van de verankering beoordeeld de gemeente de situatie op straat en de vlakheid van de bestrating. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de constructie van parasols of terrasschermen.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 29.
- 30.
de aanvrager dient schriftelijk aan te tonen dat de locatie geschikt is in verband met kabels en leidingen en andere ondergrondse voorzieningen. Voor de aanvraag van ondergrondse gegevens (kabels en leidingen) van de nutsbedrijven kunt u terecht op www.klicmelding.nl. De wijze van verankering toetst de gemeente in verband met de veiligheid;
- 31.
indien zich onder het terras kabels, leidingen of riolen bevinden, of deze daar moeten worden gelegd, en de daarop rechthebbende daaraan noodzakelijke werkzaamheden moet verrichten, dient het terras voor zover nodig, op eerste aanzegging van de rechthebbende onmiddellijk ontruimd te worden en dienen eventueel aanwezige belemmerende terrasschermen en dergelijke te worden verwijderd, door en op kosten van de vergunninghouder. Gedurende de periode dat de vergunninghouder geen gebruik kan maken van het terras bestaat geen recht op schadevergoeding, tenzij anders is overeengekomen;
- 32.
Een terras bestaat in principe uit tafels en stoelen, aangevuld met een parasol en/of terrasscherm. Wij streven naar een aantrekkelijk en transparant straatbeeld, passend in de historische binnenstad, waardoor andere elementen in beperkte mate zijn toegestaan. Tijdens sommige feestdagen en evenementen die veel bezoekers trekken is er behoefte om vanuit een uitgiftepunt het terras te bedienen. Vanaf zo’n punt kan sneller geserveerd worden; men hoeft niet door het gedrang naar binnen. Gelet op de openbare orde en veiligheid is het echter niet wenselijk om buitentaps op het terras te plaatsen, tenzij deze onderdeel uitmaken van een evenementenvergunning.
Plantenbakken worden alleen toegestaan op de hoeken van terrassen, met een maximale afmeting van 0.80×0.80×0.80m per bak. Ook als de plantenbakken op over- of zomerterrassen worden geplaatst als afscheiding tussen ondernemingen mogen deze alleen op de hoeken van het terras worden geplaatst. Na sluitingstijd van de onderneming dienen de plantenbakken verwijderd te zijn en tegen de gevel opgeslagen te worden, voorzien van een ketting. Plantenbakken mogen ook rondom een ingeklapte parasol opgeslagen worden, mits voorzien van een ketting. Gelet op specifieke omstandigheden bij en rondom het horecabedrijf kan vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid een maatwerkvoorschrift in de exploitatievergunning van het horecabedrijf worden opgenomen, met betrekking tot het plaatsen van plantenbakken.
De laatste jaren is het ‘buiten leven’ en ‘buiten eten’ steeds populairder geworden. Ook zijn barbecues een mooie aanvulling op het horeca aanbod. Echter kunnen barbecues ook leiden tot rook- en geuroverlast. De milieuregelgeving en aanverwante regels voorzien niet direct in regels over barbecues op het terras. Gelet op de kans op overlast voor voorbijgangers, bezoekers van andere terrassen en bewoners is dit aanleiding om barbecues op het terras in de binnenstad niet toe te staan. Barbecues kunnen wel aangevraagd worden als onderdeel van een evenementenvergunning.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 33.
- 34.
- 35.
- 36.
- 37.
- 38.
- 39.
- 40.
In het kader van de openbare orde en veiligheid zijn voorschriften met betrekking tot het verlichten van het terras noodzakelijk. Een goed verlicht terras draagt bij aan de veiligheid en het veiligheidsgevoel. Om de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen wordt het gebruik van slingerverlichting beperkt tot specifieke dagen/perioden.
Zoals hierboven beschreven is het verlichten van een terras noodzakelijk. Het is toegestaan om door middel van prikkabel verlichting het terras te verlichten. Om overmatige lichtvervuiling te voorkomen, de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat de verlichting aangenaam is dient de prikkabel verlichting aan de volgende eisen te voldoen. Als maximale lichtsterkte (luminantie) is 50 lumen per lichtpunt toegestaan, waarbij twee lichtpunten per meter zijn toegestaan. Als lichtkleur is 2200 Kelvin (extra warmwit) toegestaan. Het bevestigen van prikkabel verlichting aan gemeentelijk meubilair, lantaarnpalen of gemeentelijke bomen is niet toegestaan. Na sluitingstijd van de onderneming moet de verlichting zijn uitgeschakeld.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 41.
- 42.
- 43.
Om de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen en te voorkomen dat het terrasmeubilair wordt gebruikt om de openbare te verstoren is het noodzakelijk om het terrasmeubilair na sluiting van het horecabedrijf op te ruimen. De politie adviseert ook voor het waarborgen van de veiligheid en de openbare orde om het meubilair op te ruimen na sluitingstijd. Echter dient ook voorkomen te worden dat het meubilair opgestapeld voor de gevel staat en vervolgens drie dagen blijft staan omdat het horecabedrijf dicht is. In de praktijk lopen de horecaondernemers tegen de volgende problemen aan bij het opruimen van terrasmeubilair:
- •
- •
- •
Met inachtneming van de hierboven beschreven adviezen en ervaringen zijn de onderstaande voorschriften vastgesteld.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 44.
- 45.
- 46.
Zonneschermen, markiezen en terrasoverkappingen
Zonneschermen, markiezen en permanente overkappingen zijn bouwwerken. Hierdoor vallen zij onder de vergunningplicht op basis van de Omgevingswet. Beleid ten aanzien van zonneschermen en markiezen wordt daarom opgenomen in de Welstandsnota van de gemeente Hoorn en er worden voorschriften verbonden aan de vereiste omgevingsvergunning.
Alleen tijdens Koningsdag, Stadsfeesten, Kermis en Lappendag kan een overkapping via een evenementenvergunning worden toegestaan. Dit zijn tijdelijke overkappingen, niet bedoeld om langdurig te blijven staan.
Gelet op het bovenstaande wordt hiertoe, indien van toepassing, het volgende voorschrift in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 47.
Loopzones worden ingesteld om de veiligheid en doorstroming van voetgangers te kunnen waarborgen. Op een aantal plekken in de binnenstad van Hoorn geldt maatwerk met betrekking tot loopzones voor voetgangers. Op de Oude Doelenkade is de looproute aan de overzijde van de panden, op het trottoir langs het water. Hier wordt een ruime loopzone van 4 meter ingesteld. Aan de Nieuwendam is er geen looproute aanwezig omdat in de rest van de straat ook geen bruikbaar trottoir aanwezig is.
Gelet op het bovenstaande worden hiertoe, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning van het horecabedrijf opgenomen:
- 48.
- 49.
- 50.
- 51.
- 52.
- 53.
- 54.
- 55.
Conform de havenregelgeving van de gemeente Hoorn zijn er in eerste instantie twee geschikte locaties in het havengebied voor een terrasboot. Op dit moment is één van deze locaties inmiddels ingenomen. Nieuwe aanvragen voor een terrasboot worden per geval beoordeeld. Belangrijke aspecten in de afweging voor het toestaan van een terrasboot zijn de mogelijke overlast voor direct omwonenden, doorvaarbaarheid en de cultuur historische waarden van de binnenstad. De toelichting en voorschriften zoals omschreven in dit beleid zijn ook van toepassing op terrasboten.
Onder het vorige terrassenbeleid van de gemeente Hoorn is voor het terras van Hotel de Magneet, gevestigd op het Kleine Oost 5, een maatwerkoplossing voor het terras vergund. Dit terras wordt qua afmetingen ook in afwijking van dit huidige terrassenbeleid voortgezet, gelet op de specifieke situatie ter plaatse.
Onder het kopje ‘Terrasschermen’ zijn regels opgenomen over het plaatsen van terrasschermen op een terras. Gelet op de specifieke omstandigheden ter plaatse wordt een maatwerkoplossing in afwijking van dit terrassenbeleid vergund met betrekking tot de terrasschermen bij Brasserie Oostereiland, gevestigd op Schuijteskade 5.
Maatwerk wegens specifieke omstandigheden
Vanuit het oogpunt van de openbare orde en veiligheid kan het nodig zijn om ten aanzien van de regels in dit beleid op een specifieke locatie of voor een specifieke onderneming af te wijken. Deze maatwerkvoorschriften gelden alleen voor een locatie of onderneming gelet op de specifieke omstandigheden in dat geval. Deze maatwerkvoorschriften zullen in de afzonderlijke exploitatievergunning worden opgenomen.
De grenzen van de omvang van de terrassen in de binnenstad worden voorzien van punaises in de bestrating. Bij nieuw vergunde terrassen gebeurt dit bij aanvang en bij bestaande terrassen worden de punaises jaarlijks gecontroleerd.
Uitbreiding voetgangersgebied Roode Steen
Ten tijde van het vaststellen van dit beleid wordt er onderzocht of het mogelijk is om het voetgangersgebied op de Roode Steen uit te breiden. Het is op dit moment niet duidelijk welke gevolgen (positief of negatief) het uitbreiden van het voetgangersgebied op de Roode Steen zal hebben voor de huidige gevel en/of over/zomerterrassen.
Tot en met 1 april 2025 krijgen de horecaondernemers de tijd om de exploitatie van hun horecabedrijf aan te passen naar de gewijzigde voorschriften uit dit beleid. Deze overgangsperiode ziet specifiek op de voorschriften 17, 18, 25, 33, 42 en 43. Dit zijn de voorschriften welke zijn gewijzigd ten opzichte van het voorgaande terrassenbeleid. De overige voorschriften zijn inhoudelijk niet gewijzigd sinds het vorige terrassenbeleid van Hoorn.
Met betrekking tot de handhaving de in dit beleid beschreven voorschriften is het onderdeel terrassen opgenomen in het ‘Handhavingsbeleid Publiek toegankelijke inrichtingen’ van de gemeente Hoorn.
- 1.
- 2.
- 3.
Het college van Burgemeester en Wethouders
de secretaris, de burgemeester,
- •
- •
Bijlage B: Voorwaarden voor het plaatsen van tijdelijke terrasoverkappingen
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
De overkapping (en eventueel afgesloten zijden) mogen geen gevaar / belemmering opleveren voor ontvluchting. (Nood)uitgangen welke uitkomen op het terras dienen te allen tijde vrijgehouden te worden van obstakels zoals bijvoorbeeld stoelen, tafels parasols en plantenbakken. Er dient, ter ontvluchting van personen uit het tijdelijke bouwwerk, een voldoende vrije doorgang over het terras aanwezig te zijn, met een directe aansluiting op de openbare weg. Hiertoe dient de voorzijde onder de overkapping te allen tijde over de volle breedte open te zijn.
- 6.
- 7.
- 8.
- 9.
Onder een overkapping mag nooit open vuur aanwezig zijn. Met open vuur wordt hier onder andere bedoeld: vuurkorven, barbecues en andere “open” warmtebronnen die een hoge temperatuur afleveren. Ook is het niet toegestaan om onder de overkapping elektrische– en gasheaters of andere warmtebronnen in gebruik te nemen.
- 10.
Versieringen aan het plafond mogen alleen van “onbrandbaar materiaal” dan wel zeer moeilijk brandbaar materiaal zijn. Deze dienen minimaal aan brandklasse II te voldoen (overeenkomstig het gestelde in de NEN 13501-1) met een maximale rookdichtheid van 2.2 mˉ¹ overeenkomstig de NEN 13501-1. Deze versieringen mogen bij brand geen druppelvorming opleveren. Daarbij dient u bij het aanbrengen van de versieringen rekening te houden met een minimale hoogte van 2.5 meter.
- 11.
- 12.
- 13.
- 14.
- 15.
- 16.