HOORN – De gemeente Hoorn werkt aan verschillende verkeersmaatregelen op en rond De Strip en de dorpslinten, zo blijkt uit beantwoording van vragen van de CDA-fractie. De verkeersdruk en veiligheid zijn actuele aandachtspunten, zeker in relatie tot de verdere uitbreiding van de wijk Bangert & Oosterpolder.
In het in maart vastgestelde Actieplan Fiets is onder meer opgenomen dat de snelheid op dorpslinten waar fietsers op de rijbaan rijden, wordt teruggebracht naar 30 km/u. Deze maatregel kan echter pas worden ingevoerd wanneer de weginrichting hierop is aangepast stelt wethouder Rene Assendelft in het antwoord namens het college.
Onderzoek naar kruispunten en oversteekbaarheid
Voor de kruispunten Dorpsstraat–De Strip en Bangert–De Strip wordt vervolgonderzoek gedaan naar verkeersveiligheid en doorstroming. De resultaten worden in het eerste kwartaal van 2026 verwacht. Voor het verbeteren van de oversteekbaarheid van fietsers bij verkeerslichten worden mogelijke oplossingen, zoals drukknoppen, meegenomen. Nu kan het voorkomen dat fietsers niet gedetecteerd worden en te kort oversteektijd krijgen.
Toekomstige verkeersdruk en leefbaarheid
Hoewel verkeersmodellen voor 2040 aangeven dat De Strip het verkeer aankan, blijkt in de praktijk dat de huidige spitsmomenten al leiden tot opstoppingen. De gemeente onderzoekt daarom binnen een bredere bereikbaarheidsanalyse hoe het verkeer vlotter kan doorstromen zonder grote infrastructurele ingrepen, waarbij ook wordt gekeken naar het behoud van veiligheid voor voetgangers en fietsers.
Maatregelen tegen doorgaand verkeer
Om doorgaand verkeer op de dorpslinten terug te dringen, wordt onder meer gekeken naar verlaging van de snelheid en aanpassing van de weginrichting. Voor verdergaande maatregelen, zoals afsluitingen van delen van wegen is extra onderzoek nodig. Suggestie van omwonenden waren afsluiting Pastoor Nuijensstraat bij de Dorpsstraat en op de Westerblokker bij winkelcentrum De beurs. Ook overleg met omwonenden en ondernemers is daarbij van belang. Op dit moment is er geen budget beschikbaar om dergelijke ingrijpende maatregelen uit te voeren.
Misschien handig om hiervoor wel budget vrij te maken i.p.v. zoveel geld in een kunstwerk van een boot te stoppen bij de Bangert!
Jeroen Vogelsang helemaal mee eens
Totaal nooit over nagedacht bij de aanleg.
Nu moet de gehele Bangert oosterpolder allemaal over 1 smal weggetje…….
Dat zag je al jaren aankomen.
Lang leve de ambtenaren achter de bureaus
Marcel Gitzels dat zag je jaren geleden al aankomen…..leve Marcel Gitzels achter zijn toetsenbord.
Wel nee man. Hoe moeilijk kan het zijn, gewoon rijden en regels opvolgen!
Gewoon aan de snelheid houden en kijken op de weg en niet op de telefoon plus de kinderen op de fiets brengen naar school maar iedereen is gehaast vlug naar school boodschappen doen en naar het werk wat een stress hebben ze .
De strip, tweebaans en 70km/h! Mooi snelle verbinding vanaf de West Frisia
Mark de Groot jij snapt het! Matig u kinderen denk om mijn snelheid ! 😂🤣
Jan Vijn 3500 woningen met 1 weggetje zag jij ook aankomen toch?
Met de Strip is niks mis! De gebruikers houden zich niet aan de regels! Veel verkeersdeelnemers zijn met alles bezig behalve het verkeer! Men gaat ervan uit voorrang te hebben en overziet de verkeerssituatie niet! Investeren in de verkeersdeelnemers die de fout in gaan lijkt mij beter! Aanvullende maatregelen aan de Strip is de kern van het probleem niet oplossen
Marcel Gitzels zeker op een blaadje ziet het er netjes uit maar niet verder nagedacht zie resultaat
Achja zet je er nog meer stoplichten bij dan heb je vanaf provinciale tot aan de westfrisia een hele mooie disco strip
Jeroen Vogelsang dat ding slaat inderdaad nergens op en dan niet te vergeten dat ding in julianapark
Sjaak Buis juist
Klaarover😂
Ron Sligting juist! mensen geven de strip de schuld maar gewoon aanpassen aan de regels, 30 km op de strip maar ze gaan echt 80, ook duiken ze zo van de zijstraat bam de strip op, tja er moeten altijd regels komen via stoplichten uit zich zelf gewoon normaal doen is niet mogelijk