HOORN – Het Kerkplein in de binnenstad van Hoorn wordt van 29 mei tot en met 30 september 2025 afgesloten voor doorgaand verkeer. De afsluiting maakt deel uit van een proef die gericht is op het verbeteren van de leefbaarheid, verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit op en rond het plein. Gedurende deze periode worden ook werkzaamheden uitgevoerd aan de bestrating.
Tijdens de proef worden beide kanten van het Kerkplein afgesloten met rood-witte palen. Aan de kant van de Roode Steen worden de palen dagelijks tussen 06.00 en 11.00 uur weggehaald, zodat bevoorrading en woon-werkverkeer mogelijk blijven. In diezelfde periode kunnen ondernemers ook gebruikmaken van een tijdelijke laad- en loshaven op het plein. De vergunninghouders blijven hun parkeerplaatsen behouden, maar bezoekers kunnen niet meer parkeren op het plein. In de directe omgeving is parkeergarage ’t Jeudje een alternatief.
Werkzaamheden voegen starten op 2 juni
Naast de verkeersproef worden vanaf maandag 2 juni voegen opnieuw aangebracht in de bestrating van de Kerkstraat en het Kerkplein. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot donderdag 12 juni. Tijdens deze periode zijn de straten tijdelijk afgesloten voor autoverkeer, maar wel toegankelijk voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten. Er zijn verkeersregelaars aanwezig en laden en lossen blijft mogelijk tussen 06.00 en 11.00 uur.
Feestelijke aftrap met ondernemers
De afsluiting van het Kerkplein wordt op zondagmiddag 1 juni feestelijk ingeluid. GroenLinks en de PvdA organiseren samen met ondernemers van het plein een gezellige bijeenkomst van 14.00 tot 16.00 uur. Kinderen kunnen zich laten schminken, limonade drinken bij Goos of ’t Kroegie, spelen in de fontein of een hinkelspel doen op het plein. De partijen willen met deze viering niet alleen stilstaan bij de start van de proef, maar vooral ook het plein als ontmoetingsplek onder de aandacht brengen. “We hopen dat bewoners, ondernemers en bezoekers samen ervaren hoe het plein tot leven komt nu het ruimte biedt aan mensen in plaats van auto’s,” aldus raadslid Roy Drommel van GroenLinks.
Toegankelijker plein
Na het voegen worden de keitjes opgeschuurd om het Kerkplein toegankelijker te maken voor mensen die minder goed ter been zijn. De proef en de werkzaamheden moeten samen zorgen voor een aangenamere, veiligere openbare ruimte in het hart van de stad.
Vraag en antwoord: wat betekent de proef?
De gemeente wil met deze proef inzicht krijgen in de effecten van een verkeersluw Kerkplein. Daarom wordt informatie verzameld over verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en ervaringen van bewoners, ondernemers en bezoekers. Hieronder een overzicht van de belangrijkste vragen en antwoorden.
- Welk deel wordt afgesloten?
Beide kanten van het Kerkplein. De zijde bij de Roode Steen is tussen 06.00 en 11.00 uur open voor bevoorrading. - Hoe zit het met bevoorrading?
Dit is mogelijk tussen 06.00 en 11.00 uur via de Roode Steen en Breestraat. Er is een tijdelijke laad- en loshaven. - Hoe wordt duidelijk gemaakt dat het plein is afgesloten?
Er komen borden bij De Zon, op de Willemsweg en bij de kruising Gerritsland-Gasfabriekstraat. Er geldt een inrijverbod voor vrachtverkeer langer dan 11 meter tussen 11.00 en 06.00 uur. - Mogen (brom-)fietsers erdoorheen?
Ja. - Worden terrassen uitgebreid?
Nee. - Hoe verlaat autoverkeer het gebied?
Via de Breestraat, Gerritsland, Gasfabriekstraat en Turfhaven. - Wanneer is de proef geslaagd?
Dat wordt bepaald aan de hand van een evaluatielijst die onder meer input van de inloopbijeenkomst bevat. - Blijft de invalideparkeerplaats bestaan?
Nee, maar de gemeente aan dat dit wordt geëvalueerd. - Wat als ondernemers omzetverlies lijden?
Er wordt onderzocht wat het effect van de afsluiting is. De omzet wordt niet automatisch gekoppeld aan de verkeersmaatregel, maar ervaringen worden meegenomen in de evaluati
Het is zeker de moeite waard om te kijken hoe dit gaat uitpakken. Mocht na een week of 6 blijken dat het averechts werkt, ben dan ook reel en durf te zeggen sorry dit gaat niet. Wat verder ook belangrijk is, handhaaf of fatbike’s en fietsers die daar ook regelmatig gevaarlijke situaties veroorzaken.
Wie heb dit uit gevonden
Ze kunnen het beter scooter en motor vrij houden! Dat zijn toch een stelletje mongolen die tussen de terassen door racen met hun tyfusherrie!
Hoorn wilt alleen arme jongeren op fatbikes hebben. Geen rijkere ouderen die niet zover kunnen lopen
Sluit de wegen rond de rodesteen dan ook daar daar rijden ze ook als mongolen op hun scooters en fatbikes. ga er ook is op hanthave
Als ik iets moet ophalen met de auto in de Nieuwsteeg , hoe dan?