HOORN – Leerlingen van het technasium van OSG West-Friesland hebben deze week hun zelfgebouwde elektrische kart in actie gebracht tijdens de Energy Experience bij Race Planet in Amsterdam. Het project, dat volledig in eigen tijd werd uitgevoerd, leverde niet alleen een rijdende e-kart op, maar ook een flinke dosis motivatie, technische vaardigheden en samenwerking tussen scholen en bedrijven.
Van losse onderdelen naar rijdende kart
Begeleidend docent Frans Pera vertelt hoe het allemaal begon: “Via Ed Stoet van SKOWF en Roy Mol van de Sint Nicolaasschool in Nibbixwoud kregen we een kart in bruikleen. De leerlingen zijn er volledig zelfstandig mee aan de slag gegaan.” De leerlingen bouwden de kart met minimale middelen: ontbrekende onderdelen zoals buizen en bumpers werden zelf ontworpen en gebouwd met behulp van 3D-tekeningen.
Doron Kuin nam de rol van teammanager op zich: “Het voelde alsof we een legopakket kregen zonder handleiding. Het bouwen was uitdagend en het racen uiteindelijk echt gaaf. De kart deed het goed, al verloor hij onderweg wat power. Misschien werd de motor te heet of raakte de batterij leeg.”
(tekst gaat verder onder deze afbeelding)

Leren door doen
Ook leerling Thijmen van Groenestijn benadrukt de waarde van het project: “We deden alles buiten schooltijd. Mijn taak was het verzamelen en automatiseren van data zoals rondetijden en motortemperaturen, ook tijdens de race.” Jona van Gool voegt toe: “Het bouwen van de kart zonder compleet bouwpakket en zonder budget dwong ons creatief te zijn. Dat leer je niet in een gewone les.”
Samenwerking over schoolgrenzen heen
Het project kwam tot stand door samenwerking tussen verschillende partijen, waaronder het technasium van OSG, SKOWF, Bas Koeten Racing, lasbedrijf Allas-van Heezen en de Sint Nicolaasschool in Nibbixwoud. Roy Mol van die basisschool vertelt: “We hadden karts aangeschaft en wilden dit delen met het voortgezet onderwijs. In ruil voor de kart volgden onze leerlingen vijf technieklessen bij de OSG, waar ze onder andere een kart op schaal bouwden van bamboe. Dit is een startpunt voor verdere samenwerking.”
Het bouwen en racen van de e-kart vormde daarmee niet alleen een leerzame praktijkervaring voor de leerlingen, maar ook een voorbeeld van hoe samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijven kan bijdragen aan techniekonderwijs in de regio.