Handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers gemeente Medemblik 2025
Voor u ligt het handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers gemeente Medemblik 2025 (hierna: handhavingsbeleid horeca). In het handhavingsbeleid horeca wordt uiteengezet op welke wijze de burgemeester van de gemeente Medemblik en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik hun handhavende bevoegdheden inzetten die zij op grond van de Alcoholwet, de Wet op de kansspelen (hierna: Wok) en de vigerende Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) hebben.
Het oude handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers is gebaseerd op de Drank- en Horecawet en stamt uit 2013. Op 1 juli 2021 is de Drank- en horecawet vervangen door de Alcoholwet. Ook is het wenselijk om het instrument bestuurlijke boete in te kunnen zetten, het oude beleid voorziet hier niet in.
Het handhavingsbeleid horeca heeft betrekking op de Alcoholwet, Wok en Apv. De Alcoholwet reguleert de verkoop van alcoholhoudende dranken en bewaakt de verantwoorde verstrekking van alcohol. De uitvoerings- en handhavingsbevoegdheden komen toe aan de burgemeester.
De Wok reguleert kansspelactiviteiten, zoals het aanwezig hebben van gokautomaten of het organiseren van pokeravonden. Op gemeentelijk niveau is de burgemeester belast met handhaving van de Wok.
Tot slot bevat de Apv meerdere bepalingen die zien op de regulering van de horeca binnen de gemeente Medemblik. Afhankelijk van de te handhaven Apv-bepaling, zal de burgemeester dan wel het college bevoegd zijn.
Het toezicht op de horeca en de voorbereiding van besluiten die daarop zien, worden in de gemeente Medemblik uitgevoerd door het team Openbare Orde en Veiligheid.
In het volgende hoofdstuk delen we de overtredingen in vier categorieën in en wordt per categorie een stappenplan gepresenteerd dat de gemeente gebruikt in geval van overtreding van de Alcoholwet, Wok en Apv. Vervolgens zijn tabellen opgenomen waarin per overtreding is aangegeven welk stappenplan wordt gevolgd.
In dit hoofdstuk worden de overtredingen ingedeeld. De zwaarte van de bestuurlijke maatregel is afgestemd op het type overtreding per categorie. Per categorie overtreding wordt aangegeven welk stappenplan de gemeente volgt en welke handhavingsinstrumenten worden ingezet.
2.1 Categorieën overtredingen en stappenplannen
In tabel 1 is een schema opgenomen dat door de gemeente Medemblik als stappenplan wordt gebruikt in geval van overtredingen van de Alcoholwet, Wok en Apv. In het schema worden de overtredingen naar zwaarte in categorieën ingedeeld. De zwaarte van de bestuurlijke maatregel is vervolgens afgestemd op het type overtreding per categorie.
Bij categorie 1-overtredingen gaat het om urgente, ernstige zaken die direct dienen te worden beëindigd, omdat er een acuut gevaar is voor de volksgezondheid, de veiligheid of de omgeving. In deze gevallen moet snel gehandeld worden om tot beëindiging van de overtreding te komen en daarom is het noodzakelijk om direct op te treden.
Bij constatering van de overtreding wordt direct bestuursdwang aangezegd. De bestuursdwang wordt toegepast indien een exploitant niet eigenhandig de illegale situatie doet stoppen. De horecagelegenheid kan dan worden gesloten.
Categorie 2 en 2a-overtredingen
Bij overtredingen in deze categorie gaat het om ernstige zaken, maar is geen sprake van een acute, gevaarlijke situatie. Het gaat bijvoorbeeld om de exploitatie in strijd met de vergunning of niet meer voldoen aan de eisen die aan de leidinggevende(n) worden gesteld. In deze gevallen volgt eerst een bestuurlijke waarschuwing, als voorloper op de eerste stap, namelijk een tijdelijke schorsing/intrekking van de vergunning of ontheffing. De zichtbaarheid van de maatregel wordt bij deze overtredingen van belang geacht voor de effectiviteit.
Soms moet de vergunning op grond van de Alcoholwet en de Wok worden ingetrokken. Daarnaast zal de vergunning of ontheffing worden ingetrokken indien het in stand blijven van de vergunning een gevaar vormt voor de openbare orde, veiligheid of volksgezondheid. De wettelijke grondslag voor het intrekken van een vergunning of ontheffing is gelegen in artikel 31 Alcoholwet, artikel 30f en 30i Wok en artikel 1:5 Apv.
De Alcoholwetvergunning kan voor maximaal 12 weken worden geschorst. De schorsing wordt ingezet als een directe intrekking van de vergunning of ontheffing buitenproportioneel is ten opzichte van de overtreding. Het aantal weken van de schorsing wordt verhoogd wanneer dezelfde overtreding nogmaals wordt begaan. De wettelijke grondslag voor het schorsen van een vergunning of ontheffing is gelegen in artikel 32 Alcoholwet en artikel 1:5 Apv.
Categorie 2a heeft betrekking op overtredingen van de Apv ten aanzien van de sluitingstijden. In de tabellen wordt aangegeven met hoeveel uur de sluitingstijd teruggebracht zal worden.
De categorie 3-overtredingen hebben betrekking op een aantal specifieke overtredingen die niet meer te herstellen zijn. Wanneer de burgemeester voornemens is om een bestuurlijke boete op te leggen, wordt de betrokkene in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen tegen de op te leggen boete. Hiervoor hanteren wij een termijn van twee weken. Daarna wordt de sanctie definitief opgelegd.
Categorie 3 heeft ook betrekking op overtredingen van de Alcoholwet ten aanzien van het verstrekken van alcoholhoudende drank aan personen kennelijk jonger dan 18 jaar of het anderszins verstrekken van alcohol terwijl dit niet is toegestaan. De gemeente Medemblik wil gezondheidsschade bij jeugdigen door alcoholgebruik tegengaan en hanteert bij deze overtredingen een lik-op-stukbeleid.
Tevens kan de verkoop van alcohol in de detailhandel voor ten minste één week en ten hoogste twaalf weken worden verboden wanneer voor de derde maal in één jaar wordt geconstateerd dat alcohol wordt verstrekt aan personen die niet onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt (artikel 20 eerste lid en artikel 44 Alcoholwet).
Deze categorie bevat de overtredingen waarvan de verwachting is dat een financiële prikkel er toe leidt dat de overtreding in de toekomst wordt voorkomen. Daarbij valt te denken aan het niet ter plaatse kunnen tonen van een verstrekte vergunning. In dat geval wordt als voorloper op een bestuurlijke sanctie eerst een waarschuwing gegeven, vervolgens als eerste stap het opleggen van een last onder dwangsom en pas als stap 2, bij volharding in de overtreding, volgt het innen van de dwangsom.
De dwangsom wordt in principe ineens opgelegd. Wanneer de dwangsom niet leidt tot het gewenste nalevingsgedrag kan vervolgens een last onder bestuursdwang of een nieuwe last onder dwangsom met hogere dwangsombedragen worden opgelegd. De hoogte van de dwangsommen voor de Alcoholwet en de Wok is gekoppeld aan de bedragen van de bestuurlijke boetes. Bij de hoogte van de dwangsommen bij de Apv-overtredingen wordt gekeken naar de aard van de overtreding en de financiële prikkel die uit moet gaan van de dwangsom om te komen tot beëindiging van de overtreding.
Tabel 1: categorieën overtredingen en stappenplannen:
Doelstellingen handhavingsbeleid horeca
De doelstellingen van het handhavingsbeleid horeca zijn:
- •
- •
- •
Handhaving vindt plaats aan de hand van een helder stappenplan. Het handhavingsbeleid horeca wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad op www.overheid.nl en op de website van de gemeente Medemblik. Hierdoor zijn de ondernemers op de hoogte van de consequenties van overtredingen.
Daarnaast is het nieuwe beleid besproken in het reguliere overleg tussen de gemeente en het bestuur van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Medemblik.
Bij overtredingen in de categorieën 2, 2a, 3 en 4 wordt bij een eerste constatering van een overtreding eerst een bestuurlijke waarschuwing gegeven (stap 0). Bij de tweede constatering binnen een jaar wordt een bestuurlijke maatregel opgelegd. Tegen de waarschuwing staat geen bezwaar en beroep open, omdat dit geen besluit is in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Bij overtredingen in de categorie 1 wordt direct bestuursrechtelijk opgetreden.
De wettelijke grondslag van de bestuurlijke boete is gelegen in afdeling 5.4 van de Awb, de artikelen 44a en verder van de Alcoholwet en artikel 35c Wok. De bestuurlijke boete zetten wij in om een zogenaamd lik-op-stukbeleid te kunnen voeren op overtredingen die zo ernstig zijn dat we daar meteen tegen willen optreden. Door een directe consequentie (financiële prikkel) te verbinden aan een overtreding wordt het naleefgedrag vergroot.
De bestuurlijke boete is een bestraffende sanctie. Dit betekent dat een aantal waarborgen, zoals de plicht tot het geven van cautie (horen), gelden wanneer de burgemeester voornemens is een bestuurlijke boete op te leggen. In de bijlage van het Alcoholbesluit zijn regels opgenomen over de hoogte van de boete. De hoogte van de bestuurlijke boete voor overtredingen van de Wok zijn bepaald aan de hand van de bedragen van de van toepassing zijnde categorieën zoals bedoeld in artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht.
De last onder bestuursdwang wordt opgelegd wanneer sprake is van een ernstige en spoedeisende overtreding en de overtreder zelf niet in staat of bereid is de overtreding te beëindigen of ongedaan te maken. Voor zover in de stappenplannen een last onder bestuursdwang is opgenomen, is sprake van een besluit waarin een termijn wordt gegeven waarbinnen de inrichting de exploitatie moet beëindigen of dat de drank direct verwijderd moet worden en anders in beslag wordt genomen. Wordt aan de last niet voldaan, dan wordt de inrichting door de burgemeester gesloten.
Indien een situatie zo spoedeisend is, dat een besluit niet kan worden afgewacht, kan terstond bestuursdwang worden toegepast, maar wordt zo spoedig mogelijk nadien alsnog een besluit van bestuursdwang opgemaakt. De wettelijke grondslag is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 van de Awb.
Hersteltermijn/begunstigingstermijn
Daar waar een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang wordt opgelegd, dient op grond van artikel 5:24 en 5:32a van de Awb een termijn te worden gesteld waarbinnen de in het besluit voorgeschreven herstelmaatregelen kunnen worden uitgevoerd. Na afloop van die termijn is toepassing van bestuursdwang mogelijk en wordt de dwangsom verbeurd. De gemeente Medemblik hanteert een hersteltermijn/begunstigingstermijn van twee weken.
We spreken van een herhaalde overtreding als tijdens een als tijdens een (her)controle is vastgesteld dat sprake is van een zelfde overtreding, waarvoor in een periode voorafgaand reeds een bestuurlijke sanctie (inclusief schriftelijke waarschuwing) is / werd opgelegd. Voor het stappenplan geldt dat een volgende stap wordt gezet wanneer binnen een jaar (12 maanden) na een vorige constatering en/of overtreding opnieuw een overtreding plaatsvindt.
De maatregelen worden per ondernemer toegepast. Indien een ondernemer zijn onderneming tussentijds overdraagt en geen zeggenschap meer heeft over de onderneming en de nieuwe ondernemer een overtreding begaat, dan volgt eerst een bestuurlijke waarschuwing.
Als de genoemde periode van 12 maanden is verstreken zonder overtreding, dan vervalt de termijn. Als dan een nieuwe overtreding wordt geconstateerd, dan geldt wederom de eerste stap uit het stappenplan.
Voorafgaand aan een besluit tot het nemen van een bestuurlijke maatregel worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze naar voren te brengen. Dat gebeurt in beginsel schriftelijk, tenzij een belanghebbende uitdrukkelijk de wenst uitspreekt mondeling te worden gehoord. In de regel moet de belanghebbende binnen twee weken zijn zienswijze naar voren brengen, al dan niet via, of in het bijzijn van, een gemachtigde.
Op basis van het voorgenomen besluit en eventueel ingediende zienswijzen weegt de burgemeester of wegen burgemeester en wethouders in zijn of hun besluitvorming over het treffen van een bestuurlijke maatregel het belang van de belanghebbende(n) af tegen het belang dat het overtreden artikel beoogt te beschermen.
De burgemeester weegt of burgemeester en wethouders wegen in zijn of hun belangenafweging ook eventuele verzachtende of verzwarende omstandigheden mee. Van verzachtende omstandigheden is bijvoorbeeld sprake als de betrokkene in het verleden geen overtredingen heeft begaan, hij/zij uit eigen beweging maatregelen neemt ter beëindiging van de overtreding of voorkoming van overtreding in de toekomst. Verzwarende omstandigheden kunnen zijn:
- •
- •
- •
Uiteindelijk resulteert de belangenafweging in een besluit. Indien een belanghebbende het niet eens is met het besluit, kan hij/zij binnen zes weken na de dag van verzending van het besluit in bezwaar gaan. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.
Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. De belanghebbende kan de voorzieningenrechter verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat verzoeker ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Een verzoek moet worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Holland, Afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorzieningen, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Afwijken van handhavingstabellen
In specifieke situaties kan gemotiveerd worden afgeweken van de voorgestelde stappenplannen, termijnen en handhavingsinstrumenten. Op grond van artikel 4:84 Awb moet het bevoegd gezag overeenkomstig de handhavingstabellen handelen, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit handhavingsbeleid te dienen doelen. Er zal altijd worden bekeken of de toe te passen stap of maatregel evenredig en noodzakelijk is en of er wellicht een ander meer geschikt instrument voorhanden is. Indien de burgemeester dan wel het college van de regels afwijkt, moet dit gemotiveerd worden.
Aldus vastgesteld op 4 februari 2025 door een ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft,
namens burgemeester en wethouders gemeente Medemblik,
secretaris
C. Minnaert
Burgemeester
M. Pijl
Burgemeester gemeente Medemblik,
M. Pijl
Bekendgemaakt op: 13 februari 2025
Bijlage 1: handhavingstabel Alcoholwet
Bijlage 2: handhavingstabel Wet op de kansspelen
Bijlage 3: handhavingstabel Apv
*Op grond van artikel 2:12 Apv is het college het bevoegd bestuursorgaan als een openbare inrichting geen voor het publiek openstaand gebouw of bijbehorend erf is in de zin van artikel 174 Gemeentewet.