WESTFRIESLAND – De zeven gemeenten van Regio Westfriesland gaan een vierjarige samenwerking aan met het bureau Insiders uit ’s-Hertogenbosch voor de toeristische marketing van de regio. Na een Europees aanbestedingstraject is Insiders geselecteerd als nieuwe partner voor de uitvoering van regiomarketing.
Met de samenwerking willen de gemeenten de toeristische promotie van Westfriesland strategischer, actiever en zichtbaarder invullen. De marketing richt zich niet alleen op (inter)nationale bezoekers, maar ook op inwoners en ondernemers. Belangrijke doelen zijn het versterken van het toeristisch profiel van de regio, het verlengen van verblijven en het vergroten van trots onder inwoners en ondernemers.
Brede aanpak voor hele regio
Wethouder Arthur Helling (Hoorn) noemt het belangrijk dat Westfriesland zich met één verhaal presenteert: “We willen dat meer bezoekers onze regio ontdekken, langer blijven en vaker terugkomen. Maar ook dat inwoners en ondernemers zich herkennen in het verhaal dat we vertellen: een regio om trots op te zijn.”
Ook wethouder Jan Franx (Enkhuizen) benadrukt dat de volledige regio wordt meegenomen: “Westfriesland heeft naast de drie prachtige historische steden veel meer te bieden – het water, weidse polderlandschappen, authentieke stolpboerderijen en pittoreske dorpen. Met deze samenwerking kunnen we dat beter zichtbaar maken én benutten.”
(tekst gaat verder onder deze foto)
Foto: BeeldTeamCampagnes met ondernemers
Insiders is gespecialiseerd in toeristische marketing en werkt voor meer dan 125 bestemmingen in binnen- en buitenland. Het bureau ontwikkelt een regiomarketingvisie voor vier jaar, met ieder jaar een concreet uitvoeringsplan vol campagnes en activiteiten. Ondernemers en toeristische organisaties worden op verschillende manieren betrokken bij de plannen.