Ter inzagelegging ontwerp uitvoeringsbeleid voor evenementen, drank en horeca
Deze ontwerpbeleidsstukken zijn het gevolg van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en andere wetgeving. De APV is een lokale verordening waarin onder andere regels staan die de gemeente stelt om de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid te waarborgen. De beleidsstukken geven invulling aan hoe de gemeente omgaat met bijvoorbeeld evenementenvergunningen, exploitatievergunningen en alcoholverstrekking.
Wij vinden het belangrijk dat bij het opstellen van deze beleidsstukken, de inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden daar direct bij betrokken zijn. Eerder hebben inwoners en ondernemers al hun input kunnen geven over de onderwerpen. Nu kan iedereen reageren op de de ontwerpversies van dit beleid. Met uw reactie kunnen wij het beleid goed laten aansluiten op de praktijk.
Van 18 juli t/m 12 september 2025 liggen de ontwerp beleidsstukken ter inzage voor u klaar. U kunt:
- 1.
Een digitale versie opvragen via apv@opmeer.nl.
- 2.
- 3.
U kunt uw mening indienen tot 13 september
U kunt uw reactie sturen naar apv@opmeer.nl, bij voorkeur onder vermelding van:
- 1.
- 2.
- 3.
Wat gebeurt er met de ontvangen reacties?
Na de inzagetermijn worden alle reacties gebundeld en besproken met het bestuur. De noodzakelijke aanpassingen op de ontwerpen kunnen dan met het besluit van het bestuur worden doorgevoerd. Voor de uitvoering van bepaalde voornemens moet de huidige APV op een aantal juridische punten worden aangepast voordat de beleidsstukken kunnen worden vastgesteld. Het streven is om in het vierde kwartaal van 2025 de definitieve beleidsstukken vast te stellen.
In het najaar van 2024 zijn er door de gemeente verschillende participatiebijeenkomsten over de APV georganiseerd, waarbij ook de onderwerpen drank, horeca en evenementen aan bod kwamen. Tijdens deze gelegenheden hebben inwoners, ondernemers en andere betrokkenen hun ideeën en ervaringen met betrekking tot dit onderwerp gedeeld.
Op 12 februari 2025 is een participatiebijeenkomst georganiseerd waarbij inwoners, ondernemers en andere betrokkenen hun ideeën en ervaringen konden delen over het Evenementen uitvoeringsbeleid en het Drank en Horeca-uitvoeringsbeleid. Ook is in de periode van januari en februari 2025 een enquête uitgezet op het gebied van evenementen en drank en horeca.
Wij danken alle deelnemers hartelijk voor hun betrokkenheid en waardevolle input.
Vragen over deze ontwerp beleidsstukken kunt u mailen naar: apv@opmeer.nl.