REGIO – Overnachtingcijfers van het CBS tonen voor 2018 een forse groei voor Noord-Holland en de toeristische regio’s, Kust en Watersportgebieden. Naar schatting zijn in 2018 de overnachtingen in Noord-Holland Noord met 5,7% gegroeid. Op basis van een gemiddelde verblijfsduur van 6,2 nachten per vakantie (bron: CBS 2016, gemiddelde voor Nederland), is met meer dan 100.000 personen extra in 2018, de doelstelling van 40.000 extra gasten per jaar ruimschoots gehaald. De groei is voor het grootste deel te danken aan buitenlandse gasten (vooral uit Duitsland, België en Engeland). Dit meldt Destinatie Marketing Organisatie Holland boven Amsterdam (HbA).
De groei in Holland boven Amsterdam (5,7%) is beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde van 3,9% groei in overnachtingen. Het verbeterde aanbod in de regio, de kracht van Amsterdam, activiteiten van het team van HbA en het gunstige economische klimaat zijn de drivers gebleken achter de explosieve groei.
Impact marketing activiteiten
De impact van de marketingwerkzaamheden van HbA werd volgens de organisatie bij toeristische ondernemers direct gemerkt. Een voorbeeld daarvan is een piek in het bezoek van Duitse gasten naar aanleiding van een toeristische uitzending van de Duitse televisiezender WDR over de regio. Het betreffende tv-programma ‘WDR Wunderschön’ is zeer populair in Duitsland en trekt wekelijks 1 miljoen kijkers. De aflevering over Holland boven Amsterdam zorgde voor groei van het toerisme in de regio. Toeristische ondernemers melden diezelfde avond nog een toename in hun websitebezoek en aantal boekingen.
Destinatiemarketing HbA
Door het bundelen van krachten in 2017 vertegenwoordigt Holland boven Amsterdam een duidelijk gebied en is herkenbaar voor aanbieders, intermediairs en consumenten. Diverse marketing- en communicatieactiviteiten hebben bijgedragen aan de zichtbaarheid van de regio. Zo is HbA aangehaakt bij twee internationale campagnes van het NBTC en is een samenwerking aangegaan met 100% NL en TMG. Ook was HbA aanwezig op de Fiets- en Wandelbeurs in Utrecht en heeft de werkgroep MICE en Travel Trade zijn activiteiten uitgebreid voor de zakelijke markt (bijeenkomsten en groepsactiviteiten).
HbA in cijfers uitgedrukt
Het totale aantal bezoekers aan de regio bedroeg in 2018 655.000. Daarvan kwamen 200.000 uit Nederland en 455.000 uit het buitenland. De groei van het aantal bezoekers is met name te danken aan buitenlandse toeristen die voor een groei van 7,4% zorgden. De groei van bezoekers uit Nederland bedroeg 2,6%. De gemiddelde groei bedroeg daarmee 5,7%.