HOORN – De gemeente Hoorn laat aan de Raad weten terug te kijken op een geslaagde kermisweek in haar corona update van de afgelopen weken. “Ondanks de corona-beperkingen en het zinderende zomerweer zijn de 55 exploitanten tevreden en hebben zij zich [..] lovend geuit over de alternatieve kermis. Ook bezoekers waren veelal enthousiast, hoewel de kermis op het Pelmolenpad natuurlijk niet kan tippen aan de traditionele Hoornse kermis in de binnenstad.” Volgens een inschatting van de gemeente waren er in totaal ca. 40.000 bezoekers geweest.
In de eerste evaluatie van de kermis zit een kleine smet. “Er heeft helaas één vechtpartij plaatsgevonden, waardoor de kermis op die avond iets eerder is gesloten. Hierbij werden 2 mensen aangehouden en 4 kermisverboden uitgedeeld. Gelukkig is het bij dit incident gebleven.”
Horeca tijdens de kermis
Ook kijkt de gemeente terug op de inzet van en bij de horeca tijdens de kermis. “Wij zijn zeer positief over de inzet van ondernemers op dit vlak. De maatregelen zijn niet eenvoudig door te voeren, zorgen voor veel extra werk en hebben daarmee ook een grote impact op de bedrijfsvoering. Daarnaast zorgen de coronaregels voor de horeca voor grote beperkingen, waardoor het voor horecaondernemers moeilijk blijft voldoende geld te verdienen om het hoofd boven water te houden. De horeca is heel bepalend voor de aantrekkelijkheid van onze stad, voor zowel bewoners als bezoekers. Het is daarmee een zeer belangrijke branche voor Hoorn als gastvrije stad. Het is ons er dan ook alles aan gelegen om hen te helpen in deze crisistijd.”
Extra beveiligers ingehuurd
Voor de handhaving bij de horeca zijn extra beveiligers ingehuurd. Hiervoor heeft het college maximaal €20.000 euro uitgetrokken. Deze waren vooral tijdens de rustige lappendag zichtbaar aanwezig. Toch blijkt uit gesprekken met enkele horecaondernemers dat zij deze steun om gasten op het terras in toon te houden niet zo hebben ervaart. Men geeft aan vooral bang gemaakt te zijn met hoge boetes, zeker na het krijgen van een mondelinge waarschuwing, die zowel eerste en laatste waarschuwing was.
De gemeente geeft in de terugblik aan dat zij vooral lakse ondernemers straffen en goede ondernemers willen helpen met handhaving. “Wij willen nogmaals benadrukken dat de meeste ondernemers zich enorm inspannen om alles goed te regelen. De horecaondernemer heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat gasten zich aan de regels kúnnen houden. Als gasten zich niet aan de regels houden, moeten zij hen ook aanspreken. Werkt dit niet, dan kunnen zij te allen tijde de hulp inroepen van onze beveiligers/toezichthouders of de politie. Als een ondernemer er alles aan doet om te zorgen dat gasten de coronaregels kunnen naleven, hoeft deze geen boete te vrezen. In een dergelijk geval kunnen gasten zelf een boete verwachten. Wij leggen dus niet de volledige verantwoordelijkheid voor de naleving door gasten neer bij de horecabedrijven. Als een ondernemer echter duidelijk onvoldoende doet om de coronaregels op een goede manier te organiseren, zijn wij echter ook genoodzaakt handhavend optreden richting de ondernemer.”