ENKHUIZEN – De kunst- en cultuursector heeft het, net als vele andere sectoren, momenteel zwaar. Omdat soci.bike het in haar DNA heeft om een sociale plek in de wereld in te nemen en omdat geen ander werk zo uitdraagt dat ‘kleur in je leven brengen’ het verschil kan maken, bedachten zij samen met Jeroen de Boer – bekend van TheOlifants – een leuk kunstproject.
In dit project krijgen (startende) kunstenaars de mogelijkheid zichzelf te laten zien met de soci.bike bakfiets als platform voor hun kunst. De fietsen zijn daardoor uniek – one of a kind – en met de verkoop van de fiets wordt de kunstenaar ondersteund. Diverse kunstenaars maken een unieke versie van een soci.bike, die in de markt gezet wordt als collectors-item. Zo biedt soci.bike de kunstenaars een platform mét een goed verdienmodel.
Sociale bakfietsen
Soci.bike werd benaderd door Jeroen de Boer van TheOlifants, een artistiek collectief uit Amsterdam en Berlijn. Zij maken onder andere gave muurschilderingen en soci.bike zag mogelijkheden. Dudley Smit, accountmanager soci.bike: ”soci.bike heeft een erg hoog sociaal karakter. Onze missie is niet voor niks ‘wij maken fietsen om mensen aan te kunnen nemen’. Dat onderscheidt soci.bike wezenlijk van andere bedrijven. Eerder dit jaar mochten wij nog een fiets weggeven aan een lokale ondernemer die door de coronacrisis zijn omzet in stroopwafels zag verdampen. Via Hart in Aktie is destijds deze ondernemer benaderd en momenteel kan hij in de regio weer alle markten af om zijn waren te verkopen. En dat is soci.bike ten voeten uit. En wij hopen dat wij met dit soort acties letterlijk de dag een beetje vrolijk kunnen kleuren.”
Kritisch denken
Jeroen de Boer, TheOlifants vertelt: “Omdat wij zelf veel op locatie moeten werken, waar we vaak veel verschillende materialen nodig hebben, zou een auto de eerste keuze zijn voor veel ondernemers. Maar om klimaat- en milieuredenen kiezen wij er specifiek voor om dit niet te doen en gebruik te maken van de fantastische soci.bike bakfiets. Wat niet alleen als functioneel ‘groen’ transportmiddel wordt ingezet, maar ons ook exposure biedt aan de hand van ons eigen ontwerp, zodat dit tevens wordt ingezet als ‘reclameobject’. Hierdoor willen we een dialoog aangaan met mensen, kunstenaars inspireren en je aan het denken zetten. Waar vooral nu in crisistijden op kunst en cultuur wordt bezuinigd, willen we juist nu een platform bieden en de kunstenaars een stem geven.”
Doe ook mee
Soci.bike en TheOlifants zijn op zoek naar nog veel meer artiesten die mee willen werken aan dit project. Ben jij sociaal en creatief en denk jij in aanmerking te kunnen komen? Meld je dan aan via soci.bike.nl/aanmelden-kunstproject en vertel waarom jij gekozen moet worden. In januari worden de kunstenaars gekozen.