31 maart 2021 – Column Peter Ursem: Motordijken
Bewoners van steden en dorpen langs dijken kennen het fenomeen: bij mooi weer komen er motorrijders langs. Solisten en combo’s, maar hun geluid wordt niet door iedereen als muziek ervaren. Over dijkjes rijden met een motor die een dokkedokkedokkegeluid produceert moet een geweldige ervaring zijn. Dat geluid moet hoorbaar en als ’t even kan voelbaar zijn. En wanneer je dan met een groepje dokkedokkedokkers kan rijden, dan zou je het idee kunnen ontwikkelen dat je langsdijkwoners een enorm plezier doet met een compleet dokkedokkedokkeconcert.
Je merkt het misschien wel, ik probeer me in te leven in de motorrijder die de prachtige rustieke stukjes Nederland wil opvrolijken, luister bijzetten, niet alleen oog- maar ook oorstrelend. Naast de klassieke Harley’s heb je natuurlijk ook die modernere motorconcepten. Die dokkedokkedokken niet, maar janken meer. De motoren maken meer toeren en het moet een bijzondere ervaring zijn op zo’n motor te zitten en het toerental van de stampertjes in de zuigertjes te laten oplopen tot schier ontelbaar. En die kunnen ook scheuren! Van 0 tot 100 in een paar tellen! Probeer dat maar eens na te doen met een auto!
Ik hoor daar niet bij en menig langsdijkwoner kennelijk ook niet.
Motorrijders behoren wellicht tot een apart slag mensen. Ik hoor daar niet bij en menig langsdijkwoner kennelijk ook niet. Zij ervaren motorrijders langs hun woonstee als overlast en zijn eigenlijk meer blij te maken met het afsluiten van dijkweggetjes voor motorijders. Ik ontdek dat ik veel makkelijker kan meevoelen met deze groep mensen. Vaak wandelen wij ons Rutterondje in de buurt van de Markerwaarddijk tussen de Grote Waal in Hoorn en Scharwoude en in de weekenden met zonnig weer lopen we bij voorkeur niet over de weg langs de dijk. In de parken in dat wandelgebied hoor je boven al het andere verkeersgeluid uit motoren rijden. Zowel op de A7 als langs de dijk.
Het afsluiten van dijkweggetjes voor motoren wordt door motorijders niet altijd goed begrepen. Dat laten ze ook weten. Toen bekend werd dat de Zuiderdijk bij Wijdenes voor motoren gesloten zou worden hebben groepjes motorrijders van Motorclub West-Friesland, MC Route 506 uit Hem/Venhuizen en de Motorrijdersactiegroep staan flyeren met foldertjes waarin zij begrip vragen. Het sluiten van de dijk ‘ontneemt hen vrijheid’. En doordat er twee motorrijders in een groepje zitten met een alarmuitlaat wordt de hele groep er op aangekeken.
Het sluiten van de dijk ‘ontneemt hen vrijheid’.
Ja, ook wanneer er maar één lawaaischopper tussen rijdt, denk ik dan. Een lid van de Motorrijdersactiegroep kan zich voorstellen dat men dat als lawaaioverlast ervaart, maar in zijn club proberen ze er iets aan te doen. Zouden ze leden met zo’n lawaaimotor direct royeren, wanneer hij niets aan zijn uitlaat wil doen? Ik weet het niet. Dat zei hij er niet bij. Je kunt op de website van de Motorrijdersactiegroep wel lezen welke stappen ondernomen moeten worden om gemeentebesturen te laten afzien van een sluitingsactie. Allemaal strikt legaal, want het zijn fatsoenlijke mensen. Die bestaan namelijk ook: motorclubs uitsluitend voor fatsoenlijke mensen.
Ik vrees dat de motorrijdersactieclub nu probeert de verkeerde groepen mensen te bewerken. Ze moeten niet gemeenten en groepen mensen benaderen om begrip, maar hun eigen soortgenoten. Stel maar één vraag om aan te tonen waarom dat moet. Waardoor is de weerzin van langsdijkwoners tegen motorrijders ontstaan? Sluiten van een stuk dijkweg is geen oplossing, blijven zij betogen. Openstellen van die wegen ook niet, kan ik je zeggen. Zolang motoren met luid ploffende uitlaten als uitlaatklep een of ander psychische mankementje van motorrijders moeten compenseren, zul je problemen houden met mensen die elke dag wanneer de zon schijnt hun rust en veiligheid in het gedrang zien komen.
Misschien willen de dames en heren van de Motorrijdersactiegroep de tekst van hun foldertjes laten aanpassen? Langs de meest rustieke weggetjes van Nederland kun je mensen vinden die dit graag voor jullie willen doen.