De provincie redden op je eerste schooldag
In een sportzaaltje in Hoorn redden mbo-studenten van het Clusius College woensdag de provincie. Fictief weliswaar, maar het spel dat ze speelden was levensecht.
‘Red de gezonken provincie!’ klinkt als de titel van een rampenfilm. In werkelijkheid is het de naam van een nieuw spel voor mbo-studenten om de taken van de provincie te leren kennen. Woensdag werd het voor het eerst gespeeld.
De game, een zogeheten Break-in Box, werkt als een omgekeerde escaperoom. Onder tijdsdruk moeten studenten inbreken in houten kisten om de provincie te behoeden voor nóg meer rampspoed. Het spel is onderdeel van het scholierenprogramma Baas van Noord-Holland en kwam tot stand met hulp van mbo-studenten.
In puin
Volgens het duistere denkbeeldige – maar niet ondenkbare – scenario van het spel is Noord-Holland in 2031 overstroomd. Alles ligt in puin. De studenten moeten de provincie weer opbouwen en een nieuwe overstroming voorkomen. Ga er maar aanstaan op je eerste schooldag. Met amper een uurtje tijd.
Mbo-studenten buigen zich over de Break-in Box. (Foto’s: Elmer van der Marel)
In sportcentrum Vredehof moet het gebeuren. Om 10.30 uur omringen 16 tweedejaars mbo-studenten 5 houten kisten. ‘s Middags mogen ook de eerstejaars Noord-Holland proberen te redden.
Door puzzels op te lossen en codes te kraken kunnen de studenten sloten openen aan hun kist. Hiermee komen ze bij de volgende opdracht. Met de laatste code openen ze het centrale kistje middenin de zaal. Hieraan hangen 5 sloten die corresponderen met de 5 kisten. Het is dus belangrijk dat de teams niet alleen voor eigen gewin gaan, maar ook samenwerken. Anders blijft de centrale kist dicht en gaat Noord-Holland ten onder.
Reddingsvest aan
Na een videonoodkreet van commissaris van de Koning Arthur van Dijk start de terugtelklok en mogen de kisten open. Als eerste duikt een reddingsvest op. Een student trekt ‘m direct aan. “Voor het geval dat we het niet redden.”
Al snel komen houten puzzelstukken, instructiekaarten en ander werkmateriaal uit de kist tevoorschijn. Een student neemt stil en geconcentreerd de tekst van de eerste opdracht in zich op. Een ander begint op goed geluk aan sloten te draaien. Weer iemand anders leest hardop voor, weet na 3 zinnen wat-ie moet doen en lost pijlsnel een puzzel op.
“Dit is een perfect spel”, zegt docent Anton Aker. “De studenten zijn lekker praktisch en probleemoplossend bezig. Ook moeten ze samenwerken om verder te komen. Die eigenschappen hebben ze straks ook nodig in hun werk.”
Politieke bewustwording
Docent André Liefaard loopt grijnzend tussen de groepjes door. “Toen ik las over dit spel heb ik het meteen in de groep gegooid. Mijn collega’s stemden unaniem voor. We vinden politieke bewustwording belangrijk. De provincie is een wat abstract orgaan, maar dankzij dit spel kunnen studenten op een leuke manier kennismaken met haar werk.”
Begeleid door een zenuwachtig muziekje buigen 16 jonge Noord-Hollanders zich ondertussen over ingewikkelde wederopbouwkwesties. Waar moeten nieuwe wegen komen? Welke dijken hebben versterking nodig? Hoe richten we het landschap in? Hoe schakelen we snel naar schone energie?
Gaandeweg lossen ze de puzzels steeds vlotter op. En als het niet snel genoeg gaat, is er altijd nog creativiteit. Zo komt een student van team 5 buurten bij team 1. “Hé pssst, hebben jullie de code van de derde puzzel? Dan krijgen jullie die van de vierde van ons.” Leuk geprobeerd, maar ze komen er al snel achter dat elk slot om een andere code vraagt.
Helpen
Team 4 wint, op de voet gevolgd door team 3. In de haast vergeet laatstgenoemd groepje het slot op de centrale kist te openen. De studenten zijn meteen andere teams gaan helpen. Voor hen telt alleen het grote geheel: de redding van Noord-Holland. Het lukt, net binnen de tijd. Eerste reactie van de winnaars op het spel: “Uitdagend, maar niet onmogelijk.”
Na een videobedankje van de commissaris – “dankzij jullie is Noord-Holland weer veilig” – blikken studenten Mike Hopman en Pepijn Meilink terug. “Goed om meer te weten te komen over de provincie”, zegt Hopman. “Voor dit spel wist ik eigenlijk niet dat bij het nemen van beslissingen met zoveel dingen rekening moet worden gehouden.” Meilink: “Dit was wel even iets leuker dan in de klas zitten. Ik weet nu ook wat meer over wegen aanleggen, dijkversterking en woningbouw. En gelukkig hebben we de provincie gered!”
Bron tekst en foto: Provincie Noord-Holland