URSEM – Er worden maatregelen genomen om de verkeerssituatie op de Leet in Ursem veiliger te maken. Een groot deel van de automobilisten op De Leet rijdt harder dan de toegestane snelheid. Bovendien rijdt er meer verkeer op De Leet sinds de realisatie van de eerste fase van het nieuwbouwplan De Tuinen. Met de tweede en derde fase van het nieuwbouwplan neemt dit verkeer verder toe. Welke maatregelen aangebracht worden is hieronder en op bijgaande tekening aangegeven.
Volgens de gemeente Koggenland remmen verkeersdrempels en –plateaus het verkeer het beste. Op De Leet worden drie verkeersplateaus aangebracht die een langer bovenvlak hebben dan een verkeersdrempel. De plateaus krijgen een 10 meter lang bovenvlak, zodat vracht- en landbouwverkeer hier minimale hinder van heeft.
Locaties
De plateaus worden op de volgende locaties aangebracht:
- Ter hoogte van De Leet 10A (bij Hoek hoveniers);
- Tussen huisnummer 6 en het paardenverblijf ten westen van huisnummer 6;
- Ter hoogte van de grens van de bebouwde kom in Ursem (in plaats van de bestaande verkeersheuvels).
Op onderstaande tekening zijn de locaties van de drie plateaus aangegeven.
Wegversmalling en verkeersplateau bij de bebouwde komgrens
Om de grens van de bebouwde kom op De Leet in Ursem volgens de landelijke richtlijnen duidelijker te maken wordt hier een wegversmalling aangebracht. Dit is eerder met goed resultaat ook gedaan bij een aantal bebouwde komgrenzen in Spierdijk en Bobeldijk. Met enkel een wegversmalling wordt het verkeer echter onvoldoende afgeremd. Dit geldt ook voor de bestaande verkeersheuvels bij de bebouwde komgrens. Om het verkeer voldoende af te remmen wordt in plaats van de bestaande verkeersheuvels een wegversmalling met een verkeersplateau aangelegd bij de bebouwde komgrens op De Leet in Ursem.
Op de onderstaande tekening zijn de verkeersmaatregelen ter plaatse van de bebouwde komgrens aangegeven.
Uitritconstructies op de Tuinderij en de Gabriëlstraat
In het nieuwbouwplan De Tuinen wordt een 30 km/u-zone ingesteld. Volgens de richtlijnen moeten de grenzen van 30 km/uur-zones een duidelijk overgang hebben met een verkeersmaatregel. Ter hoogte van de Tuinderij geldt op De Leet een snelheidsregime van 60 km/uur. De aansluiting van een 30 km/uur-weg op een 60 km/uur-weg, moet volgens de richtlijnen met een uitritconstructie gerealiseerd worden. Hiermee wordt de grens van de 30 km/uur-zone ook meteen duidelijk aangegeven met een verkeersmaatregel. Op de aansluiting van de Tuinderij op De Leet wordt daarom een uitritconstructie aangelegd.
Op de Gabriëlstraat geldt ook een 30 km/uur-zone. De Leet heeft daar een snelheidsregime van 50 km/uur. Volgens de richtlijnen moet op de aansluiting van de Gabriëlstraat op De Leet ook een uitritconstructie komen. Om deze aansluiting hetzelfde te maken als op de Tuinderij, wordt op deze aansluiting ook een uitritconstructie aangelegd. Hierdoor verandert de voorrangssituatie niet, omdat het verkeer op de Gabriëlstraat nu ook al voorrang moet verlenen op het verkeer op De Leet.
Wanneer worden de werkzaamheden uitgevoerd?
De werkzaamheden zijn begin november gepland. Voor het uitvoeren van de werkzaamheden wordt De Leet drie dagen afgesloten voor het doorgaande verkeer. De precieze planning is nu nog niet bekend. Zodra de planning bekend is volgt hierover bericht.
Bron tekst en foto: Gemeente Koggenland