HOORN – De Hoornse raad heeft op dinsdag 8 februari tijdens laatste raadsvergadering vóór de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart nog veel besluiten genomen. Zo werden de ontwerp bestemmingsplannen voor de Poort van Hoorn vastgesteld, ging de raad akkoord met de Omgevingsvisie en werd de Visie Hoorns Hoogte vastgesteld
De raad stemde in met de ontwerpbestemmingsplannen voor het Stationsgebied en het Pelmolenpad. Beide plannen maken onderdeel uit van de ontwikkeling van de Poort van Hoorn. Hier worden de komende jaren zo’n 1.000 nieuwe woningen gebouwd. Aan de noordkant van het station komen alle vervoersfuncties samen. Het busstation komt hier en ook komt er een grote parkeergarage voor bezoekers.
Ondergronds parkeren
De raad verzocht het college om een second opinion te doen naar de financiële mogelijkheden voor meer ondergronds parkeren, meer sociale woningen, meer kleinere woningen met een parkeernorm van 0, het verkleinen van het gebouw aan de zuidkant van het station en het bouwen van woningen boven het busstation. Deze second opinion moet de raad extra zekerheid geven dat alle mogelijkheden voldoende zijn bekeken en dat de cijfers kloppen. Ook vroeg de raad het college via een motie om 50 jongerenwoningen in de plannen voor het Stationsgebied-Noord op te nemen.
Definitief vaststellen
Nu de raad heeft ingestemd met de ontwerpbestemmingsplannen kunnen inwoners van 18 februari tot en met 31 maart reageren op de plannen. De nieuwe raad kan de bestemmingsplannen naar verwachting in juni definitief vaststellen. Kijk op www.poortvanhoorn.nl voor meer info over de plannen, de zienswijzeperiode en de informatieavonden over de bestemmingsplannen op dinsdag 15 februari (Pelmolenpad) en woensdag 16 februari (Stationsgebied).
Omgevingsvisie en bouwhoogte
De raad stelde de Omgevingsvisie ongewijzigd vast. In de Omgevingsvisie staat hoe Hoorn er in 2040 uitziet. Hierin staan vijf ambities: het aantrekkelijk maken van bestaande en nieuwe wijken; het voortbouwen op economische en toeristische kansen; het verbeteren van bereikbaarheid via weg, spoor en water; het werken aan een socialere, gezondere en veiligere omgeving; het verder verduurzamen en vergroenen.
De raad stemde ook in met de Visie Hoornse Hoogte, de visie op stedelijke groei en hoogbouw. In de visie staat dat er geen hoogbouw mag komen in de binnenstad en langs de historische dorpslinten. Er zou wel hoger en intensiever gebouwd mogen worden rond de stationsgebieden en langs de Provincialeweg. Ook rond invalswegen van wijken en wijkwinkelcentra zou er hoger gebouwd kunnen worden. De raad stemde in met een aanpassing van het besluit om ook plannen voor meer dan 8 bouwlagen door het gemeentebestuur in behandeling te nemen in het stationsgebied en gebieden die in de visie worden aangemerkt als kleinstedelijk, gemengd stedelijk.