• Hoorn.wf
  • Medemblik.wf
  • Enkhuizen.wf
  • Drechterland.wf
  • StedeBroec.wf
  • Opmeer.wf
  • Koggenland.wf
dinsdag, 29 juli 2025
  • Login
OnsWestfriesland
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
OnsWestfriesland
Home Uncategorized

Zwakke blaas behoedt Corina (82) voor bankhelpdeskfraude; ‘moest geld overmaken naar een kluisbankrekening’

Cybercriminelen maken steeds meer slachtoffers. Oplichting vaker via je telefoon, tablet en PC

by Redactie
20 mei 2022
in Uncategorized
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Zwakke blaas behoedt Corina (82) voor bankhelpdeskfraude; ‘moest geld overmaken naar een kluisbankrekening’

foto aangeleverd

Deel op FacebookDelenDelenDelenDelen

HEERHUGOWAARD – Ze is 82 en bij de tijd. Een zwakke blaas en slecht gehoor voorkomen op het nippertje dat Corina* uit Heerhugowaard wordt gedupeerd door bankhelpdeskfraude.

De bankmedewerker die Corina op een zaterdagmiddag opbelt, stelt zich voor als Sanne van Dijk. Ze belt vanaf een vaste lijn met het kengetal van Heerhugowaard, 072. “In zeer goed Nederlands vertelde ze dat de bank geconstateerd had dat iemand vanuit het buitenland 2.500 euro probeerde over te maken vanaf mijn rekening,” haalt Corina het voorval voor de geest. Ze vertrouwt het echter niet meteen, zeker om dat de bankmedewerker ook naar het bankrekeningnummer en de naam van Corina vraagt. Corina vraagt Sanne of ze wel echt voor de bank werkt.

(tekst gaat door onder deze advertenties)

‘Kluisbankrekening’

“Het verhaal was dat ze het bedrag voor mij konden parkeren op een kluisbankrekening. Met betalingen van 5.000 en 4.000 euro naar deze ‘kluis’ konden ze mijn rekening veiligstellen,” lacht Corina nu schamper, in de nieuwe wetenschap dat dit soort rekeningen helemaal niet bestaan. Corina twijfelt, maar gaat mee in het verhaal. “Ik moest haar een paar keer onderbreken, omdat ik haar vanwege mijn slechte gehoor niet goed kon verstaan. Daarom duurde het allemaal even. Uiteindelijk moest ik mijzelf excuseren omdat ik hoognodig naar het toilet moest. De vrouw toonde alle begrip, maar toen ik terugkwam, had ze de verbinding verbroken. Ze moet hebben gedacht dat ik tijd aan het rekken was om de politie op de hoogte te stellen.”

Corina belt het nummer – nog steeds in goed vertrouwen – terug, maar krijgt een bandje te horen dat meldt dat het nummer niet bestaat. Ze besluit de fraudehelpdesk van haar bank te bellen. Die hebben haar bankrekening gelijk geblokkeerd en de ingeplande overboeking op tijd tegen kunnen houden.

(tekst gaat door onder deze advertenties)

Aangifte

“De bank drong aan om aangifte te doen en de politie heeft mij geweldig bijgestaan.” Zo roemt ze de politieman die haar aangifte noteert. “Mijn ervaring is goed gedocumenteerd en ik hoop dat meerdere soortgelijke gevallen tot een spoor naar de daders leiden. Je moet altijd wantrouwig zijn,” weet ze nu. “De vrouw aan de telefoon was zo overtuigend, maar ik weet inmiddels dat de bank nooit belt om geld over te maken. Gelukkig word je meer voor dit soort fraudevormen gewaarschuwd. Veel ouderen zoals ik hebben profijt van ervaringsverhalen uit de directe omgeving. Toen ik in mijn kennissenkring vertelde wat mij was overkomen, zat de schrik er goed in.”

Truc met echte telefoonnummers

“Bij bankhelpdeskfraude doen criminelen zich aan de telefoon voor als bankmedewerker. Door een truc kan zelfs het echte telefoonnummer van de bank op het scherm staan. Ze vertellen dat er verdachte transacties op de bankrekening zijn te zien en dat er snel moet worden gehandeld om te voorkomen dat al het geld verdwijnt,” zegt Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij politie-eenheid Noord-Holland. “Als zogenaamde oplossing moeten slachtoffers hun geld overboeken naar een ‘veilige’ rekening, of iemand komt de bankpas met pincode ophalen. Banken zullen klanten nooit vragen om geld over te boeken of bankpassen af te geven. Mensen die iemand van de bank aan de lijn krijgen met dit soort vragen, adviseren wij om direct op te hangen. Neem bij twijfel zelf contact op met de bank.”

Niet schamen als slachtoffer

Burgemeester Peter Rehwinkel van de gemeente Dijk en Waard is blij dat slachtoffer haar verhaal met anderen wil delen: “De omvang van cybercrime neemt toe en daders worden steeds gewiekster. Slachtoffer worden kan grote gevolgen hebben, zowel financieel als emotioneel. Toch lees of hoor je maar weinig ervaringen van slachtoffers, terwijl het erg veel voorkomt. Als je slachtoffer wordt, is dat niet iets om je voor te schamen, je kunt er anderen mee helpen. Door deze verhalen te delen, kunnen we de kans dat mensen slachtoffer van cybercriminaliteit worden zo klein mogelijk maken.”

Share138Tweet87SendShare24Send
Advertenties van onze sponsoren
• De HorlogeSmit voor horlogereparaties en onderhoud 0611040316
• Renovatie badkamer, keuken, toilet? Vertelman Tegelwerken
• BHV materialen nodig? BHVtotaal uw partner in veiligheid!
• Ook hier adverteren? Vanaf €25,- p/maand

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven voor Nieuws Updates:

Skoftig; Nieuws uit jouw regio in je mailbox Abonneren

Populair afgelopen 24 uur

  • Motie uitgevoerd; Medemblik vergoedt nieuwe ID na geslachtswijziging

    Motie uitgevoerd; Medemblik vergoedt nieuwe ID na geslachtswijziging

    261 shares
    Share 104 Tweet 65
  • Politie redt schaap uit sloot in Zwaag

    210 shares
    Share 84 Tweet 53
  • De Dutch Classic Yacht Week in Enkhuizen

    175 shares
    Share 70 Tweet 44
  • Brand in dak van woning in Enkhuizen; Korte Burgwal tijdelijk afgesloten

    160 shares
    Share 64 Tweet 40
  • Verbeteren verkeersveiligheid Zuiderdijk; Delen afsluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer de oplossing?

    211 shares
    Share 84 Tweet 53

Lokaal nieuws en bekendmakingen

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Facebook Twitter Instagram Telegram LinkedIn

Nieuws, informatie en bekendmakingen per gemeente

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Volg OnsWestfriesland en mis geen nieuws
  • Bluesky:  ons.wf/bluesky
  • Instagram:  ons.wf/Instagram
  • Twitter: ons.wf/twitter
  • facebook: ons.wf/facebook
  • Youtube: ons.wf/youtube
  • Telegram: ons.wf/telegram
  • Threads: ons.wf/threads
  • Mastodon: ons.wf/mastodon
  • Whatsapp Channel: WestfrieslandNieuws
  • whatsapp: 06-49 522 000 (nieuws, tips en foto's)
Samen groeien wij door naar de nummer 1 nieuwswebsite gericht op Westfriesland.

Laatst toegevoegd

Brand in dak van woning in Enkhuizen; Korte Burgwal tijdelijk afgesloten

Zomerstop gemeentenieuws

Zomerstop gemeentenieuws in krant

Politie redt schaap uit sloot in Zwaag

Motie uitgevoerd; Medemblik vergoedt nieuwe ID na geslachtswijziging

De Dutch Classic Yacht Week in Enkhuizen

Zomeravondconcert Annie Gao en Boudewijn Zwart

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Beheer je privacy

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.

Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Statistieken

Marketing

Toepassingen
Altijd actief

Altijd actief
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Beheer opties
{title} {title} {title}
  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
No Result
View All Result

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer