UTRECHT – Tijdens de eerste beursdag van de compleet vernieuwde Kampeer & Caravan Jaarbeurs zijn de winnaars bekend gemaakt van twee prestigieuze verkiezingen: de ANWB-verkiezing ‘Camper en Caravan van het jaar’ en de Kampeer Duurzaamheidsprijs. Adria, Bürstner, het Nederlandse camperbedrijf Ventje en Karsten Tenten vielen in de prijzen. De Kampeer & Caravan Jaarbeurs vindt plaats van 5 tot en met 9 oktober en staat volop in het teken van innovaties op kampeergebied.
Elk jaar organiseert de ANWB de verkiezing Camper en Caravan van het jaar. Naast een vakjury met onafhankelijke vakjournalisten is er ook een publieksjury bij betrokken. Bij de ANWB-verkiezing ging de titel De Kampeer Duurzaamheidsprijs, die dit jaar voor het eerst werd uitgereikt, won door de Nederlandse camperfabrikant Ventje. Met het beste camperproduct en in de categorie ‘kamperen algemeen’ streek Karsten Tenten uit Zwaag met de eer, met familietenten die gemaakt zijn van materiaal waarin gerecyclede spijkerbroeken zijn verwerkt.
Duurzaamheidsprijs
Het meest Duurzame kampeerproduct komt ook van een Nederlands bedrijf: Karsten Tenten uit Zwaag. De prijs ging naar de Blueline tenten die beschikbaar zijn als twee- en vierpersoonstent. Karsten produceert tenten in het eigen energieneutrale atelier in Nederland. “Yes! Met onze Karsten Blueline tenten zijn wij trotse winnaar van het meest duurzame innovatieve kampeerproduct 2022”, laat het bedrijf uit Zwaag trost weten. “Dat de Blueline tenten gewaardeerd worden, wisten we al wel. We krijgen altijd veel enthousiaste reacties en ze worden goed verkocht. Het winnen van deze prijs is wel een kers op de taart.”
De jury prees de enorme milieueffecten: door gebruik te maken van het duurzame tentdoek wordt bijvoorbeeld 50.000 liter water bespaard, per tent. Daarnaast is er bij productie in het Karsten atelier geen CO2-uitstoot en verder wordt snijafval van het kuipgrondzeil hergebruikt. Ook de ritsen zijn van gerecycled plastic. Door de productie in Nederland en België wordt er bovendien veel CO2-uitstoot bespaard op het gebied van transport.
“Het is ongelofelijk dat er in Europa jaarlijks 640 miljoen spijkerbroeken worden weggegooid”, stelt de jury. “Karsten laat de potentie zien van circulair ondernemen waarbij jeans in de combinatie met hoogwaardig katoen een tweede (buiten)leven krijgt.” Beide winnaars zijn te zien op het Duurzaamheidsplein, waar ook de andere genomineerden te zien zijn.