2 februari 2023 – Column Peter Ursem: Parkeerperikelen
Ik heb wel eens een flashback uit de vijftiger jaren. Toen speelden we op straat en onze ouders gaven niet eens de waarschuwing toch maar voorzichtig te zijn voor het verkeer. Er was weinig verkeer en al het gemotoriseerde verkeer zagen we van links of rechts bijtijds aankomen, zodat we enkele seconden op de stoep konden wachten tot het voorbij was. Vlak voor ons huis was de bushalte van de NACO en daar kwamen slechts twee bussen per uur van langs. In de hele straat waren er maar twee gezinnen met een auto.
Nu zouden kinderen in die straat niet of nauwelijks kunnen spelen. Het heilige blik heeft bezit genomen van elke stoeprand en wat niet geparkeerd staat sjeest heen en weer door de straat. De jongere kinderen zie je daar uitsluitend in het onmiddellijke bijzijn van hun ouders. De wereld is veranderd en wie zich daar nu pas zorgen over maakt is daar een paar decennia te laat mee. In ons Westfriesland is elke gemeente met enige regelmaat met parkeerbeleid bezig geweest en toch lijkt het erop dat het nog niet eerder op de agenda stond.
In Enkhuizen worstelt het stadsbestuur met de parkeerproblematiek. Jaag je het koperspubliek de stad uit wanneer je hen het parkeren op de stoep voor de winkel waar zij even willen zijn verbiedt of daar een prijskaartje aan hangt? In Hoorn is dat ook een onderwerp waarover het laatste woord nog niet is gezegd. Voor de één is autoluw een vloekwoord en voor de ander de hemel op aarde. Vooralsnog is het een gebed zonder end. Er worden in discussies met een overtuigende klank percentages genoemd over verkoopverliezen voor de neringdoenden in het stadscentrum of van het tegendeel.
Enkhuizen heeft op korte termijn meer parkeerplaatsen nodig. Er moeten er zo’n 1400 bij komen om de nodige frustraties bij autobezitters te verminderen. Vriend en vijand, zo lees ik in ons dagblad, zien in dat betaald parkeren niet meer tegen te houden is. Jaag je zo niet bezoekers weg? Ik probeer het probleem te zien tussen twee uitersten die we in ons land tegen komen. Vergelijk het parkeren in Amsterdam met het parkeren in bijvoorbeeld Opperdoes. Wij moeten met flinke regelmaat in Amsterdam zijn en wij weten dat het parkeren daar niet altijd even gemakkelijk is en bovendien schreeuwend duur. Elk voordeel dat je bij de aankoop van het een en ander zou kunnen verkrijgen kun je zonder enige twijfel wegstrepen tegen de prijs van het parkeren. Toch zijn we daar vaker dan in Opperdoes. Wij hebben eigenlijk niks te zoeken in dat dorp en dus zullen Opperdoezers nooit last hebben van ons geparkeerde blik. Ook de Opperdoezer middenstander zal zich niet beklagen over het feit dat ik nooit hun winkelpand betreed.
Parkeren aan de rand van de stad klinkt als een mooie oplossing en kan dit ook zijn wanneer je ervan uitgaat dat de bezoekers aan de stad dit blijven doen ondanks een aantal te zetten voetstappen. Wie dagelijks de stappenteller raadpleegt om na te gaan of er voldoende aandacht is geweest voor calorieverbranding zal de afstand tussen parkeerplaat en binnenstad geen beletsel vinden. Voor beweegvrezenden of -mijders zal een dreigend loopje kunnen leiden tot overwegingen om naar winkelcentra in buitenwijken te gaan of zelfs naar andere gemeenten waar de parkeerplaats op kruipafstand van de te bezoeken winkel ligt.
Gemeenten met een bezoekwaardige binnenstad zullen graag zien dat aantrekkelijke binnenstadstraatjes vooral begaanbaar zijn voor bezoekers met kuiergedrag. Natuurlijk zullen winkels de aantrekkelijkheid van een binnenstad ook kunnen versterken, maar ik denk dat het dan vooral zal gaan om zaken die je niet zo gauw zult tegenkomen in de buitenwijkse winkelcentra. Daarentegen zijn er ook zaken met een veel grotere behoefte aan winkelruimte dan in een binnenstad kan worden gerealiseerd. Ik denk hierbij aan bouwmarkten of superstores zoals Mediamarkt. Is een historische binnenstad, zoals Enkhuizen bezit, aantrekkelijker wanneer er zich geen autoverkeer door heen laveert? Nou en of!
Wie weet wordt in de komende jaren duidelijk dat het gemak van online kopen een hoop ongemak oplevert en dat de gang naar echte winkels weer vanzelfsprekender is. Dan kan het wellicht vaker voorkomen dat een loopje vanaf een parkeerterrein niet meer wordt gezien als een straf, maar als een klein uitstapje. En in Opperdoes zullen we echt wel eens met plezier komen, juist omdat we er niks anders te zoeken hebben dan onbetaalbare weldadige rust.