HOORN/MEDEMBLIK – Scholieren, forensen, ouderen. Zo’n zeshonderd reizigers per week vervoert buurtbus 415 tussen Medemblik en Hoorn. Onderweg doet de bus zeven dorpen aan. Maar om de lijn in stand te houden zijn wel nieuwe chauffeurs nodig.
Lijn 415 heeft twee bussen. In Hoorn gaat de eerste bus om 6.58 uur. In Medemblik om 7.40 uur. Een reis duurt een klein uur en gaat – vanuit Medemblik gezien – via de dorpen Onderdijk, Wervershoof, Hauwert, Zwaagdijk Oost, Westwoud, Oosterblokker, Westerblokker naar het busstation in Hoorn en stopt in Hoorn bij scholen voor voortgezet onderwijs en het Dijklander Ziekenhuis.
Van dorp naar stad
De lijn is de link vanuit de dorpen. “Daar zijn weinig voorzieningen zoals scholen. Veel jongeren gaan daarom in Hoorn naar school en maken graag gebruik van onze bus”, zeggen Klaas Timmer en Jos van Gils, bestuursleden van vereniging De Kromme Leek die de bus exploiteert. “En het dichtstbijzijnde NS-station is Hoorn. Dat betekent dagelijks forensen in de bus.” En zij kunnen het weten, want behalve bestuurslid zijn zij ook twee van de 45 vrijwillige chauffeurs die het vervoer zes dagen per week, van 7.00 tot 18.30 uur verzorgen.
Begrafenis
De bus heeft onderweg vaste haltes. Alhoewel. Jos van Gils: “Ik had een keer een mevrouw die naar een begrafenis moest. Of ze dat wel op tijd zou halen met de bus was haar vraag. Ik even kijken in de dienstregeling. Het was krap, maar het zou net moeten lukken. Maar de halte was niet bij de kerk waar zij moest zijn en ze moest zich ook nog omkleden, zei ze. Toen ben ik maar even van de route afgeweken. Mag eigenlijk niet natuurlijk.”
Snoep
Veel passagiers zijn vaste klanten. De scholieren natuurlijk. De forensen. En er zijn mensen die op vaste dagen ergens naar toe gaan. Dat schept een band. Klaas Timmer: “We hebben een mevrouw die ons als een soort van fooi regelmatig een handvol snoepjes geeft.”
Problemen met passagiers zijn er nooit. Dat komt ook door de flexibiliteit van de chauffeurs. Timmer: “Je kunt bij ons niet met contant geld betalen. Dus het is of een OV-chipkaart of met een betaalpas een kaartje kopen. Ik heb wel eens een passagier gehad die dat niet wist, geen betaalpas bij zich had en dus contant wilde betalen. Ik heb toen het geld aangenomen en met mijn bankpasje betaald.”
Dringend gezocht
Het gaat goed met bus 415, maar er is wel een dringend probleem. “Onze vrijwilligers zijn vrijwel allemaal op leeftijd en er melden zich weinig nieuwe chauffeurs. Die moeten er wel komen, anders komt de dienstregeling serieus in gevaar”, zeggen Van Gils en Timmer. Voor de bus voldoet een rijbewijs B. Na een keuring en een korte inwerkperiode kunnen nieuwe chauffeurs aan de slag. “We hebben een gezellige club mensen. Vrijwilligers krijgen een sweater, een polo en een bodywarmer met bedrijfslogo en eenmaal per jaar een vrijwilligersavond met live muziek, waar ook partners welkom zijn.”
Meer informatie en aanmelden bij Klaas Timmer, tel. 06-23846967.