HOORN – De raad bespreekt op donderdag 13 april de plannen voor het kruispunt IJsselweg-Maasweg. De wens is er om de weginrichting aan te passen om de verkeersveiligheid te vergroten. Aanleiding zijn meerdere ongelukken bij de oversteek van fietsers en voetgangers over de IJsselweg. De hogere snelheid op de IJsselweg speelt hierbij parten. De weg is sinds de realisatie van de wijk Bangert en Oosterpolder een belangrijke verkeersader geworden tussen De Strip en de Provincialeweg.
Het raadsvoorstel is nu om de veiligheid op dit kruispunt te vergroten, door de weginrichting aan te passen, verkeerslichten te plaatsen en de voorsorteerstrook te verwijderen. De totale kosten inclusief het plaatsen van een nieuwe fietsbrug zijn €1.372.217,-.
Onderzoek
Uit het onderzoek zijn verschillende opties beoordeeld op verkeerskundige criteria en uiteindelijk is er een aanbeveling gedaan om een verkeerslichtregelinstallatie (VRI) te plaatsen zonder voorsorteerstroken ter hoogte van de oversteeklocaties. Zowel de gemeenteraad als de omgeving hebben laten weten dat het kruispunt als onveilig wordt ervaren en steunen de verbetering van de verkeersveiligheid.
De totale kosten voor de reconstructie zijn geraamd op € 972.217,-. Het grootste deel van de financiering komt uit het vervangingsbudget verhardingen, maar er is nog een extra investering nodig van € 400.000,- voor de bouw van de brug en de verkeerslichten. Deze kosten zullen worden meegenomen in de integrale afweging bij de kadernota.
Bijdrage provincie
Op 20 februari 2023 heeft er een vooroverleg plaatsgevonden met de provincie Noord-Holland om te toetsen of het ontwerp in aanmerking komt voor subsidie. De provincie heeft aangegeven dat er een subsidie van 55% mogelijk is als de gemeenteraad besluit tot de aanleg van de VRI. Dit project zal dan worden aangemeld bij de provincie Noord-Holland inzake het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Huidige situatie; Video en foto’s
Op deze video is te zien dat het verkeer van links is pas vrij laat te zien is door de rij bomen langs het voetpad. (zie ook foto hieroner)
Voorstel nieuwe inrichting
Variant; ‘VRI zonder voorsorteerstroken ter hoogte van oversteeklocaties’
De volgende maatregelen worden genomen bij deze variant:
▪ Visueel versmallen IJsselweg door toepassing kantstreep en asstreep vanaf de VRI IJsselweg – Dinkelweg tot de VRI IJsselweg – Oostergouw;
▪ Toepassen ‘50’ markering op het wegdek van de IJsselweg in beide richtingen (voeren we uit vooruitlopend op eventuele reconstructie);
▪ Op de IJsselweg vanuit westelijke richting verwijderen van de rechtsaf voorsorteerstrook richting de Maasweg om de oversteeklengte te beperken (oversteeklengte wordt daardoor verkort tot maximaal 3,5m);
▪ Kruising voorzien van verkeerslichten met regeltijden aansluitend op de rest van de IJsselweg en De Strip (07.00-20.00). Buiten regeltijden geldt de voorrangsregeling, waarbij fietsers en voetgangers uit de voorrang met korte oversteeklengtes het kruispunt kunnen oversteken;
▪ Voorrangssituatie voor fietsers en voetgangers buiten regeltijden VRI gelijk te trekken (harmoniseren) over de IJsselweg;
▪ Bussluis (niet meer in gebruik) aan de noordzijde van het kruispunt omvormen naar calamiteiteninrit met grasbetontegels;
▪ Vergroening van vrijgekomen ruimte;
▪ Parkeren langs rijbaan IJsselweg (voor onderhoud aan rioolgemaal);
▪ Toepassen drempel op de IJsselweg aan de oostzijde van het kruispunt (8cm hoog i.v.m. vracht-en calamiteitenverkeer);
▪ Oversteeklocatie voor fietsers en voetgangers aan de zuidzijde van de IJsselweg (over de Maasweg) 30 meter naar het zuiden verplaatsen zodat deze veiliger vormgegeven kan wordenmet een nieuwe fiets en voetgangersbrug;
▪ Aan de zuidzijde van het kruispunt worden de linksaf en rechtsaf voorsorteerstrook ingekort om de nieuwe fiets- en voetgangersoversteek in te passen;
▪ Aan de zuidzijde van het kruispunt wordt een nieuwe middengeleider met middeneiland gerealiseerd hierdoor is de oversteeklengte maximaal 3,5 meter. Daarnaast wordt nog onderzocht richting ‘Definitief Ontwerp’ of deze oversteeklocatie op een drempel/plateau kan worden vormgegeven;
▪ Toepassen kantstreep en asstreep op de Maasweg richting het zuiden tot en met de spoorwegovergang;
▪ De blindegeleidetegels die op dit moment aanwezig zijn worden vanzelfsprekend teruggebracht.