3 mei 2023 – Column Peter Ursem: Bij slechte communicatie raken politici uit de gratie
Duidelijke communicatie tussen organisaties en burgers is belangrijk. Onduidelijke communicatie kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat een organisatie vastzit in eigen jargon en meent dat iedereen wel begrijpt wat bedoeld wordt. Het kan zijn dat degene die verantwoordelijk is voor de communicatie in een bedrijf daar niet of onvoldoende voor geschoold is. In een klein bedrijf of organisatie kan zoiets zomaar het geval zijn. Het kan ondanks de beste bedoelingen evengoed niet duidelijk genoeg zijn voor degene die met die organisatie of dat bedrijf te maken krijgt.
Het kan ook ontstaan wanneer er wat minder mooie bedoelingen achter slechte communicatie schuilen. Vooral wanneer grote financiële belangen meespelen is het belangrijk dat communicatie in adequate professionele is. Grote en heel grote bedrijven kunnen minder mooie bedoelingen hebben wanneer men wat meer zelf wil overhouden aan transacties. Binnen de legale ruimte kan nog heel wat worden gerommeld. Het begrip ‘kleine lettertjes’ bestaat nog altijd en nog altijd kan men gedupeerd worden doordat die lettertjes je de das om doen.
Het begrip ‘kleine lettertjes’ bestaat nog altijd
Wanneer het onduidelijke communiceren wordt gepleegd door overheden, dan moet men dat aanpakken. Lagere overheden, gemeenten bijvoorbeeld, mogen nooit communicatie met burgers laten versloffen. Zeker in deze tijd niet. En zeker niet wanneer het zich afspeelt rond betalingsverplichtingen van de burger naar de gemeente of organisaties toe waarmee de gemeente prestatiecontracten afsluit. De gemeente moet allereerst zelf goed door hebben hoe afspraken met externe organisaties uitpakken voor de gemeentenaren en daarnaast duidelijk zijn naar hun burgerij over wat die afspraken voor hun behelzen.
In Medemblik is het op dit moment niet voor iedere bewoner duidelijk hoe precies nu de afspraken tussen hun gemeente en de afvalophaalorganisatie HVC zit. Is het nu voordeliger of juist duurder geworden om de kliko’s te laten ledigen? Betreft door gemeente genoemde tevredenheid over het ophalen de mooie effecten voor het milieu of de gevolgen voor de inhoud van de portemonnee? Over dat laatste bestaat onduidelijkheid en wat lofwaardig is het dan dat raadsleden daar meteen bovenop duiken, opdat duidelijkheid wordt geschapen en eventuele rare zaken kunnen worden aangepakt.
Dat had de gemeente wel eens even duidelijker mogen communiceren
Ik lees in de regionale krant dat de kritische burger Paul Tameling aanvankelijk viel over de nieuwe tarieven van afval ophalen, omdat hij geen financieel voordeel kon ontdekken die hij naar aanleiding van lovende geluiden vanuit de gemeente verwachtte. Tom Beuker van fractie MORGEN! en Piet Mosch van GemeenteBelangen Medemblik spraken met Tameling die uiteindelijk door kreeg hoe de vork in de steel paste. Dat had de gemeente wel eens even duidelijker mogen communiceren, was diens conclusie.
Ik ga er maar even vanuit dat Paul Tameling niet de enige Medemblikker is die geen scherp beeld had van de gevolgen van de afspraken tussen Medemblik en HVC. In de krant zie ik echter een reactie van Piet Mosch zelfs dikgedrukt herhaald. Hij vindt communicatie niet zijn taak. ,,Wij vormen als gemeenteraad het beleid en zijn niet van de afdeling voorlichting.” En daar schrok ik een beetje van. Natuurlijk zijn raadsleden niet verkozen om de communicatieafdeling van het gemeentehuis te versterken. Ze zijn wel dankzij het verkiezingsresultaat van hun fractie in de raad gekomen om de belangen van de goegemeente te behartigen. Goede communicatie tussen gemeente en gemeentenaren is van essentieel belang. Het ontbreken van die goede communicatie is juist een zaak voor Piet Mosch en al zijn collega-raadsleden.
Een veel te groot deel van onze samenleving is gevoelig geworden voor berichten over een onbetrouwbare overheid. Helaas zijn in niet alleen in zeer grijs verleden voorbeelden opgedoken die het wantrouwen terecht hebben aangewakkerd. Daar kunnen alle momenten dat een betrouwbare overheid met succes de belangen van burgers behartigde niet tegenop. Een lokale politicus moet juist een antenne krijgen om mogelijke redenen tot wantrouwen te kunnen oppikken om er vervolgens wat mee te doen. Bij een matig communicerende eigen overheid moeten als een automatische reflex de achterste benen in het geweer komen en zeer kort daarop het gezonde politieke verstand. In veel gemeenten lukken acties vanuit de gemeenteraad om dit soort zaken goed te regelen prima. En natuurlijk mogen ook raadsleden eerst een paar seconden nadenken eer ze er iets uitflappen. Ik wens dat alle Medemblikkers van harte toe!