HOORN – Het college van B&W in Hoorn heeft besloten afscheid te nemen van het concept ‘Ik hou van Hoorn’ en de bijbehorende huisstijl. In plaats daarvan zal het nieuwe concept ‘Hoorn heeft het’ de leidende rol spelen in de toekomstige marketinginspanningen voor de stad.
Gemeente Hoorn maakte in 2022 een nieuwe start met de marketing van Hoorn. De gemeente besloot de regie terug te nemen en organiseert de marketing van Hoorn binnen de gemeentelijke organisatie in plaats van dit over te laten aan een marktpartij.
Budget
Om deze plannen te realiseren, is een budget van € 200.000 gereserveerd in de meerjarenbegroting. De financiering zal voor € 100.000 worden gedekt uit reeds bestaande middelen, terwijl de resterende € 100.000 zal worden onttrokken aan gereserveerde middelen binnen de investeringsagenda, met name het speerpunt Stadspromotie.
Voor de ontwikkeling van de website en campagne ondersteuning heeft Hoorn PlanC Media uit Amsterdam ingeschakeld. Deze heeft in augustus 2023 de domeinnaam hoornheefthet.nl. geregistreerd. Hierop is op dit moment nog geen website actief. Het bedrijf geeft aan al vanaf 2022 actief te zijn voor de gemeente Hoorn.
(tekst gaat door onder deze afbeelding)
Hoorn Marketing
Stadspromotie en Hoorn kent een moeilijke reslatie. De campagne ‘Ik hou van Hoorn’ is in 2017 opgestart door de toen nieuw opgerichtte stichting Hoorn Marketing. Een focuspunt van de campagne was Hoorn en de Gouden Eeuw. De stichting benoemde Stefan Kraft van Ermel in 2017 als citymarketeer. In 2021 besloot het bestuur van de Stichting Hoorn Marketing de stichting op te heffen door een gebrek aan vertrouwen vanuit de Hoornse gemeenteraad.
Hoorn echt mooi
In 2022 startte Ondernemersvereniging Stad Hoorn met het nieuwe platform Hoornechtmooi.nl, voortboordurend op het bestaande logo van ‘ik hou van Hoorn’. Zij wilden hiermee de promotie van lokale ondernemers en culturele instellingen weer groots oppakken. Met een ambitieuze doelstelling; “Binnen 1 jaar minimaal 1 miljoen mensen te bereiken en te laten zien hoe mooi Hoorn echt is.” Op www.hoornechtmooi.nl staat een actieve website met toeristische informatie over Hoorn.
Het Ontwikkelingsbedrijf NHN, de organisatie achter het groot regionale toeristisch platform HollandbovenAmsterdam.com (HbA) besloot in 2023 om te stoppen met deze website omdat zij dit niet langer als hun kerntaak zag. Deze website stopt op 1 april 2024. Gemeente Hoorn betaalde jaarlijks zo’n 86.000 euro aan Holland boven Amsterdam.
2024 en 2025
In 2024 worden een nieuw campagneconcept, een nieuwe website incl. evenementenkalender ontwikkeld en is de vernieuwing van de toeristische
voetgangersbewegwijzering volgens het college afgerond. In het voorjaar van 2025 is het plan om in commissieverband de voortgang te bespreken en vooruit te blikken naar de toekomst, met als leidraad een gedetailleerd meerjarenplan.