ENKHUIZEN – ProRail heeft aangekondigd dat de niet actief beveiligde overweg (NABO) bij het spoor op de Omgelegde Burgwal in Enkhuizen zal worden afgesloten. Deze maatregel is genomen om de veiligheid op en rond het spoor te verhogen.
De NABO op de Omgelegde Burgwal is een veelgebruikte oversteek voor wandelaars in het gebied. Om een veilig alternatief te bieden, zal er een nieuw vlonderpad worden aangelegd. Dit pad, dat langs het talud loopt en onder de spoorbrug over het water gaat, zal exclusief toegankelijk zijn voor voetgangers. Deze aanpassing is bedoeld om de veiligheid van de gebruikers te waarborgen, terwijl de bereikbaarheid en het recreatieve belang van het gebied behouden blijven.
Werkzaamheden
De geplande werkzaamheden zullen worden uitgevoerd door aannemer K. Dekker bouw & infra en zullen starten in februari 2024. Tijdens de periode van 6 februari tot en met 28 maart zal de vaarweg tijdelijk worden gestremd. Deze periode valt buiten het vaarseizoen, waardoor de impact op watersportliefhebbers beperkt blijft.
(tekst gaat verder onder deze afbeelding)
Vanaf 2 april zal de overweg zelf gesloten zijn, en gedurende enkele weken zal er geen spoorovergang mogelijk zijn via deze route. Omleidingsborden zullen worden geplaatst om reizigers hierover te informeren. De verwachte voltooiing van de werkzaamheden is uiterlijk op 26 april, met de officiële opening van het vlonderpad.
Kosten
De kosten voor de aanleg van het vlonderpad zullen gezamenlijk worden gedragen door ProRail en de gemeente Enkhuizen. De provincie Noord-Holland ondersteunt het project met een subsidie als bijdrage voor het oplossen van een knelpunt in de wandelroute. Daarnaast draagt het Recreatieschap West-Friesland ook bij aan het project.
Heel bijzonder deze oplossing. Het was prorail, of haar rechtsvoorgangers, die zeer wel bewust besloot om de tot dan toe bestaande met bomen bewaakte overgang om te vormen naar onbewaakt.
Nu dat niet meer mag zou de logika zijn de bewaakte situatie te herstellen.
Iedereen zal het afschaffen van een onbewaakte overgang toejuichen. De raad zal dit dan ook zeker hebben omarmt in 2018. Maar, zat er in het verzoek van prorail wel de keus tussen herstel van de oorspronkelijke situatie en de nu voorliggende? Het herstel van de oorspronkelijke situatie zou meet recht doen aan de omgeving. Doordat de weg is onttrokken aan het gemotoriseerde verkeer zou een enkele spoorboom al voldoende zijn. Nu gezamenlijk het vlonderplan uitvoeren lijkt een genereuze oplossing maar zadeld de gemeente Enkhuizen op met het onderhoud. Prorail zou gehouden moeten worden aan herstel van de oorspronkelijke situatie met spoorbomen. Prorail heeft denkelijk de raad in 2018 niet of onvoldoende voorgelicht.
Voor Enkhuizers is dit een veelgebruikte route. naar de polder. De onder-doorgang zal wel meer dan het nu al is een benauwd gevoel geven.