HOORN – Bij de start van het terrasseizoen is het inmiddels goed gebruik om de Roode Steen vanaf 11.00 uur af te sluiten voor verkeer. Dat gaat de gemeente Hoorn ook dit jaar weer doen en wel per 1 april. Maar daarnaast is er ook een extra verkeersmaatregel om sluipverkeer in de haven terug te dringen.
Roode Steen
Geen autoverkeer op de Roode Steen verbetert volgens de gemeente de kwaliteit van het verblijven op plein van de stad. Gebruik van het plein door voetgangers, bezoekers aan het terras van een van de horecagelegenheden en al wandelend al het moois bewonderen wordt de voornaamste functie.
Het weren van doorgaand verkeer zonder herkomst of bestemming in de binnenstad helpt daarbij stelt de gemeente. “In de komende periode gaan we verkennen hoe we het verblijf verder kunnen verbeteren.”
Bestemmingsverkeer
Laden en lossen blijft mogelijk tussen 6.00 en 11.00 uur in de ochtend. Nu geldt deze afsluiting alleen tijdens het terrasseizoen, dus tot 1 oktober. In lijn met de Binnenstadsvisie, de Mobiliteitsvisie en het coalitieakkoord wordt de permanente afsluiting voorbereid. Dus ook in het winterseizoen.
Sluipverkeer in de haven
De afsluiting van de Roode Steen gaat volgens de gemeente leiden tot een toename van sluipverkeer in het havengebied. “Sluipverkeer gaan we terugdringen met een inrijverbod voor auto’s en motoren in de Paardensteeg. Verkeer dat een bestemming heeft in het havengebied mag wel doorrijden. Zo hebben bewoners, ondernemers en bijvoorbeeld hun bezoekers, mantelzorgers en leveranciers geen last van dit inrijverbod. De verwachting is dat er minder doorgaand verkeer in het havenkwartier zal zijn. Bijvoorbeeld omdat de route door het havenkwartier vervalt in navigatiesystemen.”
Camera’s
Hoe groot het aandeel sluipverkeer is gaat uit blijken door onderzoek. “We willen heel precies weten hoeveel sluipverkeer er nu en straks is. Verkeer dat zonder bestemming door de binnenstad van west naar oost rijdt noemen we sluipverkeer. Dit is van maandag 18 maart tot en met zondag 24 maart gemeten met camera’s. Deze camera’s leggen alleen de kentekens van passerende voertuigen vast om te kunnen bepalen hoeveel sluipverkeer er is. De gemeente krijgt de kentekens niet,” laat men nog uitdrukkelijk weten.
Tellen
De camera’s stonden bij de Paardensteeg, West en Kleine Oostbrug. Op het Achterom werd de verkeersdrukte met een telslang op de straat gemeten. In september wordt dit onderzoek herhaald. Op deze manier weten we of de maatregelen werken. “Mocht blijken dat de maatregel onvoldoende werkt om het sluipverkeer te verminderen, dan worden meer ingrijpende maatregelen overwogen. Een beweegbare paal of camerahandhaving zijn dan bijvoorbeeld opties,” sluit de gemeente haar bericht af.
Bron tekst en foto: Gemeente Hoorn
Wandelen pff boster rolatoor pfff je kom niet over rode steen naar hema pff
De openbare wegen zijn voor iedereen, sluiproutes dus ook, je mag daar gewoon rijden
Ik ben blij dat ik er niet meer woon. De stad wordt steeds meer van bezoekers en steeds minder van de bewoners zelf. Alle inzet gaat naar herinrichting voor bezoekers om vervolgens in allerlei bochten te moeten wringen om het nog enigszins wat bewoonbaar te houden. Ik mis balans hier.
Laten we iedereen gaan lastig vallen met die afsluiting . Weer cameras ipv een kabel op het wegdek die telt . En de dure oplossing van palen die wegzakken in de grond als optie , ik zei dat ergens anders ook al . En wil men rustig wonen , moet je niet in het centrum een huis kopen maar op het platteland
Renata Gravendijk Jacobs wil men rustig wonen , moet men niet kiezen voor een woning in een centrum van een stad .
Nell Y Marco ik woonde er al voor al die veranderingen. Beetje onzin wat je zegt dus. Ik heb hier niet om gevraagd. Ik ben niet tegen veranderingen, maar het moet wel in balans zijn met bewoners, werk, ontspanning etc.
Voorbeeld: alleen tijdens corona zouden terrassen over het hele plein mogen, nu blijven ze er. En ja dan moet de Kaasmarkt afgesloten worden want het is gevaarlijk (geworden). En dan krijgen we sluipverkeer. Moeten we ook aanpakken. Zo verval je van het ene probleem in het andere.
Renata Gravendijk Jacobs Hoorn ten voeten uit . Wij zijn erg blij nadat we Hoorn 10 jaar geleden hebben geruild voor Spanje . Het dorp is zo groot als Hoorn was voordat het een groeikern werd . Het is hier ook veel socialer onder elkaar .
90 tot 100000 inwoners en alles is eigenlijk alleen te vinden in het centrum .
Iedereen betaald motorrijtuigenbelasting dus moet je overal kunnen rijden!! Zolang die provinciale weg zo gigantisch ruk is door al die stoplichten is het nog altijd fijner om door de stad te rijden!
Nell Y Marco Waarom reageer je hier überhaupt als je bent gevlucht naar Spanje? Ga weg met je reacties en blijf lekker in Spanje. P.s. ik hoop dat het niet zo is maar het lijkt op je profiel dat je een antisemitiet bent, maar wellicht kun je dat ontkrachten. Gelukkig zit in je Spanje. Succes daar en blijf daar vooral want dat is voor iedereen beter. Je kunt ook nog naar Jemen of de UAE gaan, ook prachtige landen!
Matty de Solofietser ik ben nog steeds Nederlander en Horinees . Als je het verschil niet weet tussen anti zionist en antisemiet , kun je beter niets meer zeggen want dan je steunt een genocide . Voor de rest klink jij slechts als een extreem rechts figuur , met je moet je mond houden want je woont hier niet . Je klinkt dan net zo dom als de fachas hier . Je moet je mond houden want je bent een buitenlander . Je vertoont iig Nederlands gedrag . En nu gaan slapen hoor , kinderbedtijd is al even voorbij .
Nell Y Marco Dat verschil weet ik zeker wel maar ik irriteer mij mateloos aan je. Je loopt hier op een lokaal krantje allerlei meningen te verkondigen terwijl je hier al 10 niet meer woont. Ga weg! Je voegt niets toe, je brengt geen verbeteringen in taal of daden. Alleen maar klagen over een situatie in een ander land waar je zelf niet meer woont. Ga je leven verbeteren waar je nu woont!
Vind het altijd wel wat hebben op het terras autos kijken die langs komen
Het een stad, geen museum…
We worden allemaal ouder en willen graag met hulp(wijkverzorging, verpleging) thuis bijven wonen hoe kunnen ze de mensen bereiken als er geen mogenlijk is om met de auto als vervoermiddel de stad in te rijden , de zorg word gegeven ochtend smiddags en savonds en er zijn ook verzorgers voor nachtdienst , nergens kunnen ze parkeren alles staat vol , rondjes rijden om je auto kwijt te raken , of een kilometer lopen , er is al te kort aan medewerkers, dus de diensten worden langer en drukker , hoe zo binnenstad afsluiten, beteken geen of weinig zorg.
Els Aay klopt Els, met de mensen in thuiszorg word totaal geen rekening gehouden! Alsof iedereen maar op de fiets naar hun werk kunnen komen… en voor onze veiligheid is op de fiets ook zeker geen optie tegenwoordig!!