PURMEREND – Vanaf maandagochtend 29 april 2024 geldt op de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend een algeheel verbod voor vrachtwagens en bussen. Het verbod is volgens Rijkswaterstaat noodzakelijk om de constructieve veiligheid van de brug en de veiligheid van het personeel dat de brug versterkt te waarborgen.
Sinds 5 april 2024 wordt aan de versterking van deze brug gewerkt. In oktober 2022 is gemeld dat de brug niet sterk genoeg meer is om het gewicht van zwaar verkeer, zoals vrachtwagens, te dragen. Er is daarom een gewichtsbeperking ingesteld van 25 ton.
Gewichtsbeperking
Rijkswaterstaat meldt dat ondanks de gewichtsbeperking er nog steeds dagelijks honderden veel te zware voertuigen over de brug rijden, waarbij forse uitschieters tot wel boven de 40 ton de afgelopen dagen zijn geconstateerd. “De strengere handhaving door de politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) én de oproepen van onder meer TLN en Rijkswaterstaat in de afgelopen weken hebben daarbij niet geholpen. De overschrijding van de gewichtsbeperking is gevaarlijk en maakt het onmogelijk om de werkzaamheden veilig uit te voeren,” aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. “Daarom is er geen andere mogelijkheid dan de brug volledig af te sluiten voor alle vrachtwagens en bussen. Door cameratoezicht is er dan een 100% controle. Alleen op die manier kan de veiligheid van de brug en de werkers worden gewaarborgd.”
Omleidingen vrachtverkeer A7
Met borden langs de kant worden de weggebruikers op de nieuwe verkeerssituatie gewezen. Vanaf het noorden wordt vrachtverkeer bij aansluiting 6 Purmerend-Noord omgeleid via de N244 en N246 richting de A8. Vanaf het zuiden wordt vrachtverkeer bij knooppunt Zaandam omgeleid via de A8, N246 en N244 richting aansluiting 6 Purmerend-Noord.
Het openbaar vervoer heeft geen last van deze maatregel, omdat ov-bussen al geen gebruik maken van de brug.
Fijn voor de touringcar bedrijven, we zijn niet te zwaar en wel de dupe van de aso vrachtauto’s..
De gele borden zijn nog niet aangepast er staat zwaarder dan 25 t omrijden . Nu schept het verwaring .
Weer een voorbeeld dat de goede door de kwaden, lees overtreders, moeten “lijden”.
Ruud John ja precies dat dus
Caroline Smit maar dat geldt ook voor de vrachtwagenchauffeurs die zich wel aan de regels houden
Daar komen meer problemen mee oa omleiding route langs Heerhugowaard. Bruggen allemaal 4.00 meter dus daar komt ook ellende van.
Ruud John klopt. En er reden ook gewoon vrachtwagens overheen vandaag.