HOORN – ProRail heeft aangekondigd dat er grote werkzaamheden zullen plaatsvinden op station Hoorn Kersenboogerd. De huidige perrons, van het type jukkenperron, hebben het einde van hun levensduur bereikt en worden vervangen. Dit maakt deel uit van een breder plan om het station te verbeteren.
De vernieuwing omvat onder andere bredere perrons met een aangepaste hoogte voor een gelijkvloerse instap, wat de toegankelijkheid voor alle reizigers, inclusief mensen met een functiebeperking, vergroot. Simon van den Enden, projectmanager bij ProRail, licht toe: “De nieuwe perrons zorgen straks voor meer ruimte en comfort voor reizigers.”
Geen treinen
Een woordvoerder van ProRail bevestigt dat van 22 oktober tot 3 november tussen Hoorn en Enkhuizen er geen treinen rijden. “Tot en met Hoorn vanaf Amsterdam gezien dus wel. We werken op verschillende plekken op dit traject. Dus behalve aan het station, werken we ook bijvoorbeeld aan het beveiligingssysteem.”
Wachtruimtes
Daarnaast worden de oude abri’s vervangen door moderne wachtruimtes. Nieuw meubilair en vernieuwde verlichting zullen volgend ProRail het wachten op de trein moeten gaan verbeteren. Ook wordt de perronkap van spoor 1 wordt verlengd en voorzien van zonnepanelen op het dak.
Fietsen
De fietsparkeerplekken onder de perrons worden ook vernieuwd. “We vernieuwen en verplaatsen de bestaande fietsparkeerfaciliteiten onder de perrons en bij de borstwering en plaatsen nieuwe overkappingen en rekken. De rekken bij de Palissade worden verwijderd. Alle kluizen komen onder de perrons en de nieuwe rekken aan de borstwering. We plaatsen etagerekken aan de zuidzijde van het station,” laat de woordvoerder ons weten.
Hiermee worden het aantal fietskluizen uitgebreid van 168 naar 180 en het aantal fietsrekken neemt af van 1136 naar 1102. “We zijn in gesprek met de gemeente over een verdere uitbreiding. Die moet dan de komende jaren plaatsvinden.”
Pizzazaak
Voor de pizzazaak zijn er geen veranderingen volgens de woordvoerder. “Zij zijn wel gesloten tijdens de 12 dagen dat er gewerkt wordt. Dat is nodig in verband met de werkzaamheden.”
Ingrijpende Werkzaamheden
Erwin de Boer, bouwmanager bij ProRail, geeft aan dat de werkzaamheden na de zomer van 2024 zullen starten. De buitendienststelling van het spoor van 12 dagen is gepland van 22 oktober tot 3 november, waarbij dag en nacht zal worden doorgewerkt om het project tijdig te realiseren. De voltooiing van het project wordt begin 2025 verwacht.
En dat tegelijk met de werkzaamheden op de A7! Slim bedacht!
Thiemo Smit nee die moeten is september klaar zijn en dit is okt nov dus volgens de planning niet maar die loopt toch wel uit 🤪
Maikel Hoek dat het uitloopt weet ik wel zeker!
Amy Mrsnk jezus😒