3 juli 2024 – Column Peter Ursem: Place to be or place to buy
De camping waar onze caravan nu staat ligt op de Veluwe. Dicht bij dorpen en die dorpen torren we met toegestane snelheid door of erlangs op weg naar de plek waar we willen zijn. Meestal een plek vanwaar we een wandeling beginnen. Af en toe zetten we de auto in het dorp neer, op de parkeerplaats van de supermarkt of bij iets grotere plaatsen in de binnenstad aan de rand van het winkelcentrum. Op de parkeerplaatsen in de dorpen is altijd wel plek en het kost je niks.
In steden met een centrum dat de moeite van bezoeken waard is, wordt parkeren moeilijker. Dat moet dan vaak buiten het centrum gebeuren, of je kunt parkeren in een parkeergarage. Dan hebben we het over een iets grotere stad. In ons Westfriesland kennen we een aantal parkeergarages. In Hoorn, waar ik woon, ligt een plan om een behoorlijk grote parkeergarage neer te zetten in het stationsgebied. Die staat er voorlopig nog niet en raadsleden die nog niet zo lang in de raad zitten zullen routiniers zijn wanneer de plannen wat concreter worden.
In drukkere centra kan de parkeerdruk flink oplopen, maar daar is de parkeermeter voor uitgevonden
In drukkere centra kan de parkeerdruk flink oplopen, maar daar is de parkeermeter voor uitgevonden. En met de parkeermeter komt ook een onderwerp waarover politieke meningsverschillen bestaan. Daarnaast is er het probleem of je of waar je parkeermogelijkheden gaat scheppen. In Enkhuizen wordt de automobilist bediend met parkeerplaatsen in het Julianaplantsoen en met een parkeergebouw aan de Ossenmarkt. Dat gaat een hoop geld kosten en ook groen. Dat kun je alleen compenseren via betaald parkeren en hoe goed of hoe slecht is dat voor de winkelier in het gebied waar de parkeergelegenheden worden aangelegd.
Het bijzondere rond deze vraag is dat er voor twee tegengestelde meningen onderzoeken bestaan die beide meningen bevestigen. Betaald parkeren kost de middenstand klanten, want ze komen niet meer winkelen. Of je hangt meer waarde aan onderzoeken die duidelijk maken dat het juist een zegen is dat potentiële klanten niet meer met de auto tot voor de winkeldeur kan komen. Leuk is dat je ook een politieke richting kan plakken aan elk van de standpunten. Laat ik om het simpel te omschrijven zeggen dat iemand met GroenLinks sympathieën vurig zal betogen dat autoluw maken geen economische achteruitgang zal opleveren en een persoon – net zo simpel bedoelde omschrijving – met VVD-uitstraling houdt zijn hart vast voor de toekomst van de handel in de binnenstad.
Wie heeft er nu echt gelijk? Daar zal ook best wel onderzoek naar gedaan zijn. Ik heb niet alle onderzoeken nageplozen en dat doe ik zeker niet op de camping waar we even bijkomen van een mooie wandeling in de natuur. Wij liepen gisteren door Harderwijk. Voor mij was dat voor het eerst in mijn leven. De auto hebben we in een parkeergarage net buiten de oude stadsmuur neergezet. Eenmaal binnen die stadsmuren liepen we gewoon midden op straat, zonder vrees voor gemotoriseerd verkeer. De binnenstad was beslist niet uitgestorven. Volk zat en we zagen zeer regelmatig mensen een winkel binnenlopen of er weer lopen.
Je zou zeer vreemd opkijken, wanneer zich een automobiel liet zien in de drukste winkelstraten.
In Hoorn, waar deze week ook fel gedebatteerd werd over het betaalde parkeren, lopen wij ook altijd zonder autovrees door de winkelstraten en de keren dat wij de binnenstad van Enkhuizen bezochten gebeurde dat met dezelfde rust. Je zou zeer vreemd opkijken, wanneer zich een automobiel liet zien in de drukste winkelstraten. Vanuit eigen waarneming kan ik niet zien dat Westfriese binnensteden volkomen uitgestorven zijn door een parkeerbeleid. Maar ik kan ook niet zien wie er dan maar wegblijft en thuis via het internet gaat winkelen.
Parkeeroplossingen kunnen vanuit verschillende optieken bekeken worden. Politici kiezen vaak voor één soort onderzoeken. De andere onderzoeken zijn per definitie fout. Ik weet nu dat een politicus die voor één visie gaat zich maar voor de helft heeft verdiept in de vraag of het centrumgebied van de gemeente nu een place to be or place to buy is.
Wordt alleen maar rustiger in de centrums…..