REGIO – Samen met een aantal andere gemeenten in de regio start gemeente Medemblik begin oktober de campagne ‘Toon begrip, raak niet in slip’. Deze campagne richt zich op het verhogen van de verkeersveiligheid tijdens de oogstperiode.
Het doel van de campagne is weggebruikers bewust te maken van de gevaren van modder op de weg én om begrip te vragen voor de uitdagingen van agrariërs in deze periode.
Begrip voor agrariërs
De campagne vraagt om meer begrip voor de situatie van agrariërs in de gemeente. Zij zijn verantwoordelijk voor het zo schoon mogelijk houden van de wegen na het oogsten, maar ondanks hun inspanningen kan er modder op de weg achterblijven. Dit vraagt om extra aandacht en begrip van andere weggebruikers.
Bewustwording en aanpassen van rijgedrag
Tijdens de oogstperiode maken boeren en tuinders gebruik van de openbare wegen om hun gewassen te vervoeren. Regen en modder kunnen de wegen glad maken, wat de kans op ongevallen vergroot. De campagne wil de bewustwording onder weggebruikers vergroten door te adviseren om de snelheid te verlagen, abrupt remmen te vermijden en voldoende afstand te houden.
Campagnemiddelen
Om de boodschap effectief over te brengen en zoveel mogelijk weggebruikers te bereiken, gebruikt de gemeente verschillende communicatiemiddelen. Zo worden lantaarnpaalborden geplaatst langs wegen waar modder een risico vormt. Daarnaast zal de campagne online zichtbaar zijn.
De campagne is een gezamenlijk initiatief waaraan ook andere gemeenten uit Noord-Holland meedoen: Purmerend, Schagen, Hollands Kroon en Medemblik. Veilig Verkeer Nederland, LTO Noord (belangenbehartiging voor boeren en tuinders) en Cumela (brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra) ondersteunen de campagne.