Besluitenlijst raadsvergadering 23 september 2024
Voor meer informatie over de gemeenteraad en raadsinformatie kunt u contact opnemen met de griffier Andrea van Langen, telefoonnummer: 0228- 352 352 of per e-mail: griffie@drechterland.nl. Of kijk op https://drechterland.notubiz.nl/dashboard
Verkeersonderzoek Venhuizen (2024-25)
De voorzitter geeft als eerste het woord aan de heer Hof (CDA) omdat hij het meest verstrekkende amendement in gaat dienen. De heer Hof geeft het woord aan de heer van Gelderen die namens de coalitie (SPD, PDL, VVD) een amendement op het raadsvoorstel gaat indienen. De voorzitter geeft aan dat hij bij de stemming het amendement van het CDA wel als eerste gaat behandelen.
De heer van Gelderen dient in de eerste termijn een amendement in en licht toe hoe dit is opgebouwd.
De gemeenteraad van Drechterland, in vergadering bijeen op 23 september 2024;
- 1.
Dat uit het onderzoek van Antea blijkt: In de huidige situatie zijn er geen knelpunten in de doorstroming, maar wel op het gebied van verkeersveiligheid. Het grootste aandachtspunt is de rotonde bij de Markerwaardweg en Westerkerkweg. Daarbij wordt expliciet vermeld: Ongeacht de toekomstige ontwikkelingen en ontsluitingsscenario’s zal de huidige rotonde bij de Markerwaardweg en Westerkerkweg moeten worden verbeterd.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
De volgende punten te wijzigen in het huidige raadsbesluit:
1.a In kaart brengen van de precieze kosten voor het aanleggen van een fietsrotonde met vrij liggende fietspaden zoals in situatie 1 beschreven staat.
1.b In kaart brengen van de precieze kosten voor het aanleggen van het voorrangskruispunt op deze locatie.
1.c Het voorstel uiterlijk Q1 2025 aan de raad voor te leggen middels een raadsvoorstel.
Voor de uitvoering een krediet beschikbaar te stellen van € 1.751.507 en de overgebleven gelden te bestemmen voor de verkeerssituatie Venhuizen Markerwaardweg-Westerkerkweg.
Dit zodat het college ook in gesprek kan gaan met de grondeigenaren en een zo volledig mogelijk beeld kan schetsen van de eventuele kosten van de verschillende varianten. Deze datum is gekozen dat het ook kan worden meegenomen in het financiële meerjarenperspectief.
De volgende punten verder toe te voegen aan het raadsbesluit:
- 1.
- 2.
Aldus besloten in de raad van de gemeente Drechterland in zijn openbare vergadering van 23 september 2024.
Vervolgens geven de heer van Kampen en de heer Bosch aan waarom ze deze keuze gemaakt hebben. Ze willen aan de slag met het veiliger maken van het kruispunt, zien dat de gemeente het budget moet bewaken en willen luisteren naar de inwoners.
Daarna dient de heer Hof (CDA) amendement in met de volgende tekst:
- 1.
- 2.
In het onderzoek van Antea wordt scenario 3 als meest ideale scenario aanbevolen en daarna scenario 2. Dit scenario voorziet in het gebruik van de Torenweg, hiermee wordt de Westerkerkweg tussen de Twijver en Markerwaardweg verder ontlast. Verder wordt ook de microrotonde Westerkerkweg – Markerwaardweg hier verder door ontlast.
- 3.
- 1.
- 2.
- 3.
“Indien scenario 3 en scenario 2 niet haalbaar (blijken te zijn) zijn, blijft scenario 1 over. Dit scenario heeft het minste draagvlak onder de bewoners en biedt ook de minste kansen voor het verminderen van de bestaande nadelige effecten op het gebied van leefbaarheid en verkeersveiligheid op bestaande doorgaande routes in Venhuizen (met name de Westerkerkweg).”
- 1.
- 2.
Ons lijkt (mede o.b.v. het onderzoek door Antea) scenario 2, ontsluiting via de Torenweg, veel realistischer, veiliger, toekomstbestendiger en meer waar voor het geld, immers het ontlast ook de ontsluiting via de Markerwaardweg. Huidige keuze voor scenario 1 lijkt slechts financieel beargumenteerd en is ons inziens “penny wise, pound foolish”.
- 3.
- 1.
Wij in lijn met het rapport van Antea het daarbij reëel achten dat de volgende zaken in oogschouw worden gehouden:
- 1.
- 2.
- 3.
naar aanleiding van onze dorpsconsultatie in Venhuizen, wij graag willen dat het college voor de Markerwaardweg louter kijkt naar aanpassingen die nodig zijn om het fietspad op een logischere wijze aan te laten sluiten op de huidige verkeerssituatie (nu maakt deze een onlogische en gevaarlijke slinger).
- 2.
- 1.
punten 1. t/m 3. In het raadsbesluit te vervangen door:
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 23 september 2024
Het amendement van het CDA wordt in stemming gebracht en wordt verworpen met 7 stemmen voor (CDA), (GBD) en 9 stemmen tegen (SPD), (VVD) en (PDL).
Het amendement van SPD, PDL en VVD wordt in stemming gebracht en wordt aangenomen
met 9 stemmen (SPD), (PDL) en (VVD) voor en 7 stemmen tegen (CDA), (GBD).
Het geamendeerde voorstel wordt aangenomen met 9 stemmen (SPD), (PDL) en (VVD) voor en 7 stemmen tegen (CDA), (GBD).
Het vestigingen van een voorkeursrecht in gebied Hoogkarspel-Zuid (2024-41)
Het voorstel wordt aangenomen met 9 stemmen (SPD), (PDL) en (VVD) voor en 7 stemmen tegen (CDA), (GBD).
Vaststelling Bestemmingsplan havenweg 1 (Sportvelden Schellinkhout)
(2024-38)
De raad besluit unaniem conform het voorstel van het college van b. en w.
Vaststelling DVO Ontwikkelingsbedrijf NHN (2024-40)
De raad besluit unaniem conform het voorstel van het college van b. en w.
De voorzitter bedankt de aanwezigen en sluit de vergadering om 22.40 uur.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Drechterland in de openbare vergadering gehouden op 21 oktober 2024.