HOORN – Deze week staan De Nationale Voorleesdagen in het teken van het stimuleren van voorlezen aan jonge kinderen. Voorlezen is niet alleen een gezellig moment samen, maar draagt ook bij aan de taalontwikkeling van kinderen die zelf nog niet of nauwelijks kunnen lezen. In Westfriesland zet het project SamenVoorlezen zich in om kinderen met een taal- en leesachterstand te ondersteunen. “Voorlezen is niet vanzelfsprekend, vooral niet als ouders zelf moeite hebben met lezen of de Nederlandse taal niet goed beheersen,” zegt Nancy Ronosetiko van Taalhuis Westfriesland.
Vrijwilligers van SamenVoorlezen komen twintig weken lang, een uur per week, bij gezinnen thuis om voor te lezen. “Dit heeft een positief effect op de woordenschat en spelling van kinderen, en helpt hen om teksten beter te begrijpen,” aldus Nancy. De resultaten zijn duidelijk zichtbaar. “De moeder van mijn voorleeskindje liet me weten dat hij echt vooruitgaat op school door mijn voorleesuurtjes,” vertelt vrijwilliger Annette. “En het mooiste moment? Toen hij tegen me zei: ‘Als ik later groot ben, wil ik net als jij ook voorlezer worden!’”
Grote behoefte aan voorlezers
Door het succes van het project groeit de vraag naar voorlezers. Momenteel staan er gezinnen op de wachtlijst die graag een voorlezer willen ontvangen. “Vooral in de gemeenten Medemblik en Hoorn is de behoefte groot, maar eigenlijk geldt dat voor heel Westfriesland,” legt Nancy uit. “Met slechts een uurtje per week kun je een groot verschil maken in het leven van een kind.”
Meer informatie en aanmelden
Taalhuis Westfriesland roept liefhebbers van lezen op om zich aan te melden als vrijwilliger. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via taalhuis@vrijwilligerspunt.com of bellen naar 0229-216499. Meer informatie over het project is te vinden op www.vrijwilligerspunt.com/samenvoorlezen.
“Een uurtje per week voorlezen lijkt misschien klein, maar helpt kinderen aantoonbaar bij hun taalontwikkeling,” besluit Nancy.
HOORN – Deze week staan De Nationale Voorleesdagen in het teken van het stimuleren van voorlezen aan jonge kinderen. Voorlezen is niet alleen een gezellig moment samen, maar draagt ook bij aan de taalontwikkeling van kinderen die zelf nog niet of nauwelijks kunnen lezen. In Westfriesland zet het project SamenVoorlezen zich in om kinderen met een taal- en leesachterstand te ondersteunen. “Voorlezen is niet vanzelfsprekend, vooral niet als ouders zelf moeite hebben met lezen of de Nederlandse taal niet goed beheersen,” zegt Nancy Ronosetiko van Taalhuis Westfriesland.
Vrijwilligers van SamenVoorlezen komen twintig weken lang, een uur per week, bij gezinnen thuis om voor te lezen. “Dit heeft een positief effect op de woordenschat en spelling van kinderen, en helpt hen om teksten beter te begrijpen,” aldus Nancy. De resultaten zijn duidelijk zichtbaar. “De moeder van mijn voorleeskindje liet me weten dat hij echt vooruitgaat op school door mijn voorleesuurtjes,” vertelt vrijwilliger Annette. “En het mooiste moment? Toen hij tegen me zei: ‘Als ik later groot ben, wil ik net als jij ook voorlezer worden!’”
Grote behoefte aan voorlezers
Door het succes van het project groeit de vraag naar voorlezers. Momenteel staan er gezinnen op de wachtlijst die graag een voorlezer willen ontvangen. “Vooral in de gemeenten Medemblik en Hoorn is de behoefte groot, maar eigenlijk geldt dat voor heel Westfriesland,” legt Nancy uit. “Met slechts een uurtje per week kun je een groot verschil maken in het leven van een kind.”
Meer informatie en aanmelden
Taalhuis Westfriesland roept liefhebbers van lezen op om zich aan te melden als vrijwilliger. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via taalhuis@vrijwilligerspunt.com of bellen naar 0229-216499. Meer informatie over het project is te vinden op www.vrijwilligerspunt.com/samenvoorlezen.
“Een uurtje per week voorlezen lijkt misschien klein, maar helpt kinderen aantoonbaar bij hun taalontwikkeling,” besluit Nancy.