gelet op:
artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (hierna UVS);
overwegende dat:
- •
in de 16e eeuw de Hoornse binnenstad een bloeiperiode meemaakte waar de vormgeving van de bestaande historische binnenstad uit is voortgekomen;
- •
deze historische binnenstad zowel in stratenpatroon als in type woningen destijds niet is ontworpen op het hedendaagse gebruik met gemotoriseerd verkeer,
- •
voertuigen steeds groter en zwaarder worden, en door dergelijke voertuigen het karakter en behoud van de historische binnenstad in toenemende mate wordt aangetast;
- •
de historische binnenstad van Hoorn daarnaast een aangename plek is om te wonen, verblijven en recreëren, maar dat de beschikbare ruimte beperkt is;
- •
de gemeentelijke wegencategorisering van Hoorn is opgenomen in de Mobiliteitsvisie 2030;
- •
deze wegencategorisering gebaseerd is op het landelijke beleid Duurzaam Veilig;
- •
de wegen in de historische binnenstad gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en de wegen daarmee deel uitmaken van een verblijfsgebied;
- •
de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
- •
de schaarse ruimte (ook) ge- en misbruikt wordt door gemotoriseerd verkeer zonder herkomst en/of bestemming in de binnenstad (doorgaand verkeer) en de leefbaarheid en verkeersveiligheid hierdoor steeds verder onder druk komen te staan;
- •
het verminderen van doorgaand verkeer door de binnenstad voortvloeit uit vigerend beleid zoals de Mobiliteitsvisie 2030 en Omgevingsvisie;
- •
in de Mobiliteitsvisie 2030 is vastgelegd dat de voetganger in de historische binnenstad hoofdgebruiker behoort te zijn;
- •
het weren van gemotoriseerd verkeer op het gehele centrale plein (Roode Steen) de kwaliteit van het verblijven in de openbare ruimte op het plein van de stad verbetert en dat dit bevorderlijk is voor de leefbaarheid ter plaatse;
- •
het gewenst is dat voor de op Roode Steen aansluitende wegen een eenduidig verkeersregime wordt ingesteld waarmee logica wordt aangebracht in de leesbaarheid en begrijpelijkheid van het verkeersnetwerk;
- •
daarmee het aangename verblijfsklimaat wordt versterkt;
- •
een gedeelte van het centrale plein (Roode Steen) door middel van begin/einde zoneborden G7 (voetpad) is aangeduid als voetgangerszone om bovengenoemde punten te verbeteren;
- •
de gemeente middels een verkeersbesluit d.d. 14 maart 2023 besloten heeft tot het vergroten van het voetgangersgebied en het in bedrijf stellen van de dynamische afsluiting op West, jaarlijks van kracht gedurende de maanden april tot oktober;
- •
tijdens de gesprekken met ondernemers en bewoners van de binnenstad en havens bleek dat er veel voorstanders zijn om het doorgaand gemotoriseerd verkeer in de binnenstad verder te verminderen;
- •
gezien de recreatieve en toeristische functie van dit gebied het wenselijk is dat fietsers permanent worden toegestaan, waarbij uit de inrichting blijkt dat de fietser te gast is ten opzichte van de voetganger in het gebied;
- •
gelet op het verschil in massa, snelheid en geluidsoverlast het wenselijk is om geen snorfietsers toe te staan in het gebied;
- •
het permanent toestaan van fietsers enkel van toepassing is op West, Roode Steen, Kerkstraat, Grote Oost en aansluitende stegen, waardoor fietsers richting Grote Noord op specifieke tijden alsnog dienen af te stappen wanneer ze de Grote Noord benaderen;
- •
het permanent weren van gemotoriseerd verkeer op het gehele centrale plein leidt tot een lichte toename van het gemotoriseerd verkeer op de weg Achterom;
- •
de functie, het gebruik en de inrichting van de weg Achterom beter geschikt is voor het verwerken van dit mogelijke extra aandeel gemotoriseerd verkeer;
- •
op de weg Achterom namelijk minder sprake is van een concentratie van voetgangersverkeer ten opzichte van Roode Steen en de weg Achterom de beschikking heeft over relatief brede trottoirs;
- •
op dit moment West tussen Wijdesteeg en Roode Steen een voetgangerszone is gedurende de periode van 1 april tot 1 oktober;
- •
daarop een uitzondering middels venstertijden is gemaakt voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen van 6 tot 11 uur, en tevens een uitzondering is gemaakt voor fietsers;
- •
Grote Oost tussen Wijdebrugsteeg en Roode Steen gedurende de periode van 1 april tot 1 oktober in het tijdvak van vrijdag 18 uur tot en met zondag 24 uur een voetgangerszone is en buiten die periode of tijdvak is aangeduid als erf door middel van borden G5 (erf) en G6 (einde erf);
- •
Kerkstraat tussen Roode Steen en Kerkplein is aangeduid als erf door middel van borden G5 (erf) en G6 (einde erf);
- •
een deel van het doorgaande gemotoriseerde verkeer onbekend verkeer is dat rijdt op de navigatie en door de binnenstad wordt geleid;
- •
dergelijke bestuurders die deze wegen volgen in de richting van Roode Steen kunnen vastlopen;
- •
daartoe op West, ter hoogte van het kruispunt met Wijdesteeg de navolgende maatregelen bij het zonebord G7 (voetpad) worden genomen:
- •
de voetgangerszone permanent te maken door het verwijderen van het onderbord met de beperkende tijdsperiode ‘April tot Oktober’;
- •
door middel van een onderbord ‘fietsen toegestaan snorfietsen niet’ uitsluitend fietsers toe te staan;
- •
daartoe op Grote Oost tussen Wijdebrugsteeg en Roode Steen:
- •
door middel van het verwijderen van de borden G5 (erf) en G6 (einde erf) het als zodanig aangeduide erf op te heffen;
- •
bij het zonebord G7 (voetpad) de voetgangerszone permanent te maken door het verwijderen van het onderbord met de beperkende tijdsperiode ‘April tot Oktober’;
- •
door middel van een onderbord ‘fietsen toegestaan snorfietsen niet’ uitsluitend fietsers toe te staan;
- •
door middel van een onderbord een uitzondering voor laden en lossen in te stellen gedurende het tijdvak van 06-11 uur;
- •
daartoe op Kerkstraat tussen Roode Steen en Kerkplein:
- •
door middel van het verwijderen van de borden G5 (erf) en G6 (einde erf) het als zodanig aangeduide erf op te heffen;
- •
door middel van het plaatsen van begin/einde zoneborden G7 (voetpad) Kerkstraat, tussen Kerkplein en Roode Steen aan te duiden als voetgangerszone;
- •
door middel van een onderbord ‘fietsen toegestaan snorfietsen niet’ uitsluitend fietsers toe te staan;
- •
daartoe op Proostensteeg, Kleine Havensteeg, Grote Havensteeg, Bottelsteeg en Hoogesteeg:
- •
door middel van het plaatsen van begin/einde zoneborden G7 (voetpad) de stegen worden aangewezen als voetgangerszone;
- •
door middel van het plaatsen van onderborden ‘fietsen toegestaan snorfietsen niet’ uitsluitend fietsers toe te staan;
- •
in verband met bovenstaande maatregelen een aantal aanvullende maatregelen worden genomen teneinde hiermee overbodige, conflicterende of verwarrende verkeerstekens te verwijderen of aan te passen:
- •
door middel van het verwijderen van de begin/einde zoneborden E1 (parkeerverbod) op West en Kerkstraat de overbodig geworden parkeerverbodszone op te heffen;
- •
door middel van het verwijderen van bord E1 (parkeerverbod) op West ter hoogte van de Wijdesteeg het overbodig geworden parkeerverbod op te heffen;
- •
door middel van het verwijderen van de borden C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) en C3 (eenrichtingsweg) met bijbehorende onderborden het eenrichtingsverkeer op Grote Oost, Kerkstraat en West op te heffen;
- •
door middel van het verwijderen van bord G13 (onverplicht fietspad) het onverplichte fietspad op de Proostensteeg ter hoogte van de Roode Steen op te heffen;
- •
gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregelen strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
- •
mede gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel maar dat dit gelet op voorgaande argumentatie van geringer belang wordt geacht op dit weggedeelte;
- •
het voorliggend verkeersbesluit de besluitplichtige plaatsing of verwijdering van verkeerstekens beschrijft als gevolg van de te nemen verkeersmaatregelen;
- •
alle in dit verkeersbesluit genoemde verkeersborden en verkeerstekens overeenkomstig de verkeersborden en verkeerstekens genoemd in bijlage 1 of relevante artikelen van het RVV 1990 zijn;
- •
het treffen van genoemde verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
- •
de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;
- •
overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland;
- •
deze een positief advies gaf op de besloten maatregelen.
Besluit:
- •
door middel van het verwijderen van het onderbord ‘april tot oktober’ de met borden begin/einde zone G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voetgangerszone op West tussen Wijdesteeg en Roode Steen permanent te maken;
- •
door middel van het wijzigen van het op West onder het bord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 aangebracht onderbord in ‘fietsen toegestaan snorfietsen niet’ uitsluitend fietsers toe te staan;
- •
door middel van het verwijderen van het onderbord ‘april tot en met oktober van vr. 18.00 h t/m zo. 24.00 h’ de met borden begin/einde zone G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voetgangerszone op Grote Oost tussen Wijdebrugsteeg en Roode Steen permanent te maken;
- •
door middel van het wijzigen van het op Grote Oost onder het bord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 aangebracht onderbord in ‘fietsen toegestaan snorfietsen niet’ uitsluitend fietsers toe te staan;
- •
door middel van het plaatsen van borden begin/einde zone G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 een voetgangerszone in te stellen op Kerkstraat, tussen Roode Steen en Kerkplein, waarbij middels een onderbord met de tekst ‘fietsen toegestaan snorfietsen niet’ fietsers worden toegestaan;
- •
door middel van het plaatsen van borden begin/einde zone G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 een voetgangerszone in te stellen op Proostensteeg, Kleine Havensteeg, Grote Havensteeg, Bottelsteeg en Hoogesteeg, waarbij middels een onderbord met de tekst ‘fietsen toegestaan snorfietsen niet’ fietsers worden toegestaan;
- •
door middel van het verwijderen van de borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de bijbehorende onderborden het eenrichtingsverkeer op:
- •
Kerkstraat, tussen Roode Steen en Kerkplein, en
- •
Grote Oost, tussen Wijdebrugsteeg en Roode Steen, en
- •
West, tussen Wijdesteeg en Roode Steen
-
-
- •
door middel van het verwijderen van de borden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 het erf op:
- •
Grote Oost tussen Wijdebrugsteeg en Roode Steen, en
- •
Kerkstraat tussen Roode Steen en Kerkplein op te heffen;
- •
door middel van het verwijderen van de borden begin/einde zone E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op West en Kerkstraat de bestaande parkeerverbodszone op te heffen;
- •
door middel van het verwijderen van het bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op West ter hoogte van Wijdesteeg het bestaande parkeerverbod op te heffen;
- •
door middel van het verwijderen van het bord G13 van bijlage 1 van het RVV 1990 het onverplichte fietspad op Proostensteeg ter hoogte van Roode Steen op te heffen.
-
te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:
- •
middels publicatie in het gemeenteblad
Bent u het niet eens met dit besluit?
Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door.
Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Hoe maakt u bezwaar?
U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;
• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);
• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;
• de datum en uw handtekening.
Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen.
Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.