HOORN – Hoorn wil zich nadrukkelijker profileren als toeristische bestemming en investeert daar de komende jaren actief in. Dat vertelt wethouder Arthur Helling in een gesprek over de start van het toeristisch seizoen. Volgens de wethouder moet toerisme bijdragen aan een levendige stad, waar niet alleen bezoekers welkom zijn, maar ook bewoners profiteren.
Wethouder Helling was een van de drie gasten in de talkshow van OnsWestfriesland welk recent werd opgenomen. Deze gehele talkshow met daarnaast Annemieke Hageman namens Marketing Enkhuizen en René van den Broeke van Museumstoomtram is te bekijken via ons youtubekanaal en onderaan dit artikel.
Van strand tot stad: Hoorn als complete bestemming
Hoorn zet stevig in op citymarketing. “We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de marketing van Hoorn,” zegt Helling. “Dat staat nu in de steigers en het is de bedoeling dat we in mei het gehele stadsstrand officieel openen.” Met de opening van bruggen naar de dijk en een functionerend strandpaviljoen wordt bijna een kilometer strand toegevoegd aan het toeristisch aanbod. Ook heeft strandpaviljoen Reuring inmiddels haar deuren geopend. “Als je in Zaandam woont, ben je misschien gewend om naar de kust te gaan. Maar met de trein ben je net zo snel in Hoorn – mét strand én binnenstad.”
De stad richt zich in haar campagnes nadrukkelijk op jonge gezinnen en jongeren, zonder de traditionele doelgroep uit het oog te verliezen. “De 50-plusmarkt blijft belangrijk, maar we willen juist ook jongeren binden aan onze stad. Om het voorzieningenpeil op peil te houden is het cruciaal om een brede doelgroep aan te spreken.”
‘Maak keuzes en durf te profileren’
De gemeente heeft bewust de regierol voor toerisme weer naar zich toegetrokken en zet de campagne ‘Kom naar Hoorn’ voort. “Een paar jaar geleden heeft de gemeenteraad gezegd: we moeten eerst de basis op orde krijgen. Wat wordt ons verhaal? Wie willen we bereiken? Dat hebben we nu bepaald en de komende drie jaar gaan we die keuzes uitvoeren,” aldus Helling die hiervoor € 200.000 aan budget per jaar ter beschikking heeft. “Geen keuzes maken leidt tot een grijs product – en niemand wil een grijs product.”
Het motto ‘Hoorn heeft het’ fungeert daarbij als paraplu. Helling: “We laten zien dat we een complete stad zijn. Met voorzieningen, evenementen en verrassende plekken – zoals het havenfront of de vuurtoren – die mensen echt in het hart kunnen raken.”
Regionale samenwerking en cruisevaart
Naast de lokale inzet is Hoorn ook onderdeel van de campagne ‘Beleef West-Friesland’. Jaarlijks wordt er in samenwerking met andere Westfriese gemeenten een gezamenlijk marketingbudget van zo’n ton ingezet. “Het is belangrijk dat we ook als regio een sterk verhaal hebben,” aldus Helling.
Over de riviercruisevaart is de wethouder duidelijk: “De markt is stabiel en gezond. We hoeven niet verder te groeien in aantallen, maar investeren in kwaliteit. Alleen schepen die op walstroom kunnen draaien worden nog toegelaten. En de aanwezigheid van cruisetoeristen zorgt niet alleen voor directe bestedingen, maar ook voor naamsbekendheid: mensen vertellen thuis over Hoorn en komen later terug.”
(tekst gaat verder onder deze afbeelding)

Verblijfsaccommodaties en detailhandel
Hoorn beschikt over voldoende hotels en bed & breakfasts, maar een camping ontbreekt. “Daar krijgen we af en toe vragen over, maar het is lastig een geschikte plek te vinden die het hele jaar rendabel is.” De gemeente houdt het aanbod wel in de gaten en ziet ruimte voor lichte groei.
Ook het winkelaanbod staat onder druk, net als in andere steden. “We proberen samen met vastgoedeigenaren en ondernemers leegstand tijdelijk in te vullen,” zegt Helling. “Toerisme levert extra omzet op, en dat kan net het verschil maken tussen wel of geen levensvatbare winkel.”
Geen Gouden Eeuw, wel historische bloei
De 17e eeuw blijft een belangrijk verhaal voor Hoorn, maar de term ‘Gouden Eeuw’ wordt met meer nuance benaderd. “Het was niet alles letterlijk goud wat er blonk,” aldus Helling. “We moeten ook de schaduwkanten van de geschiedenis durven tonen. Het Westfries Museum is bij uitstek geschikt om die verhalen in context te plaatsen.”
Hoorn positioneert zich zo als historische, gastvrije én dynamische stad – met ruimte voor cultuur, erfgoed, ontspanning en eigentijdse beleving. Zoals Helling het samenvat, vrij vertaald naar een oud-burgemeester: “Hoorn, een kleine wereldstad waar veel te beleven valt – voor bewoners én bezoekers.”
Talkshow OnsWestfriesland
In onderstaande talkshow praat wethouder Helling ook over nieuw evenemententerrein nu Pelmolenpad (bijna) niet meer bruikbaar is.