Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn,
gelet op:
- •
artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;
- •
de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994);
- •
het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV1990);
- •
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
- •
de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW);
- •
artikel 2, lid 1a van de WVW 1994, de verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
artikel 2, lid 1c van de WVW 1994, de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden en waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
Artikel 2, lid 2a van de WVW 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
- •
artikel 2, lid 2b van de WVW 1994, de verkeersmaatregel strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
overwegende dat:
- •
het Kerkplein in Hoorn een centraal gelegen gebied is in de binnenstad;
- •
Het Kerkplein in beheer en eigendom is van de gemeente Hoorn;
- •
Het Kerkplein volgens de wegenverkeerswet gecategoriseerd is als een woonerf met een maximumsnelheid van 15km/u;
- •
de gemeenteraad van Hoorn in juni 2016 in de integrale visie voor de binnenstad de ambitie heeft uitgeroepen om het Kerkplein een bijzondere en unieke kwaliteit te realiseren, waarbij wandelen, fietsen en verblijven centraal staan, met daarmee de auto de gast;
- •
het Kerkplein daarom, met burgerparticipatie, is ingericht als een ‘shared space’ gebied;
- •
bij een ontwerp met ‘shared space’-principe geen onderscheid en geen hoogteverschil aanwezig is tussen trottoir en de rijbaan;
- •
aan zowel de noord als zuidkant fiscale parkeerplaatsen gesitueerd zijn;
- •
aan de oostkant vergunningparkeerplaatsen gesitueerd zijn;
- •
er éénrichtingsverkeer is ingesteld waarbij een ‘rondje om de kerk’ mogelijk is;
- •
in de huidige situatie het verkeer komende vanaf de Breestraat linksom via de zuidkant van de kerk moet rijden;
- •
het doorgaande verkeer via de Nieuwstraat hun weg kan vervolgen of via de noordzijde de vergunningparkeerplaatsen kan bereiken;
- •
in het midden van het plein een voormalig kerk staat waar horeca en woningen in gerealiseerd zijn;
- •
aan de randen van het Kerkplein woningen en horecaondernemingen gevestigd zijn;
- •
in de zomerperiode (april t/m september) is toegestaan dat de horecaondernemers terrassen uitbaten;
- •
een deel van de fiscale parkeerplaatsen op het Kerkplein gebruikt mogen worden voor het uitbaten van terrassen;
- •
in de zomerperiode de horeca en de terrassen goed bezocht worden;
- •
het naast evenementen ook drukker is op het Kerkplein in het weekend, de vakantieperiode en bij mooi weer;
- •
op het Kerkplein ook een waterelement (fontein) is gerealiseerd, waarbij, voornamelijk kinderen kunnen spelen met de waterspuiten en belichting;
- •
de afstand tussen de zomerterrassen en het waterelement en de rijbaan kort is;
- •
dit negatieve invloed heeft op de verblijfskwaliteit en gevoel van verkeersveiligheid bij de terrasbezoekers, pleinbezoekers en horecaondernemers;
- •
om de verblijfskwaliteit te verbeteren het (doorgaande) autoverkeer van het Kerkplein geweerd moet worden;
- •
het Kerkplein een verblijfsfunctie heeft waarin veel voetgangers verblijven;
- •
deze verblijfsfunctie versterkt moet worden en de verkeersfunctie afgezwakt moet worden, zoals in meerdere beleidsdocumenten beschreven is;
- •
Het Coalitieakkoord 2022-2026: “We komen met maatregelen om minder verkeer door binnenstad te laten rijden en zo het aantal auto’s op het Kerkplein te verminderen. We houden rekening met de bereikbaarheid voor bewoners en de bevoorrading in het gebied.”.
- •
De Mobiliteitsvisie 2023: “Een robuust netwerk met eenrichtingscirculatie zorgt ervoor dat de binnenstad toegankelijk blijft voor de auto, maar dat auto’s alleen op die plekken komen waar ze echt moeten zijn. Om dit te verwezenlijken wordt het Roode Steen en Kerkplein autovrij en ingericht als voetgangersgebied.”
- •
het nemen van (verkeers-)maatregelen nodig wordt geacht om deze ambitie waar te maken;
- •
de gemeente Hoorn de effecten van een afsluiting in kaart wil brengen en in samenwerking met de omgeving tot een goede en duurzame oplossing wil komen;
- •
er door het College van Burgemeester en Wethouder (College van B&W) besloten is om een pilot te starten tussen 29 mei 2025 (Hemelvaartsweekend) en 31 september 2025 (eind terrassenseizoen);
- •
in deze pilot zowel de noord- als zuidkant af te sluiten voor autoverkeer door middel van uitneembare rood witte palen;
- •
gedurende de pilot het gebied achter de afsluiting tot aan de kop van de Nieuwstraat aan te duiden als voetgangerszone;
- •
het woonerf komende vanaf de Nieuwstraat opgeheven wordt;
- •
het woonerf aan de oostzijde van het Kerkplein in stand gehouden wordt;
- •
(brom-)fietsers ten alle tijden uitgesloten worden van de afsluiting en de voetgangerszone;
- •
de locatie van de afsluitingen bevinden zich aan de zuidkant t.h.v. Kerkplein 6 en aan de noordkant t.h.v. Kerkplein 30;
- •
de afsluiting dagelijks van kracht is tussen 11h en 6h;
- •
de tijden van de afsluiting gekoppeld worden aan de al reeds ingevoerde venstertijden op o.a. de Roode Steen, West en Grote Noord;
- •
het daarmee voor (bevoorradings-)verkeer mogelijk is om tussen 6h en 11h het Kerkplein e.o. te bereiken en bevoorraden;
- •
er strikte afspraken gemaakt zijn over het bedienen van de afsluiting met de ‘ambassadeur’ van het Kerkplein;
- •
de ‘ambassadeur’ tussen 6h en 11h de uitneembare palen uitneemt ten behoeve van (bevoorradings-)verkeer;
- •
tijdens de pilot de bestaande betaald parkeerplaatsen niet meer toegankelijk zijn voor het doel parkeren;
- •
tijdens de pilot de ‘kiss and ride’ plaats en de gehandicaptenparkeerplaats worden opgeheven;
- •
een deel van deze fiscale parkeerplaatsen al in gebruik zijn door de terrassen;
- •
het onwenselijk is dat tijdens de pilot op de overige fiscale parkeerplaatsen geparkeerd wordt;
- •
het instellen van een tijdelijke laad- en losstrook hier mogelijkheden biedt om parkeren tegen te gaan en bevoorradingsverkeer een plek te geven te laden en te lossen;
- •
op de overgebleven fiscale parkeerplaatsen aan de zuidzijde een tijdelijke laad en losstrook wordt ingesteld;
- •
de afsluiting aan de noordzijde gedurende de pilot permanent is;
- •
verkeer hier tussen 6h en 11h geen doorgang vindt en het Kerkplein via de zuidzijde dienen te verlaten;
- •
de vergunningparkeerplekken op de oostzijde van het Kerkplein bereikbaar moeten blijven;
- •
om de bereikbaarheid van deze parkeerplaatsen te waarborgen en om ervoor te zorgen dat automobilisten het gebied kunnen verlaten het eenrichtingsverkeer aan de oostzijde opgeheven wordt;
- •
(bevoorradings-)verkeer tussen 6h en 11h wél doorgang vindt aan de zuidzijde van het Kerkplein;
- •
het verkeersbord C2 aan de rechterzijde van de kruising Breestraat-Kerkplein verwijderd wordt;
- •
dit kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van verkeersbord L8 op de rechterzijde van de kruising Breestraat-Kerkplein, en het verwijderen van verkeersbord C2 alhier;
- •
door de afsluiting het tussen 11h en 6h niet meer mogelijk is via het Kerkplein de stad te verlaten;
- •
de enige route die dan nog beschikbaar is, is via de route Gerritsland – Gasfabriekstraat – Turfhaven;
- •
dit de route is die de vergunningparkeerders op het Kerkplein al met meerdere grote evenementen als de kermis, koningsdag, etc gebruiken;
- •
de route Gerritsland – Gasfabriekstraat – Turfhaven geschikt is om het verkeer van de vergunningparkeerders op het Kerkplein af te wikkelen;
- •
het onwenselijk is voor vrachtverkeer om via deze route de stad te verlaten;
- •
daarom het noodzakelijk is om aan het begin van de Zon een vrachtwagenverbod in te stellen vanaf 11h tot 6h;
- •
aanvullende informatiebebording voor de splitsing op de Willemsweg wordt geplaatst, om de automobilisten en chauffeurs vroegtijdig te informeren over de afsluiting;
- •
de pilot start op 29 mei 2025 (Hemelvaartweekend);
- •
de pilot eindigt op 30 september 2025 (einde terrassenseizoen);
- •
tijdens en na de pilot het effect van de afsluiting wordt geïnventariseerd;
- •
nood en hulpdiensten, (horeca)ondernemers en bewoners van de omgeving naar evaluatiepunten van de afsluiting wordt gevraagd;
- •
de evaluatie van de pilot na afronding wordt gepresenteerd aan het college van B&W;
- •
aansluitend van deze presentatie wordt gevraagd om een keuze te maken voor vervolgstappen;
- •
het Kerkplein als subjectief verkeersonveilig wordt ervaren door zowel bezoekers van de binnenstad als omwonenden als horecaondernemers;
- •
het Kerkplein, met specifiek het terrassenseizoen, een drukbezochte trekpleister is in de Binnenstad van Hoorn;
- •
het gewenst is om als pilot om tussen 29 mei en 30 september 2025 doorgaand (auto)verkeer te weren op het Kerkplein en daarmee te onderzoeken of de leefbaarheid en de veiligheid vergroot wordt;
- •
de verkeersmaatregel tot het verzekeren van de veiligheid op de weg zwaarder weegt dan het in stand houden en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het leefbare karakter van het Kerkplein aangetast wordt door (doorgaand) autoverkeer;
- •
er onderzocht wordt of de maatregelen een positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid en leefbaarheid van het Kerkplein;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden zwaarder weegt dan het in stand houden en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het plan van de pilot is voorgelegd aan de adviseur van de veiligheidsregio (brandweer, ambulancedienst, politie);
- •
zij in bezit zijn van sleutels om de afsluiting te bedienen en dus geen bezwaar hebben op het voorgelegde plan;
- •
het plan van de pilot is voorgelegd aan de HVC, de afvalinzamelaar op het Kerkplein;
- •
zij in bezit zijn van sleutels om de afsluiting te bedienen en dus geen bezwaar hebben op het voorgelegde plan;
- •
het plan van de pilot is voorgelegd aan de politie voor advies;
- •
overeenkomstig artikel 24 BABW is over het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschef van de Politie Noord-Holland. Deze adviseerde positief op het voorgenomen besluit;
Besluit
:
Plaatsen
- •
het Kerkplein in Hoorn op donderdag 29 mei t/m zondag 30 september af te sluiten door middel van het plaatsen van rood witte uitneembare palen;
- •
de afsluiting aan de zuidkant van het Kerkplein gepaard gaat met het plaatsen van verkeersbord G7zb met daaronder een onderbord met tekst ‘11h – 6h’ en een onderbord met tekst ‘uitgezonderd fietssymbool en bromfietssymbool’ van bijlage 1 van het RVV 1990het Kerkplein aan te wijzen als voetgangersgebied op de plek van de afsluiting aan de zuidkant van het Kerkplein;
- •
de afsluiting aan de noordkant van het Kerkplein gepaard gaat met het plaatsen van verkeersbord G7zb met daaronder een onderbord met ‘uitgezonderd fietssymbool en bromfietssymbool’ van bijlage 1 van het RVV 1990,het Kerkplein aan te wijzen als voetgangersgebied op de plek van de afsluiting aan de noordkant van het Kerkplein;
- •
de afsluiting van het Kerkplein kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van verkeersbord G7zb met daaronder een onderbord met ‘11h-6h’ van bijlage 1 van het RVV 1990,het Kerkplein aan te wijzen als voetgangersgebied op de kop van de Nieuwstraat;
- •
door middel van het plaatsen van verkeersbord C3 met daaronder een onderbord met ‘uitgezonderd fietssymbool en bromfietssymbool’ van bijlage 1 van het RVV 1990 éénrichtingsverkeer met uitzondering van (brom-)fietsers aan de zuidkant van het Kerkplein in te stellen;
- •
door middel van het plaatsen van verkeersbord E7 (laden en lossen) van bijlage 1 van het RVV 1990 een tijdelijke laad en los strook aan te wijzen op de parkeerplaatsen in het verlengde van het waterelement;
- •
ter vooraankondiging van de afsluiting het plaatsen van verkeersbord L8 (doodlopende weg) met daaronder een onderbord met tekst ‘11h – 6h’ en een onderbord met tekst ‘uitgezonderd fietssymbool en bromfietssymbool’ van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de weggebruiker aan te geven dat de weg waar ze op rijden doodlopend is op de kruisingen Gerritsland-Gasfabriekstraat en Gerritsland-Gravenstraat;
- •
het plaatsen van verkeersbord L8 (doodlopende weg) met daaronder een onderbord met tekst ‘uitgezonderd fietssymbool en bromfietssymbool’ van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de weggebruiker aan te geven dat de weg waar ze op rijden doodlopend op de rechterzijde van de kruising Breestraat-Kerkplein;
- •
door middel van het plaatsen van verkeersbord C7 (vrachtwagenverbod) + een onderbord met daarop de tekst ’11h – 6h’ van bijlage 1 van het RVV 1990 een vrachtwagenverbod in te stellen op de Zon en Gravenstraat;
- •
door middel van het plaatsen van verkeersbord C7 (vrachtwagenverbod + een onderbord met daarop de tekst ’50 m’ van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Pakhuisstraat al aan te geven aan de weggebruiker dat over 50 meter een vrachtwagenverbod is ingesteld;
- •
door middel van het plaatsen van verkeersbord C23 (geslotenverklaring) met de tekst ‘2,2 m’ + een onderbord met de tekst ‘11h – 6h’ van bijlage 1 van het RVV 1990 een breedtebeperking in te stellen vanaf de Zon op de aangegeven tijden;
Verwijderen
- •
door middel van het verwijderen van verkeersbord G5 (woonerf) van bijlage 1 van het RVV 1990, het woonerf op te heffen op de kop van de Nieuwstraat;
- •
door middel van het verwijderen van verkeersbord C4 links (eenrichtingsweg) van bijlage 1 van het RVV 1990 het éénrichtingsverkeer vanaf de Breestraat richting het Kerkplein om te draaien om de vergunningparkeerplaatsen bereikbaar te houden;
- •
door middel van het verwijderen van verkeersbord C2 (éénrichtingverkeer) van bijlage 1 van het RVV 1990 het éénrichtingsverkeer aan de noordzijde van Kerkplein op te heffen;
- •
door middel van het verwijderen van verkeersbord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) van bijlage 1 van het RVV 1990 de gehandicaptenparkeerplaats aan de zuidkant van het Kerkplein tijdens de pilot te verwijderen;
- •
door middel van het verwijderen van verkeersbord L52 (kiss and ride) van bijlage 1 van het RVV 1990 de kiss and ride parkeerplaats tijdens de pilot te verwijderen;
- •
door middel van het verwijderen van verkeersbord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) van bijlage 1 van het RVV 1990 de gehandicaptenparkeerplaats op de Nieuwstraat tijdens de pilot te verwijderen;
- •
door middel van het verwijderen van verkeersbord E12 (kiss and ride) van bijlage 1 van het RVV 1990 de kiss and ride plaats aan de zuidkant van het Kerkplein tijdens de pilot te verwijderen;
- •
door middel van het verwijderen van verkeersbord BW111zb (betaald parkeren) van bijlage 1 van het RVV 1990 het betaald parkeren op het Kerkplein tijdelijk op te heffen;
Alle locaties van de bebording staat aangegeven op de bijlage Bebordingstekening – Pilot afsluiten Kerkplein
te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:
– middels publicatie in het Gemeenteblad
Aldus vastgesteld
Gemandateerde verkeerskundige van de gemeente Hoorn
Burgemeester en wethouders van Hoorn
de secretaris de burgemeester
Bent u het niet eens met dit besluit?
Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door.
Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Hoe maakt u bezwaar?
U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;
• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);
• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;
• de datum en uw handtekening.
Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen.
Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.