Wegreconstructie Johannes Poststraat, te Hoorn
Het college van burgermeester en wethouders van de gemeente Hoorn
Overwegingen ten aanzien van het besluit
de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994);
het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV1990);
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW);
de gemeentelijke kaders Mobiliteitsvisie (2021), Omgevingsvisie (2022) en Actieplan Fiets (2040)
de Johannes Poststraat gelegen is binnen de bebouwde kom en in beheer is bij gemeente Hoorn;
de Johannes Poststraat op dit moment een gebiedsontsluitingsweg is met een snelheidsregime van 50 km/u;
de Johannes Poststraat momenteel is ingericht als 50 km/u asfaltweg met rode fietsstroken;
de gemiddelde gereden snelheid op de Johannes Poststraat (februari 2024) 44 km/u is;
op de Johannes Poststraat zo’n 4000 motorvoertuigen/etmaal (doorsnede) en zo’n 1000 fietsers/etmaal rijden (doorsnede) (februari 2024);
de Johannes Poststraat voor de ontsluiting van de wijk een verkeersfunctie heeft en blijft hebben;
de Johannes Poststraat, door de aanwezigheid van verschillende voorzieningen (onderwijs, fysio, div mkb, moskee, uitvaartcentrum, speeltuin en wonen) direct naast de weg, een verblijfsfunctie heeft;
op 27 oktober 2020 de tweede kamer een motie heeft aangenomen om een snelheidsprincipe van 30 km/u als basisprincipe te hanteren binnen de bebouwde kom en alleen een hogere snelheidslimiet toe te voegen als dat veilig kan;
de raad in juli 2021 de Mobiliteitsvisie heeft vastgesteld waarin als uitgangspunt is opgenomen dat wegen met een gemengde functie worden afgewaardeerd naar 30km/u en dit is geconcretiseerd in het Actieplan fiets (vastgesteld op 12 maart 2024);
per 1 oktober 2023 de Uitvoeringsvoorschriften van het BABW aangepast zijn zodat het mogelijk wordt om op wegen met zowel een verkeers- als verblijfsfunctie de nieuwe wegencategorie gebiedsontsluitingsweg 30km/u in te stellen;
door de combinatie van een verkeersfunctie en verblijfsfunctie volgens het landelijk afwegingskader 30km/u, de Johannes Poststraat geschikt is om te worden omgevormd naar gebiedsontsluitingsweg 30 km/u;
voor het invoeren van 30 km/u binnen de bebouwde kom de eis nog steeds geldt dat met het ook op snelheidsbeperking en attentieverhoging er extra aandacht is besteed aan potentieel gevaarlijke punten;
er op de Johannes Poststraat in 2024 gestart is met rioleringswerkzaamheden waardoor er een koppelkans ontstaat om de bovengrondse weginrichting aan te passen;
een wegprofiel met asfalt wordt vervangen door bestrating om 30km/u als maximale snelheidsregime in het type verharding te benadrukken conform ‘voorlopige inrichtingskenmerken gebiedsontsluitingsweg 30 km/u;
een toepassing van maximale snelheid op ontsluitingswegen landelijk nog niet vaak is toegepast en dat de gemeente Hoorn daarom het invoeren van 30km/u én het toepassen van bestrating op een 30km/u ontsluitingsweg zal evalueren samen met zeven andere wegbeheerders en twee adviesbureaus;
er naast het aanpassen van het type verharding er verschillende snelheidsremmende maatregelen worden genomen ter verduidelijking van de 30 km/u zone zoals bredere fietsstroken en een plateau halverwege de Johannes Poststraat;
dat er voor de realisatie van het plateau en vanwege de afwatering naar de Wadi het nodig is om één inritconstructie met de Loniusstraat om te vormen tot voorrangskruispunt waarbij de Johannes Poststraat de voorrang behoudt;
er twee voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) aanwezig zijn en deze ook na de herinrichting zullen terugkomen;er over de Johannes Poststraat meerdere busroutes gaan;
door de aanwezigheid van lijnbussen (en zwaar bestemmings- & vrachtverkeer) de verkeersmaatregelen (waaronder een plateau) zijn aangepast;
er een bushalte wordt opgeheven ten behoeve van de realisatie van een plateau en afwatering van regenwater naar de Wadi en dit op voorhand is afgestemd met de openbaarvervoerder;
er op de Johannes Poststraat twee bushaltes behouden blijven die een passend op- en uitstap alternatief bieden;
de reistijd per bus onveranderd zal blijven na verlaging van de snelheid in combinatie met het terugbrengen van drie haltes op de Johannes Poststraat naar twee haltes;
conform raadsbesluit Mobiliteitsvisie Hoorn (2021) doorstroming van ondergeschikt belang is aan de verkeersveiligheid van de weg;
conform raadsbesluit Mobiliteitsvisie Hoorn (2021) het uitgangspunt op wegen met gemengd verkeer een maximale snelheid van 30km/u is;
conform raadsbesluit Actieplan Fiets (2024) de Johannes Poststraat een straat is die wordt omgevormd tot gebiedsontsluitingsweg 30km/u;
conform collegebesluit wijziging ‘ontwerpuitgangspunt Johannes Poststraat’ de inrichting van de Johannes Poststraat in het rioleringsproject wordt aangepast naar een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 30km/u;
de inrichting van de Johannes Poststraat gebaseerd is op de ‘voorlopige inrichtingskenmerken gebiedsontsluitingswegen 30km/u’ van het CROW;
bovengenoemde maatregelen gerealiseerd kunnen worden door middel van het verwijderen en plaatsen van verkeersborden A1-30 (zone 30), A2-30 (einde zone 30), L3 (bushalte) en B4, B5 & B6 (voorrang) zoals vermeld in bijlage 1 zoals bedoeld in het RVV1990;gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen en plaatsen van verkeersborden van bijlage 1 zoals bedoeld in het RVV1990 een verkeersbesluit is vereist;
de hiervoor genoemde maatregelen strekken tot het in artikel 2 van de WVW1994 genoemde belang van;
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland;
deze een positief advies gaf op het voorgenomen verkeersbesluit maar bedenkingen heeft over de handhaafbaarheid van de maximumsnelheid bij voorgenomen verkeersmaatregelen;
het ontwerp voldoet wel in hoge mate aan de voorlopige inrichtingskenmerken voor gebiedsontsluitingswegen 30 km/u maar niet aan de huidige wettelijke bepaling betreffende bord A1;
voorgesteld wordt om eerst de resultaten van de aangekondigde evaluatie af te wachten in relatie tot de voorlopige inrichtingskenmerken én het gebruik van de Johannes Poststraat na herinrichting alvorens handhavend op te treden met betrekking tot de maximumsnelheid.
- 1.
door middel van het verwijderen en het plaatsen van de verkeersborden A1-30 en A2-30 (zonaal) van bijlage 1 zoals bedoeld in het RVV 1990, op de hieronder genoemde locaties, tot het instellen van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de Johannes Poststraat tussen Liornestraat en Koepoortsweg;
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
- 7.
- 8.
- 9.
- 10.
- 11
- 12
- 13
- 2.
- 3.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door.
Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 603, 1620 AR Hoorn. U kunt ook digitaal bezwaar maken met uw DigiD. Kijkt u daarvoor op www.hoorn.nl/bezwaar.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen.
Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Dit kan ook digitaal met uw DigiD op http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.
Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.