5.1
|
|
Het uitbrengen van een advies vindt idealiter middels een tweetrapsraket-procedure plaats. Dit houdt in dat een beleidsstuk eerst informerend wordt voorgelegd aan de sociale cliëntenraad. In een later stadium komt het stuk dan nogmaals terug bij de cliëntenraad, ditmaal voor het ophalen van een formeel advies.
|
5.2
|
|
Advisering dient te gaan middels één van de drie vastgelegde procedures; de reguliere procedure, de actualiteitsprocedure of de noodprocedure.
|
5.3
|
|
De reguliere procedure is op iedere situatie van toepassing met uitzondering van de situaties, zoals bedoeld in artikel 5.4 en 5.5. Deze procedure kan voorkomen bij gevraagd en ongevraagd advies. De te doorlopen stappen zijn als volgt:
|
|
a)
|
Bij gevraagd advies dient de betrokken beleidsambtenaar zijn/haar voorstel via de contactambtenaar onder de aandacht te brengen bij de voorzitter van de sociale cliëntenraad.
|
|
b)
|
Bij ongevraagd advies hebben alle leden van de sociale cliëntenraad de verantwoordelijkheid om ideeën, initiatieven of voorstellen te bedenken met betrekking tot onderwerpen die de Hoornse cliënten betreffen (zelfagendering). Zij dienen hun voorstellen onder de aandacht te brengen van de contactambtenaar en de voorzitter.
|
|
c)
|
De ideeën / initiatieven / voorstellen en adviesvragen worden door de contactambtenaar en de voorzitter schriftelijk meegedeeld aan de gehele sociale cliëntenraad om hierover te debatteren en er opvattingen over te verzamelen.
|
|
d)
|
Met deze opvattingen als leidraad wordt een voorlopig advies door één of meerdere leden van de sociale cliëntenraad voorbereid. De cliëntenraad is zelf verantwoordelijk voor het vinden van een juiste structuur waarin de taken voor advisering worden verdeeld onder de leden van de sociale cliëntenraad.
|
|
e)
|
Dit voorlopige advies wordt op een officiële bijeenkomst van de cliëntenraad gepresenteerd en besproken met de betrokken beleidsambtenaar. Het beleidssstuk dient binnen deze procedure zodoende uiterlijk drie weken van te voren officieel te worden geagendeerd.
|
|
f)
|
Na bespreking van het voorlopige advies, wordt deze door één of meerdere leden van de sociale cliëntenraad met mandaat van de rest van de raad definitief gemaakt. Dit advies wordt namens de voltallige cliëntenraad bij de betrokken beleidsambtenaar afgeleverd.
|
|
g)
|
De betrokken beleidsambtenaar handelt het advies af en voegt deze, samen met een onderbouwing van wat er met het advies gebeurt, toe aan de advisering voor het college en/of de raad. Deze onderbouwing wordt ook teruggekoppeld aan de sociale cliëntenraad.
|
|
h)
|
Zodra het advies is afgehandeld door de betrokken beleidsambtenaar, wordt het advies en de onderbouwing in de eerstvolgende vergadering van de sociale cliëntenraad geëvalueerd.
|
5.4
|
|
De actualiteitsprocedure is van toepassing op situaties waarin op korte termijn een advies over een concreet onderwerp moet worden gepresenteerd aan het college en/of de raad, nadat de termijn van uiterlijk 3 weken voor de eerstvolgende vergadering van de sociale cliëntenraad al is verstreken, maar nog wel op de eerstvolgende vergadering behandeld kan worden. De te doorlopen stappen zijn als volgt:
|
|
a)
|
Bij gevraagd advies dient de betrokken beleidsambtenaar zijn/haar voorstel via de contactambtenaar onder de aandacht te brengen bij de voorzitter van de sociale cliëntenraad. Bij deze procedure dient hierbij ook de urgentie van het stuk toegelicht te worden.
|
|
b)
|
Bij ongevraagd advies hebben alle leden van de sociale cliëntenraad de verantwoordelijkheid om ideeën, initiatieven of voorstellen te bedenken met betrekking tot onderwerpen die de Hoornse cliënten betreffen (zelfagendering). Zij dienen hun voorstellen onder de aandacht te brengen van de contactambtenaar en de voorzitter. Bij deze procedure dient hierbij ook de urgentie van het stuk toegelicht te worden.
|
|
c)
|
De ideeën / initiatieven / voorstellen en adviesvragen worden door de contactambtenaar en de voorzitter voorgedragen aan de gehele sociale cliëntenraad om hierover te debatteren en er opvattingen over te verzamelen.
|
|
d)
|
Met deze opvattingen als leidraad wordt een voorlopig advies door één of meerdere leden van de sociale cliëntenraad voorbereid. De cliëntenraad is zelf verantwoordelijk voor het vinden van een juiste structuur waarin de taken voor advisering worden verdeeld onder de leden van de sociale cliëntenraad.
|
|
e)
|
Dit voorlopige advies wordt op een officiële bijeenkomst van de cliëntenraad gepresenteerd en besproken met de betrokken beleidsambtenaar. Het beleidsstuk dient binnen deze procedure zodoende binnen drie weken voor de vergadering officieel te worden geagendeerd.
|
|
f)
|
Na bespreking van het voorlopige advies, wordt deze door één of meerdere leden van de sociale cliëntenraad met mandaat van de rest van de raad definitief gemaakt. Dit advies wordt namens de voltallige cliëntenraad bij de betrokken beleidsambtenaar afgeleverd.
|
|
g)
|
beleidsambtenaar handelt het advies af en voegt deze, samen met een onderbouwing van wat er met het advies gebeurt, toe aan de advisering voor het college en/of de raad. Deze onderbouwing wordt ook teruggekoppeld aan de sociale cliëntenraad.
|
|
h)
|
Zodra het advies is afgehandeld door de betrokken beleidsambtenaar, wordt het advies en de onderbouwing in de eerstvolgende vergadering van de sociale cliëntenraad geëvalueerd.
|
5.5
|
|
De noodprocedure is van toepassing op situaties waarin op korte termijn een advies over een concreet onderwerp moet worden gepresenteerd aan het college en/of de raad. Met korte termijn wordt hierbij een periode bedoeld waarbinnen geen vergadering van de sociale cliëntenraad meer plaatsvindt voor de vergadering waarin het college of de raad een besluit zal nemen over het onderwerp. Om deze reden is deze procedure alleen van toepassing bij gevraagd advies. Bij ongevraagd advies is deze procedure niet mogelijk, omdat bij deze vorm van advies minimaal één vergadering van de sociale cliëntenraad plaats moet vinden. De te doorlopen stappen zijn als volgt:
|
|
a)
|
De betrokken beleidsambtenaar dient zijn/haar voorstel via de contactambtenaar onder de aandacht te brengen bij de voorzitter van de sociale cliëntenraad. Bij deze procedure dient hierbij ook de hoge urgentie van het stuk toegelicht te worden.
|
|
b)
|
De contactambtenaar en de voorzitter van de sociale cliëntenraad hebben de verantwoordelijkheid om de adviesvraag op te pakken en hier de benodigde informatie over in te winnen. Hierbij wordt ook minimaal één extra lid van de sociale cliëntenraad extra bij betrokken.
|
|
c)
|
Met de opvattingen van de contactambtenaar, de voorzitter en het extra lid als leidraad wordt het advies door hen voorbereid.
|
|
d)
|
Dit advies wordt via de mail en/of groepsapp met alle leden van de sociale cliëntenraad gedeeld.
|
|
e)
|
De overige leden van de sociale cliëntenraad dienen binnen de voorgestelde termijn via de mail en/of groepsapp hun visie op het advies kenbaar te maken. Hierna dienen de contactambtenaar en de voorzitter van de sociale cliëntenraad het eindadvies af te leveren bij de betrokken beleidsambtenaar.
|
|
f)
|
De betrokken beleidsambtenaar handelt het advies af en voegt deze, samen met een onderbouwing van wat er met het advies gebeurt, toe aan de advisering voor het college en/of de raad. Deze onderbouwing wordt ook teruggekoppeld aan de sociale cliëntenraad.
|
|
g)
|
Zodra het advies is afgehandeld door de betrokken beleidsambtenaar, wordt het advies en de onderbouwing in de eerstvolgende vergadering van de sociale cliëntenraad geëvalueerd.
|