1e Wijziging Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Stede Broec 2021
De raad van de gemeente Stede Broec;
gelezen het voorstel van het presidium van: 22 april 2025
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
de volgende verordening vast te stellen:
1e wijziging Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Stede Broec 2021
Artikel 2. Verzoek om informatie
- 1.
- 2.
De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.
Artikel 11. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage
- 1.
Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van het kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een door de fractievoorzitter getekend verslag. Dit verslag wordt mede ondertekend door een raadslid niet zijnde de voorzitter, een commissielid of de penningmeester van de fractie.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Stede Broec in zijn openbare vergadering van 5 juni 2025
De raad voornoemd,
de griffier,
R.J.H. Claessens
de voorzitter,
P.G. Raven
Bijlage: Verslagformulier fractievergoeding
Overzicht van inkomsten en uitgaven:
Overzicht van inkomsten en uitgaven:
Hieronder kunt u een toelichting op de uitgaven geven:
Verklaren hierbij in hun hoedanigheid van fractievoorzitter, respectievelijk lid van de fractie, dat het verslag over de besteding van fractievergoeding over het kalenderjaar naar waarheid is gedaan.
In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen die op grond van deze 1e wijzigingsverordening worden aangepast behandeld.
Artikel 7. Besteding financiële bijdrage
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden overeenkomstig lid 1 en dat de bestedingen kan worden gemotiveerd.
Afspraken over vrijwilligers- en onkostenvergoeding voor werkzaamheden en activiteiten ten behoeve van de fractie dienen binnen de fractie te zijn vastgelegd. Het gaat erom dat afspraken zijn vastgelegd. Deze afspraken kunnen als toelichting op en motivering van de uitgaven worden voorgelegd. De maximale hoogte van de vrijwilligersvergoeding in een kalenderjaar is vastgelegd op de website van de belastingdienst. In de verordening raadscommissie Stede Broec is bepaald dat commissieleden presentiegeld krijgen voor hun deelname aan een commissie. Voor uitbetaling kunnen de commissieleden kiezen voor een vrijwilligersvergoeding. Let hiermee op dat, de vrijwilligersvergoeding maar bij één bedrijf, organisatie of vereniging mag worden ontvangen.
Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd. Het is uiteraard niet de bedoeling dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk aanvullen met de financiële bijdrage. Ook uitgaven die op grond van enige wettelijke regelingen in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege kan onder andere gedacht worden aan bepaalde reis- en verblijfkosten etc. deze komen voor vergoeding in aanmerking op grond van het rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de wet.
Opleidingen voor raads- en commissieleden moeten bekostigd worden uit de gemeentekas en komen daarom ook niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning. Fractiegerichte opleidingen aan de gehele fractie of een gedeelte van de fractie mogen wel ten laste van de financiële vergoeding worden gebracht.
Daarnaast geldt dat circa 95% van de Nederlanders beschikt over Wifi en daarmee over een computer en aanverwante zaken. Daardoor is het niet noodzakelijk om Wifi en bijbehorende zaken te declareren. ICT apparatuur en aanverwante zaken (zoals printers, inktpatronen, wifirouters, tablets, kabels, telefoons) vallen buiten deze verordening en mogen niet gedeclareerd worden.
Om de fracties enige houvast te geven bij de besteding van het fractiebudget, is in de onderstaande tabel aangegeven aan welke uitgaven het budget wel/ niet besteed mag worden:
Artikel 11. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage
Voor de verantwoording wordt verplicht het vastgestelde verslagformulier gebruikt. Per kostenpost wordt het totaal van de onder die kostenposten vallende uitgaven verantwoord. De fractie kan desgewenst een nadere toelichting op de uitgaven geven. De raad stelt jaarlijks dit verslag, waarmee de besteding van de financiële bijdrage wordt verantwoord, vast. Het verschil tussen het bestede bedrag en het ontvangen voorschot wordt onttrokken of toegevoegd aan de reserve. Wanneer de reserve meer dan 2 maal de jaarlijkse fractievergoeding bedraagt, moet dit meerdere worden terugbetaald (art 4:57 eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht). Voor fracties die deel uit (blijven) maken van de raad loopt de terugvordering via een verrekening met het nog te ontvangen voorschot. Fracties die de raad verlaten, betalen het teveel ontvangen voorschot binnen 3 maanden terug.
Artikel 12. Administratieve verplichtingen
Om te zorgen dat aan het verslag waarmee de besteding van de financiële bijdrage wordt verantwoord (zie artikel 11) een deugdelijke administratie ten grondslag ligt, wordt in dit artikel eisen gesteld aan het voeren van deze administratie. Hoe een fractie de interne controle inricht is een verantwoordelijkheid van de fractie, maar daarbij wordt minimaal het vier ogenprincipe gehanteerd. Dit blijkt ook uit de ondertekening van het verslag door zowel de fractievoorzitter als een tweede ondertekenaar namens de fractie.
De fractie(voorzitter) is verantwoordelijk voor een juiste besteding en verantwoording van de vergoeding. De fractie is daarmee ook verantwoordelijk voor de aanwezigheid van de bewijsstukken (facturen, bonnetjes etc.) in de administratie. Deze bewijsstukken hoeven niet bij de verantwoording te worden overlegd, maar zijn op verzoek op korte termijn beschikbaar.