HOORN – Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de ondersteuning van inwoners op het gebied van zorg, welzijn, opvoeden en opgroeien.
In 2015 krijgt de gemeente er verschillende taken bij van het Rijk. Dit betekent dat de gemeente Hoorn de ondersteuning van inwoners op het gebied van zorg, welzijn, opvoeden en opgroeien anders gaat inrichten. 1.Hoorn wordt hét punt, dichtbij in de wijk, waar inwoners terecht kunnen met al hun vragen rond zorg en ondersteuning.
Onder regie van de gemeente werken deskundigen vanuit verschillende maatschappelijke organisaties samen in 1.Hoorn.
“We zien deze nieuwe manier van werken als een grote kans om de zorg dicht bij onze inwoners te organiseren, de bureaucratie in de zorg tegen te gaan en de toegenomen zorgkosten waar mogelijk terug te brengen. Met goede samenwerking is er heel veel winst te behalen,” aldus Nel Douw, coördinerend wethouder van onder meer jeugdzorg.
Eén vaste contactpersoon
Vanaf 1 januari is er 1.Hoorn, waar alle ondersteunende maatschappelijke partijen samenwerken. In totaal werken circa zeventig deskundigen vanuit verschillende terreinen zoals de ouderenzorg, jeugdgezondheidszorg en jeugdhulp, Wmo en ondersteuning aan mensen met een psychische en/of verstandelijke beperking samen. Binnen 1.Hoorn komen drie teams voor de verschillende stadsdelen in Hoorn. Zo is er altijd hulp in de buurt. Wie een vraag heeft, krijgt u één vaste contactpersoon. Deze gaat samen met degene die hulp vraagt op zoek naar een passende oplossing.
Voor iedereen
1.Hoorn is er voor iedereen, van jong tot oud, voor alle vragen rond zorg en ondersteuning. Bijvoorbeeld omdat er thuiszorg of huishoudelijke zorg nodig is, bij vragen over de opvoeding, of bij zorgen over iemand die zorgt voor een zieke partner.
In de startblokken
Medewerkers van gemeente Hoorn bereiden zich intensief voor op de komende veranderingen, om de taken in 2015 goed uit te kunnen voeren. Samen met andere Westfriese gemeenten zijn ze in gesprek met zorg- en welzijnsaanbieders en andere belangrijke samenwerkingspartners zoals het onderwijs en de huisartsen. Nu al werken instellingen samen onder de naam 1.Hoorn. De organisatie is nog niet helemaal ingericht zoals vanaf 1 januari het geval zal zijn. Zo moet de bereikbaarheid nog verder worden uitgewerkt. Wel is 1.Hoorn al digitaal bereikbaar via www.1punthoorn.nl en per e-mail via info@1punthoorn.nl.
[box style=’info’]
Wanneer krijg ik met 1.Hoorn te maken?
- Jong en oud kunnen met allerlei vragen bij 1.Hoorn terecht. Enkele voorbeelden:
- Kunt u als mantelzorger de zorg voor uw partner niet meer alleen aan? Bespreek dit dan met een deskundige van 1.Hoorn.
- Je wilt graag op jezelf wonen, maar vanwege een beperking heb je hier hulp bij nodig.
- U heeft een rolstoel nodig. De aanvraag en de afhandeling regelt u met uw vaste contactpersoon van 1.Hoorn.
- Uw vader, waar u ver vandaan woont, kan wellicht met huishoudelijke hulp en lichte ondersteuning wel thuis blijven wonen, maar u wilt advies van een lokale deskundige.
- U ondervindt problemen bij het opvoeden van uw kind en maakt zich zorgen over haar/zijn ontwikkeling.
- U komt regelmatig even bij uw buurvrouw, maar merkt dat ze steeds eenzamer wordt. Het kan goed zijn om met een deskundige te kijken wat er nodig is en hoe haar omgeving haar kan helpen.
- U ondervindt problemen bij het omgaan met geld en wilt daar graag ondersteuning bij.
- U wilt zelf de zorg voor uw dochter regelen door middel van een persoonsgebonden budget.
[/box]