HOORN – De replica van het VOC-museumschip de Halve Maen voor 5 jaar in bruikleen naar Hoorn, met mogelijkheid van verlenging. Dat zien B en W als beste mogelijkheid om het aanbod te aanvaarden van de Amerikaan dr. Andrew Hendricks om Hoorn de thuishaven te maken van het VOC- museumschip de Halve Maen. Hier staan echter ook risico’s tegenover. B&W leggen het aanvaarden van dit aanbod dan ook als open vraag voor aan de gemeenteraad. Op 16 december beslist de gemeenteraad óf de gemeente het aanbod aanvaardt en onder welke voorwaarden.
De Amerikaanse eigenaar is bereid het schip voor 5 jaar in bruikleen te geven, met mogelijkheid van verlenging. Het plan is dat het (gemeentelijk) Westfries Museum het schip gaat exploiteren op de Zuidwestelijke punt van Oostereiland, in samenwerking met Stichting Varend Erfgoed.
Risico’s
Het college heeft uitgebreid onderzoek gedaan en ziet grote kansen, maar ook risico’s. Er ligt een sluitend exploitatieplan, waarbij rekening is gehouden met Nederlandse en Amerikaanse sponsoren en waarbij ook de inwoners van Hoorn een aandeeltje Halve Maen kunnen kopen. Maar als verwachte bezoekersaantallen en sponsorbijdragen achterblijven, draait de gemeente op voor de tekorten. Daarom is in gezamenlijk overleg met het New Netherlands Museum de mogelijkheid ontstaan om het schip in bruikleen te krijgen, met een mogelijke verlenging Na 3 jaar volgt een evaluatie.
Eerste replica Halve Maen Nederlands regeringscadeau
In 1909 is de Halve Maen op de Rijkswerf in Amsterdam herbouwd en namens de Nederlandse regering aangeboden aan de stad New York vanwege het 300-jarig jubileum van de reis van Hudson. De replica is na enkele jaren helaas uitgebrand. Op initiatief van dr. Andrew Hendricks, lid van de Holland Society of New York, werd in de jaren tachtig met vereende krachten een nieuwe en verbeterde replica van de Halve Maen gebouwd.
Bruikleen in plaats van schenking
Aanvankelijk wilde dr. Hendricks het schip om niet aan Hoorn schenken. Uit uitgebreid onderzoek naar de financiële uitwerking blijkt een bruikleenovereenkomst met mogelijkheid van verlenging het gunstigst voor beide partijen. De Amerikaanse eigenaar wil betrokken blijven bij de toekomst en missie van het schip. Zo stelt hij zich garant voor een deel van de eenmalige kosten om het schip in Nederland te kunnen exploiteren.
Cultuur-toeristische promotie
Het college ziet in de komst van het schip een kans om het cultuur-toeristisch aanbod te versterken en meer toeristen naar Hoorn en de reeds bestaande musea te trekken. Daarnaast zal het schip ook een belangrijke educatieve functie vervullen om het verhaal van Hoorn in de Gouden eeuw op een aansprekende manier aan een breed publiek over te brengen. Ten slotte kan het schip een ambassadeursfunctie voor Westfriesland vervullen tijdens evenementen als Sail. Ook ziet het college mogelijkheden voor het schip als historisch decor voor filmopnames, commercials etc.
Eenmalige kosten
De gemeenteraad wordt in het raadsvoorstel gevraagd de ontbrekende 100.000 euro voor eenmalige kosten beschikbaar te stellen. Dan gaat het onder andere om het transport, aanpassingen om in Nederland gecertificeerd te mogen varen, brandveiligheid en het maken van een expositieruimte.
Cultuur-toeristische promotie
Het college ziet in de komst van het schip een kans om het cultuur-toeristisch aanbod te versterken en meer toeristen naar Hoorn en de reeds bestaande musea te trekken. Daarnaast zal het schip ook een belangrijke educatieve functie vervullen om het verhaal van Hoorn in de Gouden eeuw op een aansprekende manier aan een breed publiek over te brengen. Ten slotte kan het schip een ambassadeursfunctie voor Westfriesland vervullen tijdens evenementen als Sail. Ook ziet het college mogelijkheden voor het schip als historisch decor voor filmopnames, commercials etc.
Op 27 november bespreekt de gemeenteraad het voorstel in een openbare themacommissie. Op 16 december volgt een definitief besluit.