15 november 2014 – Column Sjaak Grosthuizen: Zie ginds komt een boot aan
Zie ginds komt de stoomboot werd vandaag enthousiast en verwachtingsvol gezongen in de Hoornse haven. Een stoomboot is namelijk zonder enige bedenking welkom in onze haven. Een oud schip, met een oude stoommachine, gestookt met vakkundig opgepookt vuur. Dat zien we graag in onze haven. Lekker nostalgisch. En mooi passend tussen al het andere antieke varende goed. Sinterklaas is altijd welkom. Omdat hij zelden met lege handen komt. Eigenlijk komt al het varende goed onze havens bezoeken met gevulde zak. En dan zou je natuurlijk altijd van harte welkom moeten zijn. Oh, bootbezoekers, strooi met gulle hand uw gaven over onze dorstende en hongerende stad!
Die eieren zijn welkom. We hebben ze hard nodig, maar de kip niet.
Goed beschouwd is één deel van de bezoekende vloot misschien wel het gulst met de goede gaven voor de stad. De witte vloot. Voor de economie van de stad zou je willen dat de witte vloot een armada wordt die zich bij de havenmond verdringt om de mooie stad te mogen komen bezoeken. Doch er zijn mensen die kunnen zien dat de grote witte schepen met hun onafzienbare ladingen toeristen lelijk zijn. Te lelijk om in de haven te komen liggen die ze juist komen bezoeken voor zijn schoonheid. Een duivels dilemma. De witte vloot is een kip met gouden eieren. Die eieren zijn welkom. We hebben ze hard nodig, maar de kip niet. In Hoorn hebben we te maken met precies het omgekeerde discriminatieprobleem als het Pietenprobleem. De bruine vloot is welkom, maar de witte niet.
De gemeente is geen commerciële onderneming. Misschien ligt dat hier en daar anders, maar zo ziet het er al een paar jaar op dit gebied niet uit. Een ondernemer zoekt kansen om geld te verdienen. Dan moet je met een aantrekkelijk product aankomen en daar de klanten voor zoeken. Je past je ondernemingsruimte aan aan de spullen die je kwijt wilt en zorgt ervoor dat de klanten je ook kunnen bereiken. Hoornse gemeentebestuursleden zouden al enige jaren kunnen hebben meegekregen dat de Hoornse haven en de binnenstad minimaal zo aantrekkelijk zijn als zeg maar Volendam. Dat vraagt om actie. Directe actie. Geen gejeremieer van raadsleden die precies weten wat er niet moet gebeuren, maar wat er juist wel nodig gedaan moet worden.
Onze burgemeester dient op ferme toon te roepen: ‘Laat de schepen tot mij komen.’
Kansen ruiken met verstopte neuzen. Dat is Hoorn. Natuurlijk moet je de nostalgische haven niet volplempen met de mastodonten van de witte vloot. Daar staat tegenover dat er daarom ook iets wel moet gebeuren. Onze burgemeester dient op ferme toon te roepen: ‘Laat de schepen tot mij komen.’ En voorts aan het college de opdracht geven zo snel mogelijk uit te zoeken hoe dat, desnoods voor een tijdje provisorisch, gerealiseerd kan worden. Linksom of rechtsom, improviseren of exproviseren, uit de lengte of uit de breedte, het maakt niet uit. Het moet gewoon en geef daar als gemeentebestuur de ruimte voor. Zet elke ambtenaar die bezwarende regeltjes ontdekt op de afvloeiingslijst. Zet de kop in de krant van elk college- en raadslid dat niet wil inzien dat met de witte vloot eigenlijk de zilvervloot wil aanmeren.
Ben Tap, de D66-wethouder van houd-Hoorn-drijvendezaken kan in de komende jaren een standbeeld verdienen, wanneer hij erin slaagt in de buurt van de Hoornse havens efficiënte aanlegplaatsen te realiseren. Desnoods met een nostalgisch sausje. Dan prijkt zijn kop, die na stevige strijd er best eens wel markant kan gaan uitzien, naast die van schipper Bontekoe.
Varen er Italiaanse en Zuid-Koreaanse kapiteins op deze schepen?
Veiligheid. Dat is het sleutelwoord geworden van de tegenstand. Veiligheid, teruggebracht tot: wat als er onvoorzien toch eens juist in de haven van Hoorn een calamiteit uitbreekt op een van die schepen? Hoezo? Varen er Italiaanse en Zuid-Koreaanse kapiteins op deze schepen? Hoeveel ouder zijn die schepen dan de stoomboot van sinterklaas? En als er brand uitbreekt op een van die schepen, is dat Hoorn dan te verwijten? Moeten we er in dat geval op hopen dat kapitein en bemanning voortijdig het schip verlaten, zodat de justitiële aandacht niet meer naar Hoorn gaat? Kunnen we niet een nostalgische blusboot met stiekem een moderne blusinstallatie op de kop tikken? Kunnen we de Halve Maen daarvoor ombouwen?
Er valt voor de stad nog een hoop te wensen over. Gelukkig dat Sinterklaas af en toe komt aanmeren met roetzwarte rook uit de schoorsteen en roetzwarte pieten op het dek. Maar dat juist sinterklaas een nautisch wonder kan verrichten, daar geloof ik niet meer zo erg in.