HOORN – De juiste boot op de juiste plek. Dat is het doel van de Havenverordening 2015 van de gemeente Hoorn. Met de nieuwe verordening wil het Hoornse college vooral duidelijkheid geven over welke schepen waar mogen liggen. Ook stelt het college voor om nieuwe tarieven te hanteren. Hiermee wordt het voor charterschepen, historische schepen en schepen met een toeristisch-recreatieve functie aantrekkelijker om naar Hoorn te komen. De gemeenteraad moet hierover nog stemmen.
Eind 2013 heeft de Hoornse raad de Havenvisie Hoorn 2013 – 2025 vastgesteld. Deze visie is vertaald in de nieuwe Havenverordening 2015. Belangrijkste doel is om te regelen waar welke schepen mogen liggen. Dat geeft duidelijkheid aan betrokkenen, bijvoorbeeld over het langdurig innemen van ligplaatsen.
Locaties
Het college stelt voor om passanten in de Binnenhaven onder te brengen. Historische schepen krijgen een plek langs de Veermanskade, in de hoek Veermanskade-Hoofd en langs de Karperkuilkade. De plekken voor historische schepen zijn vergunningplaatsen. Charterschepen met Hoorn als thuishaven komen in de 2e rij langs langs de Veermanskade en ten noorden van het Houten Hoofd. Dit zijn ook vergunningplaatsen. Bezoekende charterschepen zouden dan op de 3e en 4e rij ligplaatsen aan de Veermanskade kunnen aanmeren, aan de oostkant van het Houten Hoofd en in de kom tussen Houten Hoofd en ‘t Hoofd.
Voorgesteld wordt om de bewoners van het Oostereiland ook de mogelijkheid geven om een ligplaats voor een kleine boot te huren. Verder veranderen de plekken en regels voor de kleine boten niet. Aan de noord- en westkant (noordelijkste deel) van Oostereiland is er plek voor schepen met een toeristisch-recreatieve functie. Het gaat dan onder andere om de watertaxi, verhuur van bootjes, veerboten en/of rondvaartboten. Ook stelt het college voor om de schepen van het leerwerkbedrijf een plek te geven aan de noordkant van Oostereiland.
Nieuwe tarieven
Het college legt de raad voor om nieuwe tarieven te hanteren, die meer kostendekkend zijn en leiden tot een hogere dekkingsgraad. Dit zonder de haven van Hoorn uit de markt te prijzen.
De tarieven voor charterschepen (bruine vloot), historische schepen en schepen met een toeristisch-recreatieve functie wil het college juist aantrekkelijker maken. De nieuwe tarieven zijn vergelijkbaar met andere gemeentelijke havens in de regio.
Besluitvorming
De gemeenteraad neemt naar verwachting op 16 december een besluit over de nieuwe havenverordening en tarieven.