HOORN – Wethouder Samir Bashara heeft de Hoornse Raad geïnformeerd over oplossingen voor het probleem met de nieuwe parkeerautomaten. “Afgelopen weekend laatste weekend met problemen parkeerautomaten,” is een zinsnede uit deze brief. Uiterlijk 21 januari moeten alle kaartlezer zijn vervangen waardoor betalingsproblemen dan tot verleden moeten behoren en daarmee de wachtrijen.
Wachtrijen
De introductie van kenteken parkeren verloopt verre van vlekkeloos. Regelmatig staan er flinke rijen voor een enkele parkeerautomaat, waar er eerder nog meerdere stonden. Wachtrijen van 20-30 minuten zijn geen uitzondering valt te lezen bij opmerkingen op diverse social mediakanalen. “Helaas is in de drukke decembermaand nog niet de verbetering opgetreden waarop we hadden gehoopt,” aldus de wethouder in de brief. “Storingen in de automaten, drukte op de populaire parkeerlocaties en het nog niet gewend zijn aan muntloos betalen hebben tot ergenis en klachten geleid. We betreuren dit.[..]”
Parkeermeters nog niet aangesloten op elektriciteitsnetwerk
Problemen
De wethouder somt in de brief 5 problemen op. Zo waren enkele automaten niet aangesloten op het elektriciteitsnetwerk waardoor de introductieperiode vertraging opliep. “De netwerkbeheerder haalde de planning niet, daarop hebben wij als gemeente geen invloed op,” gaf de wethouder als argument voor de vertraging. Verder geeft de wethouder de onbekendheid en ‘de drukte op opgezette tijden’ als argument dat er wachtrijen ontstaan.
De noorderveemarkt krijgt er een automaat bij. Deze kan echter pas begin april worden aangesloten, vanwege levertijden bij de leverancier.
Oplossingen
“Uiterlijk 21 januari moeten alle kaartlezer zijn vervangen waardoor betalingsproblemen dan tot verleden moeten behoren,” schrijft de wethouder in de brief. Ook wordt het display van de pinpad beter verlicht. De noorderveemarkt krijgt er een automaat bij. Deze kan echter pas begin april worden aangesloten, vanwege levertijden bij de leverancier. Mochten de problemen bij de IJsbaan de Westfries ook na het vervangen van de kaartlezers tot problemen lijden dat overweegt de wethouder deze automaten tijdelijk uit te zetten.
De leverancier kan binnenkort een schrijven van de wethouder verwachten: “We kijken welke juridische stappen wij tegen de leverancier van de parkeerautomaten en de netwerkbeheerder kunnen ondernemen.”
Alle oplossingen moet er voor zorgen dat het afgelopen weekend het laatste weekend was waarin deze problemen zijn voorgekomen. Indien wenselijk worden monteurs, handhavers en andere begeleiders ingezet voor extra ondersteuning op drukke plekken. In het tweede kwartaal van 2015 worden alle oplossingen geëvalueerd.