HOORN – Op dinsdag 3 februari buigt de Hoornse raad zich over de nieuwe koers voor de Poort van Hoorn. De komende jaren wil de gemeente het stationsgebied en de directe omgeving aantrekkelijker en beter bereikbaar maken. Het college van B en W stelt de raad voor om de uitgangspunten voor de komende jaren vast te stellen.
Nieuwe koers voor de Poort van Hoorn
In de vorige bestuursperiode besloot de gemeenteraad om prioriteit te geven aan de aanleg van de Carbasiusweg met autotunnel onder het spoor en de verbetering van het Keern als veilige fiets- en wandelroute. In december 2014 besloot de gemeenteraad dit besluit in te trekken en om begin 2015 een besluit te nemen over de nieuwe koers voor de Poort van Hoorn.
Ontwikkelvisie
Het college stelt de raad voor om het accent te leggen op het verbeteren van de fietsveiligheid en de bereikbaarheid van het stationsgebied-noord. Daarnaast zou er een ontwikkelvisie moeten komen voor het stationsgebied-noord, met daarin ruimte voor extra parkeerplaatsen, het verplaatsen van het busstation, detailhandel en functies voor cultuur- en maatschappelijke doeleinden en spoorgelieerde functies. Het college stelt voor om prioriteit te geven aan een nieuwe aansluiting van de Maelsonstraat op de Provincialeweg en een veilige fiets- en wandeloversteek bij de kruising Provincialeweg/Keern, in de vorm van een tunnel of een brug.
Plan locatie Oude Schouwburg
De raad neemt op 3 februari ook een besluit over het plan van Architectenbureau Van der Laan voor de locatie waar vroeger de schouwburg stond. Het plan bestaat uit 10 herenhuizen met een eigen tuin met daaraan een garage/carport voor twee auto’s. De herenhuizen kunnen ook omgevormd worden tot appartementen. Op de binnenplaats is ruimte voor parkeerplaatsen voor de appartementen en voor bezoekers. Als de raad groen licht geeft voor het plan, dan start de procedure om de bestemming van de grond te wijzigen. Dat duurt minimaal 26 weken.