HOORN – Hoorn gaat voor Goud, maar hoe gaat dit ‘Goud’ eruit zien? Het Toeristisch Platform Hoorn start op dinsdag 2 juni 2015 een ontwerpwedstrijd voor het ontwerp van een logo en slogan voor de toeristische promotie van Hoorn. Het platform roept alle ontwerpbureaus en creatievelingen in Nederland, en in het bijzonder in Hoorn, op om mee te doen. De winnaar maakt kans op een prijs van 1.000 euro.
Promotie Hoorn
Al jaren wordt in Hoorn gesproken over de toeristische promotie van de stad. De algemene gedachte is dat er veel kansen liggen en dat dit beter kan en moet. Het Toeristisch Platform Hoorn (TPH), bestaande uit vertegenwoordigers van verschillende toeristisch-recreatieve branches, pakte de handschoen op. Vorig jaar presenteerde het Toeristisch Platform Hoorn het concept GOUD als basis voor de stadspromotie van Hoorn. Het TPH wil dit concept nu vertalen in een logo en slogan die de hele stad voor de toeristische promotie van Hoorn kan inzetten.
Waarom Goud?
‘GOUD drukt kwaliteit uit, een belofte en een ambitie,’ legt Ad Geerdink (lid TPH en directeur Westfries Museum) uit. ‘Het refereert aan de Gouden Eeuw, waar veel van de kernkwaliteiten van Hoorn vandaan komen. Denk aan de rijke cultuurhistorie, de historische haven en monumentale stad. Maar GOUD staat wat ons betreft ook voor het hedendaagse Hoorn. In feite is het toepasbaar op alles dat goed is in onze stad; van de Hoornse broeder tot aan Oostereiland en van de fantastische ligging aan het Markermeer tot aan zeilster Lobke Berkhout die 5 keer letterlijk goud binnenhaalde. Kortom, Hoorn ís GOUD!’
Doe mee aan GOUD
Iedereen die mee wil doen is welkom. Deelnemers kunnen zich vanaf 1 juni 2015 via de website www.ontwerpen-voor-geld.nl aanmelden voor de ontwerpwedstrijd. Daar staat een uitgebreide briefing met de exacte vraag en voorwaarden. De deadline voor het aanleveren van de ontwerpen is 22 juni 2015. Het TPH maakt dan een selectie van 3 ontwerpen.
De 3 voorstellen worden op 3 manieren getoetst. Het TPH kiest een ontwerp, de toeristisch-recreatieve branche kiest een ontwerp na een presentatie en de 3 ontwerpen worden ook nog in de vorm van een poll op internet voorgelegd aan de inwoners van Hoorn.
“Ons ultieme doel is dat zoveel mogelijk mensen en partijen zich in het definitieve ontwerp kunnen vinden. Uiteindelijk is dit niet ons ontwerp, maar het ontwerp van de stad,” legt Van Loon uit. “Zodra we een winnaar hebben, wil het TPH snel aan de slag om het ontwerp verder uit te werken in een volwaardige huisstijl. Dan kunnen we vanaf 2016 als Hoorn van start met GOUD.”