HOORN – Maandag 11 januari heeft Stephan Warnik, directeur van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, een schilderij van Matthias Withoos aan het Westfries Museum overhandigd. Het gaat om het werk Visserijbedrijf Hoorn. Met deze bruikleen wil het rijksmuseum in Enkhuizen laten merken dat het meeleeft met zijn collega-museum dat precies elf jaar geleden 24 belangrijke 17e eeuwse Hollandse meesters verloor bij een spraakmakende kunstroof. Bij de roof gingen twee werken van Matthias Withoos (Grashaven 1 en 2) verloren.
Visserijbedrijf Hoorn (1670-1675) toont een stilleven van vissen, vismanden en vistuig. Op de achtergrond is het druk bevaren Hoornse Hop afgebeeld met aan de horizon de kerktorens van onder meer Schellinkhout ten noorden van Hoorn. Juist deze ongewone combinatie van een stilleven met een gedetailleerd havengezicht, maakt dit schilderij zeer bijzonder.
Op de voorgrond liggen voornamelijk zoutwatervissen zoals rog, bot, kabeljauw, tarbot en haring. In de haven laten twee visserschepen (togenaars) de zeilen drogen. Er vaart een schuitje waarin een grote botmand wordt vervoerd. Aan de wal hangt aan een driepoot een taanketel waarin de vissers hun netten tanen. Vrouwen spoelen vanaf een vlotje hun was in het havenwater. Matthias Withoos leefde van 1627 tot 1703.
Hart onder de riem
De nieuwe aanwinst krijgt een ereplaats in de ‘lege schilderijenzaal’. De directeur van het Zuiderzeemuseum, Stephan Warnik, sprak bij de overhandiging de hoop uit dat de bruikleen in 2016 snel gezelschap zal krijgen van de 11 jaar geleden gestolen schilderijen. Recent werd bekend dat deze in Oekraïne zijn opgedoken. ‘Als museumdirecteur kan ik als geen ander navoelen wat het betekent als zo’n belangrijk deel van je geschiedenis op zo’n afschuwelijke manier verloren gaat. Met deze bruikleen wilden wij het Westfries Museum een hart onder de riem steken.’
Het Westfries Museum krijgt Visserijbedrijf Hoorn voor 5 jaar in bruikleen. Directeur Ad Geerdink van het Westfries Museum is zeer verguld met de geste van het Zuiderzeemuseum. ‘Het is niet alleen een bijzonder stuk vanwege de ongewone combinatie van een stilleven met een gedetailleerd havengezicht, maar ook vanwege de grote gelijkenis met het gestolen werk Grashaven Hoorn (1). (Zie ook: http://wfm.nl/gestolen-kunst). We hebben de afgelopen weken, toen we zo volop in het nieuws stonden vanwege de roof, veel steun gekregen van bezoekers en van collega-musea. Dit gebaar is dan echt hartverwarmend.’