HOORN – De Hoornse gemeenteraad heeft op 3 februari 2015 besloten om de Provinciale weg binnen de bebouwde kom te brengen zodat de maximum snelheid op deze weg van 80 km/uur kon worden gebracht naar 70 km/uur. De voornaamste reden voor dit besluit was het verbeteren van de doorstroming op deze weg tussen Hoorn 80 en de A7 en vice versa. VVD Hoorn heeft vragen gesteld omdat het klachten heeft ontvangen dat er niks van de voordelen ‘groene golf’ gemerkt wordt.
“Aan de groene golf hoeft niets gedaan te worden want die staat altijd al afgesteld op 70 km/uur”, stond in het raadsvoorstel te lezen. Op 23 april 2015 is de maximum snelheid op de Provinciale weg van 80 km/uur aangepast naar 70 km/uur.
“Op dit moment zijn we 10 maanden verder na 23 april 2015. En wat merken de bewoners en bezoekers van Hoorn aan de veronderstelde verbeterde doorstroming op de belangrijkste ontsluitingsweg van Hoorn? Het antwoord is helaas ‘Helemaal niets!’ Integendeel zelfs. Het verkeer hoopt zich al maar op, op de Provinciale weg,” aldus Bert van Dijkhuizen raadslid van de VVD in Hoorn.
“Niet alleen in de spitsuren maar ook overdag komt het met enige regelmaat voor dat men er 15 tot 20 minuten over doet om van de turborotonde naar Hoorn 80 te komen en omgekeerd klagen vele weggebruikers. En van een groene golf is ook niets te merken.”
Om dat te illustreren is bij de vraag aan het college een filmpje toegevoegd die een bewoner in juni 2015 op Youtube heeft gezet. Hierop lijkt de ‘groene golf’ vanaf Hoorn80 naar de turbo rotonde voor deze bestuurder niet te werken.
De vragen die de VVD stelt aan het college:
1. Hoe verklaart u de toegenomen verslechterde doorstroming op de Provinciale weg nadat de maximum snelheid op 70 km/uur is gebracht?
2. Hoe komt het dat de Groene Golf niet werkt? Is deze wellicht buiten werking gesteld en zo ja, waarom dan? En wanneer wordt dat weer hersteld?
3. Hoe vaak wordt er onderhoud gepleegd aan de verkeer regel installaties (VRI’s) op de Provinciale weg tussen Hoorn 80 en de turborotonde?
4. Hoe vaak zijn er andere werkzaamheden verricht aan de VRI’s na 23 april 2015 en wat hielden die werkzaamheden in?
5. Bent u het met ons eens dat een onjuiste afstelling van VRI’s kan leiden tot gevaarlijke situaties op de weg? En zo ja, wat doet het College er aan om gevaarlijke situaties te voorkomen dan wel te beperken?
6. Wat gaat het College doen om de doorstroming op de Provinciale weg op korte termijn te verbeteren?