WESTFRIESLAND – Op vrijdag 18 maart en zaterdag 19 maart worden bij alle DEEN-filialen in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal ‘Wasmaatjes’ uitgedeeld. Waterbedrijf PWN stelt dat er gemiddeld 20% minder wasmiddel nodig is voor een even schone was sinds er vanaf 1 juni 2015 ‘zacht water’ uit de kraan komt.
Deze maatbekertjes helpen de consument de juiste hoeveelheid wasmiddel af te meten en zijn onderdeel van de publiekscampagne ‘Was op Maat’. De campagne heeft als doel inwoners van Noord-Holland bewust te maken van de voordelen van zacht water en hen aan te zetten tot de juiste dosering van wasmiddelen. De campagne is een samenwerking tussen drinkwaterbedrijf PWN, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) en het duurzaamheidsplatform Nudge.
Minder wasmiddel, groot verschil
Sinds 1 juni 2015 komt er overal in Noord Holland ‘zacht water’ uit de kraan, daarvoor was het kraanwater ‘gemiddeld hard’. Zacht water vermindert de kalkaanslag in huishoudelijke apparaten en verbetert de werking van zeep. Gemiddeld is 20% minder wasmiddel nodig voor een even schone was. Slechts een kwart van de mensen is bewust bezig met de hoeveelheid wasmiddel die men gebruikt, blijkt uit onderzoek dat I&O Research uitvoerde in opdracht van PWN.
Was op Maat Challenge
Op 18 en 19 maart worden, als officiële kick-of van de campagne, bij alle DEEN-filialen in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal Wasmaatjes uitgedeeld. In tien winkels is op 18 maart een team van PWN-en HHNK-ambassadeurs aanwezig om klanten te informeren over de campagne. Onderdeel van de campagne is de Was op Maat Challenge. Deze Challenge is een bewustwordingsprogramma van dertig dagen per mail. Het daagt deelnemers uit om, met behulp van het Wasmaatje, op maat te doseren. Via deelname aan de Challenge zijn er diverse prijzen te winnen waaronder een zelfdoserende Miele wasautomaat.
Samen werken aan schoon water
PWN en HHNK investeren samen in zacht water. PWN heeft afgelopen jaar in haar leveringsgebied het water verder onthard. Noord-Hollandse consumenten hebben daardoor minder wasmiddel nodig om hun was schoon te krijgen. Noord-Hollandse consumenten hebben daardoor minder wasmiddel nodig om hun was schoon te krijgen. HHNK, verantwoordelijk voor het zuiveren van afvalwater, hoeft hierdoor minder wasmiddelresten uit het water te halen met schonere plassen en meren als gevolg.
Informatie teams bij supermarkt
Bij tien filialen van de supermarktketen zijn teams van HHNK en PWN medewerkers aanwezig die je graag meer vertellen over de campagne. De teams zijn aanwezig bij de Westfriese filialen in Bovenkarspel,Medemblik, Blokker en Enkhuizen. De teams zijn aanwezig tussen 09.30 – 13.00 uur.