ZWAAGDIJK-OOST – Winkelketen Action zag in 2015 haar omzet toenemen met 32% tot 1.995 miljoen euro. De winstgevendheid over 2015 (EBITDA) steeg naar 226 miljoen euro, een groei van 36%. In 2015 werden er netto 141 winkels toegevoegd aan het internationale winkelbestand. Vooral een sterke groei in Frankrijk waar het aantal winkels meer dan verdubbelde.
Met de opening van de eerste winkels in Luxemburg en Oostenrijk had Action in 2015 in totaal 655 winkels in zes landen. Het gemiddeld aantal bezoekers per week nam in het vierde kwartaal van 2015 toe tot 5 miljoen. Dit werd gerealiseerd door zowel het aantrekken van nieuwe klanten als een toename van de winkelfrequentie van bestaande klanten.
Reactie CEO Action
“Sinds mijn aantreden bij Action ben ik onder de indruk van het enthousiasme, de energie en de trots van mijn collega’s. Hun drive om het bedrijf te laten groeien en de klantervaring te verbeteren maakt Action tot de onderneming die het vandaag de dag is. In 2015 hebben we de internationale uitrol van onze formule voortgezet met het openen van veel nieuwe winkels. We hebben zo’n 7.000 nieuwe banen gecreëerd, een belangrijke impuls voor de lokale samenleving en economie.”
eerste distributiecentrum van Action buiten Nederland
Internationale groei
In 2015 groeide Action internationaal door met het aantal winkels; 17 winkels in Nederland, 23 in België, 31 in Duitsland, 68 in Frankrijk, 1 in Luxemburg en 1 Oostenrijk. Om de verdere groei in Frankrijk te ondersteunen heeft het bedrijf een distributiecentrum in de buurt van Parijs geopend. Dit distributiecentrum wordt sinds maart in delen in gebruik genomen en zal naar verwachting eind dit jaar volledig operationeel zijn. Het is daarmee het eerste distributiecentrum van Action buiten Nederland.
Meer cijfers en reacties van de directie in het artikel van partnerwebsite voor ondernemers; Westfriesland in Bedrijf – Action realiseert omzetgroei van 32% en versnelt internationale expansie