HOORN – De fracties CDA, GroenLinks en Hoorns Belang hebben een spoedbrief gestuurd aan het college over de exploitatie van de zwembaden de Wijzend en Waterhoorn. De partijen maken zich zorgen om de borging van de veiligheid van de zwemmers. Volgens de berichten die men heeft ontvangen was een oudere dame bijna verdronken.
Aanbesteding
Begin 2016 heeft de raad het besluit genomen door de commerciële aanbesteding van De Wijzend in Zwaag en de Waterhoorn in Hoorn te gunnen aan Optisport. De opstellers in de brief zijn kritisch over deze aanbesteding. “In de afgelopen periode is er de nodige aandacht geweest vanuit de raad voor de manier waarop Optisport invulling geeft aan exploitatie van met name de zwembaden. Hierover hebben het CDA, Hoorns Belang en GroenLinks een aantal keren vragen over gesteld. De antwoorden stellen ons niet gerust, zeker niet in het licht van de berichten die wij ontvangen over de situatie bij de Waterhoorn en De Wijzend en de invloed van de exploitatie door Optisport.”
Borging veiligheid
De partijen zeggen berichten te hebben ontvangen over onvoldoende borging van de veiligheid van de bezoekers. “Het hoge ziekteverzuim en de vele personeelswisselingen bij Optisport hebben daar waarschijnlijk een rol in. Van een ervaren exploitant, waarmee Hoorn een 10-jarige overeenkomst heeft, verwachten wij te allen tijde 100% veiligheid voor bezoekers van de beide baden. Als opdrachtgever van Optisport moet de gemeente de veiligheid voorop hebben staan zodat de kans op ongelukken zo klein mogelijk is.”
De Waterhoorn
De signalen die men ontving over de De Waterhoorn waren:
- “Het detectie systeem schijnt al enige tijd stuk te zijn. Een gevaarlijke situatie. Kort geleden is een oudere dame bijna verdronken in de “stroming”. Door het gebrek aan toezicht werd dit te laat opgemerkt, maar gelukkig kon een ongeluk nét worden voorkomen.”
- “Regelmatig zijn delen van het bad dicht zijn door personeelstekort, zelfs de locatiemanager houdt in burgerkleding toezicht.”
- “Personeel weet niet hoe de poort naar buiten kan worden geopend. En voorbeeld hoe het personeel van Optisport ter plaatse kundig is op de lokale situatie.”
De Wijzend
Ook over De Wijzend ontving men meerdere negatieve signalen:
- “Het zwembad de Wijzend heeft een hoge rand waardoor het lastig is om uit het water te komen. Het bad heeft forse afmeting: 50 meter lang een 3.40 meter diep, dit draagt al risico’s in zich. Dit zwembad moet dus eigenlijk extra in de gaten gehouden, ook omdat er nog een peuterbad, glijbaan en een ligveld zijn. Een opmerking in de trant van “in een bad van 1.40 kan je niet verdrinken”, vinden wij ongepast.”
- “Er is regelmatig slechts 1 toezichthouder op het hele terrein, waar meerdere noodzakelijk zijn. Zeker bij de grote groep 75+-zwemmers. Het is een onmogelijke opgave voor 1 toezichthouder om de veiligheid te waarborgen. Normaliter (en ook voor de Optisport-exploitatie) zijn er 2 toezichthouders om bij eventuele calamiteiten goed te kunnen handelen.”
- “Veel ouderen, die al jarenlang het zwembad bezoeken, voelen zich nu, dwz na e overname door Optisport, niet meer veilig”
- “De baden, kleedhokjes, ligvelden en dergelijke op het terrein zijn sinds de overname door Optisport met regelmaat erg vies, een bron van infectie en ziekte. Van mogelijke extra hulp van de Vrienden van de Wijzend wordt geen gebruik gemaakt.”
- “Het personeel mag van Optisport niet meer met de bezoekers praten i.v.m. de werkdruk. Zwemmen is voor velen vooral ook een sociale bezigheid en daar zou ruimte voor moeten zijn.”
- “Het management bij De Wijzend gaat onvoldoende in op de geuite zorgen over de veiligheid van trouwe bezoekers en neemt ze onvoldoende serieus. Erger nog, men raadt hen aan om dan maar niet meer te gaan zwemmen.”
‘Belangrijke sportaccommodaties’
De opstellers van de spoedbrief geven aan dat beide belangrijke sportaccommodaties zijn voor de inwoners van Hoorn, Blokker en Zwaag en heeft een grote sociale betrokkenheid voor de zwemmers en geeft de mogelijkheid om (tot op late leeftijd) actief te blijven bewegen.
In de vragen die de partijen aan het college stellen vraagt men of het college op de hoogte is van bovengenoemde misstanden en op welke wijze dit zal worden besproken met Optisport. Daarbij ook het verzoek dat de instelling en haar bezoekers goed met elkaar in contact blijven.